10 Feb 2011

Tangkap Segera Penerbit Dan Pengedar My Balik Pulau!

Desak haram risalah

GEORGETOWN - Gabungan Bela Hak Insan (Gabungan) mendesak Kerajaan Negeri mengharamkan edaran risalah My Balik Pulau selain mengambil tindakan tegas terhadap penerbitnya, Arts-ED.

Gabungan dianggotai empat badan bukan kerajaan (NGO), Persatuan Anak Jati Melayu Pulau Pinang (Pajim), Badan Anti Islam Liberal (Badai), Islamic Provocation International Society (IPIS) dan Sekretariat Dakwah Pulau Pinang.

Presiden Gabungan, Mohamed Nordin Mohd Nor berkata, pihaknya mendapati penerbitan risalah itu mengandungi unsur pemalsuan fakta sejarah Pulau Pinang dan menghina orang Melayu asal negeri itu.

“Kami berasakan penerbitan My Balik Pulau ini amat berbahaya dan mempunyai motif politik serta perkauman yang tidak sihat. Secara keseluruhan, penerbitan ini dengan sengaja hendak meluputkan sejarah awal orang Melayu di pulau ini dan ia tidak boleh dimaafkan.

“Kandungan risalah ini juga dilihat boleh mengelirukan golongan muda khususnya pelajar,” katanya semalam.

Sehubungan itu, mereka mendesak Kerajaan Negeri mengharamkan edaran penerbitan ini dan mengambil tindakan tegas kerana ditaja oleh ‘Penang Education Council (PEC)', jelas menunjukkan ia bawah Kerajaan Negeri kerana logonya turut tertera pada belakang risalah.

Risalah My Balik Pulau mengandungi 12 muka surat dan diterbitkan oleh Arts-ED, sebuah Persatuan Pendidikan Seni Pulau Pinang yang ditaja Penang Education Council (PEC) dan Pejabat Kementerian Pelancongan Malaysia Pulau Pinang serta dibantu oleh beberapa individu dan organisasi lain.


Ulasan GB

Penerbit dan pengedar risalah MY BALIK PULAU sepatutnya ditahan dan ditangkap kerana ia menyemarakkan unsur perkauman.

Tetapi malang di dalam negara kita, dimana polis bersokongkol dngan pemerintah yang memainkan isu perkauman membiarkan hal tersebut berlaku.

Jika kesalah di pihak Pakatan rakyat misalnya di dalam kes ADUN SRI MUDA, pihak polis begitu tangkas mendakwa sekalipun polis tidak mempunyai hujjah yang kukoh untuk menuduh ADUN berkenaan mengeluarkan kata-kata yang mencemar dan menghina Sultan Selangor, sekalipun pejabat ADUN berkenaan digelidah dan komputer dirampas.

Ketidak-adilan polis di dalam menjaga ketenteraman awam akan terus menjadi perhatian rakyat.

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Polis Rasuah mana nak jalankan tugas.
Memang cilaka lah negara kalau polisnya rasuah dan tak jalankan tugas