1 Jan 2011

[Bergambar] Berita Bencana Dunia Pada 1.1.11

Tahun Baru 2011 membuka tirainya dengan pelbagai bencana menimpa di beberapa bahagian dunia. Diataranya:

Gambar: Banjir besar melanda Australia. Air naik sampai ke bumbung

Puting beliung ragut enam nyawa di AS

CHICAGO: Puting beliung memusnahkan wilayah Arkansas, Missouri dan Illinois, Amerika Syarikat (AS), dan mengakibatkan sekurang-kurangnua enam terbunuh serta merosakkan sumber tenaga elektrik di kawasan sekitarnya, Jumaat (waktu tempatan).

Pejabat pengurusan kecemasan wilayah Arkansas dalam satu kenyataan berkata, tiga yang maut dilaporkan dari daerah Washington.

Polis berkata, ia yang memecah Arkansas berlaku kira-kira jam 6 pagi, dan memusnahkan empat daerah lain sehingga menyebabkan lapan tercedera. - AFP





22 bandar ditenggelami air dalam banjir besar di Australia

Kawasan terjejas lebih luas daripada gabungan Perancis dan Jerman

SYDNEY: Banjir di timur laut Australia menenggelamkan kawasan lebih besar daripada saiz Perancis dan Jerman yang digabung, menjejas 22 bandar dan menyebabkan 200,000 penduduk terkandas.

Ia memaksa lombong utama arang batu di Queensland dan pelabuhan utama eksport gula dan arang batu ditutup.

Banyak firma perlombongan seperti Anglo American, Rio Tinto, BHP Billition, Xstrata dan Peabody Energy Corp terpaksa memperlahan atau menghentikan operasi.

Banjir terburuk dalam tempoh 50 tahun itu berpunca daripada gejala La Nina yang membawa hujan lebat di timur laut Australia sepanjang dua minggu lalu.

Sebanyak 41 kawasan di Queensland kini diisytihar kawasan bencana, kata Ketua Menteri Queensland, Cik Anna Bligh.

'Ini satu tragedi yang sungguh meluas. Sebanyak 22 bandar kini ditenggelami air atau terputus hubungan. Ia menjejas 200,000 penduduk meliputi kawasan yang luasnya melebihi saiz Perancis dan Jerman yang digabungkan,' kata beliau. AFP





Bom meletup di kawasan berek tentera Nigeria

ABUJA: Bom meletup di sebuah pasar, terletak di dalam berek tentera di ibu kota Nigeria, Abuja menjelang sambutan tahun baru, kata ketua tentera dan awam, Jumaat (waktu tempatan).

"Terdapat sebutir bom meletup di dalam pasar Mammy. Bom terbabit meletup ketika orang ramai sedang makan," kata Ketua pertahanan sivil bagi ibu kota Rabi Saidu.

Ketua tentera Nigeria, Marsyal Udara Oluseyi Petirin, berkata ia adalah satu kejadian yang menyedihkan apabila ada pihak yang meletakkan bom di kawasan orang ramai berehat.

Beliau berkata, serangan terbaru itu sama seperti kejadian di Jos di mana serangan berangkai dilaukan di Jos sehingga mengakibatkan ramai yang terbunuh. - AFP





5 maut, 14 cedera serangan bom gereja di Mesir

KAHERAH: Sekurang-kurangnya lima terbunuh manakala 14 yang lain cedera susulan serangan gereja Kristian di utara bandar Mesir, awal pagi tadi.

Petugas penyelamat berkata, kadar kematian dijangka bertambah berdasarkan jumlah kenderaan yang digunakan untuk membawa mangsa ke hospital.

Katanya, Serangan itu berpunca daripada sebuah kereta yang dipasangkan dengan bom meletup di sebelah tepi gereja, di daerah Sidi Bechr. - AFP





Gempa bumi 5.2 gegarkan wilayah Xinjiang, China

BEIJING: Gempa bumi sederhana pada magnitud 5.2 melanda barat jauh China di wilayah Xinjiang, hari ini, kata ahli seismologi.

Jabatan Kajiselidik Geologikal Amerika Syarikat (USGS), berkata gempa yang melanda jam 10 pagi tadi (waktu tempatan) pada kedalaman 10 kilometer dengan catatan pusat gempa 68 kilometer barat Kashi.

Menurut agensi berita China, Xinhua, tiada laporan kecederaan atau kematian diterima sehingga kini. - AFP







Tiada ulasan: