11 Jan 2011

Air Asia Terbabas Di Lapangan Terbang Kuching

Kuching - Sebuah pesawat AirAsia dari Kuala Lumpur terbabas dari landasan sewaktu mendarat di sini selama hujan lebat malam tadi

Menurut Bernama, empat orang dari pesawat AK5218 yang tiba dari Kuala Lumpur itu digegaskan ke Hospital Umum Sarawak, dipercayai mengalami cedera ringan.

Seorang penumpang, ADUN Balai Ringin Snowdan Lawan, mengatakan, pesawat telah berbelok tajam ke kiri dan kanan selepas mendarat pada jam 10:20 dan kemudian terbabas dari landasan.

"Saya tidak pasti di mana bahagian landasan terbabas kerana keadaan hujan dan gelap. Ketika saya turun dari pesawat, saya terlihat roda dibahagian muncung kapalterbang tampaknya telah rosak," katanya kepada wartawan.

Penerbangan AK5218 dari syarikat penerbangan tambang murah itu dari "Low Cost Carrier Terminal (LCCT)" di Kuala Lumpur.

Difahamkan empat penumpang cedera dihantar ke Sarawak General Hospital untuk rawatan.

Ketua Pengarah Jabatan Penerbangan Awam Datuk Azharuddin Abdul Rahman, ketika dihubungi, berkata jabatan itu telah diberitahu mengenai kemalangan tersebut dan telah menghantar pegawai-pegawainya, bersama-sama dengan jurutera AirAsia, untuk menyiasat.

Dia menolak untuk memberi komen lebih lanjut, dan beliau difahamkan Menteri Pengangkutan akan membuat kenyataan akhbar mengenai hal tersebut tersebut hari ini.

Sehingga waktu ini, Bernama melaporkan beluam dapat pengesahan dari wakil AirAsia di lapangan terbang mengenai jumlah penumpang yang berada di dalam penerbangan berkenaan.

Sumber berita: Bernama & Malaysiakini

Tiada ulasan: