2 Jan 2011

Arnold Schwazenegger Letak Jawatan Gabenor 4 Jan

Arnold "Terminator" segera undur

Arnold Schwazenegger akan turun setelah tujuh tahun menjadi "gabenor"

Gabernor California yang juga mantan bintang film keras Hollywood, Arnold Schwazenegger, akan meletakkan jabatan bulan Januari 2011 ini.

Dia tercatat sebagai salah seorang gabernor yang menghadapi tantangan berat dalam sejarah negara bahagian Amerika Syarikat itu.

Wartawan BBC di California, Peter Bowes, melihat kembali perjalanan aktor "Terminator" itu.

Pada hari Isnin, 4 Januari, dia aktor berotot kelahiran Austria itu akan digantikan oleh Jerry Brown, dari Partai Demokrat yang mengalahkan wanita pengusaha kaya dari Partai Republik, Meg Whitman, dalam pemilihan bulan November.

Mantan "Mr Universe" bina badan kelas dunia itu terpilih menjadi gabernor ke-38 di California dalam pemilihan tahun 2003.

Arnie, begitu panggilan akrabnya, boleh dikatakan memulai kerjayanya dari "tanpa apa-apa".

Pada awal tahun 1980-an, seorang producer TV dan radio, Michael Linder, adalah orang pertama yang bertemu dengan atlet angkat besi itu.

Kemudian Linder memutuskan untuk membuat rakaman kaset video berisi teknik bina badan dengan judulnya "Shape Up With Arnold".

"Kita harus melihat hal-hal apa saja yang membuat Arnold Schwazenegger menjadi orang," kata Linder.

"Dia mengatakan kepada saya, ketika dia masih remaja di Austria dia sangat malu dengan perkembangan otot betisnya sampai-sampai dia memotong semua kaki seluarnya mulai dari lutut ke bawah. Dengan begitu, dia akan terpaksa ke mana-mana dengan betisnya yang kecil itu."

Setelah itu, Arnold bekerja keras membina otot-otot badannya sampai dia menjadi salah satu atlet bina badan taraf antarabangsa.

"Begitulah dedikasinya yang menghantarkan dia ke layar perak dan kemudian kerusi gabenor California," tambah Linder.

Bukan 'gabernor biasa'

Schwazenegger menggantikan gabernor Gray Davis, seorang ahli politik yang sedang tidak popular waktu itu.

Mantan aktor yang bergabung ke Republik itu penuh semangat, janji dan impian California.

Sejak awal, jelas sekali bahwa dia bukanlah gabernor biasa.

"Schwazenegger naik di dunia glamor," kata Linder yang sekarang mengelola KVB.FM --stesyen radio internet yang berpangkalan di Venice Beach, tempat Schwazenegger pertama kali membina kerjayanya.

"Dia menghisap cerutu, dijaga oleh para pengawal peribadi yang berbadan tegap. Dia diikuti oleh trak satelit yang menyiarkan apa saja yang dilakukannya, dengan siaran langsung," tambah Linder lagi.

Gabernor superstar ini mendapatkan dokongan awal dari pemilih pada hari pertama jabatannya di ibu kota negara bahagian California, Sacramento, ketika dia membatalkan kenaikan cukai kenderaan yang sudah hampir berlaku.

"Sekarang, mereka punya wang lebih untuk keperluan lain," kata gabernor baru itu.

Langkah awal ini sangat menjanjikan kerana penduduk memang merindukan perubahan menuju taraf hidup yang lebih baik.

Bukan yang pertama

"Kami tidak sesenang warga di bahagian lain dunia ketika gabenor itu mulai bertugas," kata Dr Sherry Bebitch Jeffe, seorang pakar senior di Fakultas Kebijakan, Perencanaan dan Pembangunan di Universiti Southern California.

"Negara bahagian ini rela memberikan kesempatan kepada Arnold Schwazenegger. Ingat, dia bukan gabernor-aktor pertama di sini.

"Yang pertama, dalam sejarah modern, yaitu Ronald Reagan, sangat bagus menjalankan tugas sebagai gabernor, dihormati dan kemudian menjadi presiden Amerika Syarikat."

Ahli Politik 'tak berpengalaman'

Schwazenegger berjanji akan merombak sistem politik California dan memperbaiki perekonomiannya. Tetapi usahanya tersekat ketika posisi kewangan negara bahagian memburuk.

"Arnold Schwazenegger tidak tahu bagaimana sepatutnya memerintah," kata Dr Jeffe.

"Sacramento bukan Hollywood. Kekuasaan tidak boleh didasarkan semata-mata pada karisma di aksi filem. Di Sacramento, gabernor harus menghadapi badan legislatif yang merasa setara dengan gabernor."

Schwazenegger sering bertengkar dengan para politik Demokrat di DPRD California.

Dia menyatakan frustrasinya dalam pidato yang memuka di depan Perhimpunan Parti Republik tahun 2004.

"Kepada para pengkritik yang begitu pesimis dengan keadaan ekonomi, saya katakan, 'Jangan jadi pondan!'," kata gabenur.

Dia mendapat tepukan gemuruh.

Waktu itu, wajah Schwazenegger menjadi penghias poster baru Republik.

Bahkan sempat muncul wacana untuk mengubah undang-undang supaya suatu hari kelak seorang warga Amerika kelahiran negara lain boleh maju menjadi presiden.

Namun sekarang ini wacana itu tidak ada lagi, bersamaan dengan pupusnya sinar politik Schwazenegger. -BBC/GB

Tiada ulasan: