11 Jan 2011

Pembohong Pulak Dia, Betul-betul Kena Hantar Balik Baru Tahu

Adun Komtar cabar Kimma buktikan, sedia letak jawatan

GEORGE TOWN, 10 Jan – Setiausaha politik Lim Guan Eng, Ng Wei Aik, yang didakwa berkata “tutup kedai, balik India” terhadap seorang pengusaha restoran nasi kandar di sini, bersedia untuk meletakkan jawatan jika ada bukti beliau mengeluarkan kenyataan berbaur rasis itu.

Minggu lalu, Kongres India Muslim Malaysia (Kimma) mendesak Ng yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri Komtar agar memohon maaf berhubung dakwaan beliau mengeluarkan ungkapan seumpama itu 2 Januari lalu.

Pengerusi Badan Perhubungan Kimma Pulau Pinang, Faruk Raja Mohamed berkata, pihaknya memberi tempoh seminggu kepada Ng, setiausaha politik kepada Ketua Menteri berbuat demikian dan menarik balik kata-kata unsur perkauman itu.

Laporan media sebelum ini menyebut, Ng mengeluarkan ungkapan itu kepada Syed Kasali Mohamed Aliyar, 42, ketika pasukan penguat kuasa Majlis Perbandaran Pulau Pinang menjalankan operasi menyita barang-barang kedai.

Ng telah menafikan mengeluarkan kenyataan sedemikian dan menunjukkan rakaman video bagi mempertahankan pendirian beliau.

“Ini jelas satu pembohongan... fitnah dan dakwaan liar yang saya tidak boleh terima,” kata beliau pada sidang media hari ini.

“Jika ada bukti bahawa saya mengatakan kata-kata itu, saya dengan segera akan meletakkan jawatan saya sebagai setiausaha politik,” kata beliau.

Ng juga berkata, beliau akan menghantar surat kepada Kimma meminta mereka memohon maaf dalam seminggu atau berhadapan dengan tindakan susulan.

Dalam pada itu, bekas perdana menteri Tun Abdullah Ahmad Badawi menyifatkan perbuatan kasar Ng sebagai tindakan yang angkuh.

Abdullah, yang juga Ahli Parlimen Kepala Batas, berkata adalah tidak wajar bagi Ng mencampuri urusan penguatkuasaan dengan mengambil tindakan sendiri terhadap Syed Kassali.

“Dulu mereka (DAP) tuduh kita sombong, kita (Umno) angkuh, rupa-rupanya mereka yang angkuh,” katanya kepada pemberita selepas merasmikan Program Ulul Albab di Maktab Rendah Sains Mara (MRSM) Kepala Batas hari ini.

Abdullah berkata Ng sepatutnya hanya perlu melaporkan kepada pihak berkuasa jika beliau mendapati peniaga berkenaan melakukan sebarang kesalahan undang-undang.

“Di mana-mana pun kita tak boleh guna kekuatan sendiri. Kalau tidak merujuk kepada apa-apa peraturan yang telah ditetapkan, tak boleh dan itu tak kena cara,” kata beliau dipetik Bernama. -TMI


Repot polis oleh Y.B. Ng Wei Aik

Repot polis oleh Y.B. Ng Wei Aik, Ahli Dewan Undangan Negeri bagi Kawasan KOMTAR pada 7 Januari 2011 (Jumaat) jam 11.oo pagi di Balai Polis Jalan Patani :

Pada 5 Januari 2011, Pengerusi Badan Perhubungan Negeri Pulau Pinang bagi Kongres India Muslim Malaysia (KIMMA) Faruk Raja Mohamed telah dipetik oleh Bernama mendakwa saya telah menyebut perkataan “tutup kedai, balik India” terhadap pemilik Kedai Nasi Kandar Mohamad Aliyar pada 2 Januari 2011 semasa tindakan penguatkuasaan diambil oleh MPPP terhadap restoran tersebut ekoran suatu kemalangan yang melanggar rosak sebuah gerainya dan mencederakan pelanggan-pelanggannya. Seperti laporan Utusan Malaysia, saya juga didakwa oleh Mohamad Ali Miden Shah bahawa ungkapan “tutup kedai, balik India” yang berunsurkan perkauman kepada pekerja restoran berkenaan.

Sebenarnya, saya hadir ke tempat kejadian tersebut untuk memahami situasi pada masa tersebut serta mengenalpasti tindakan-tindakan yang perlu diambil untuk mengelakkan insiden sebegini berulang lagi. Dalam proses tersebut, tidak pernah saya mengeluarkan kenyataan tersebut seperti yang didakwa. Ini merupakan suatu fitnah jenayah terhadap saya dan saya menafi dengan sekeras-kerasnya terhadap dakwaan tersebut. Repot polis ini dibuat supaya pihak polis dapat membuat siasatan serta mengambil tindakan-tindakan yang sewajarnya. Sekian repot saya.


Ulasan GB

KIMMA jangan memalukan umat Islam. Jangan jadi pembohong. Tindakan KIMMA amat menjejaskan imej umat Islam di mata rakyat.

Ini ditokok pula dengan kenyataan mantan Perdana Menteri yang sampai sekarang masih lemah dalam serba-serbi. Hanya bertutur berdasarkan laporan yang tidak betul.

Kalau dah namanya UMNO itu, tak menipu, tak berbohong, tak berdusta tak sah. KIMMA terus-terusan ingin menjadi pelacur kepada UMNO? Jadi pembohong pulak dia, betul-betul Allah hantar balik negeri baru tahu.

Buktikan di bahagian mana di dalam klip video ini ada perkataan seperti yang dituduh oleh Pengerusi KIMMA berkenaan:


7 ulasan:

Awanama berkata...

saja nak tanya..macamana mereka ni ada gelaran syed dan raja, sedangkan setahu umum, gelaran syed ini jika berdarah arab dan raja ni dari keturunan melayu nusantara. rasanya yang datang dari sebelah sana ada ke gelaran ini..

fiQ berkata...

jgn bg can je kt mamak2 ni! mnyampah plk aku tgk

zuraimi berkata...

ikutkan hati nak je tambah huruf 'K' dihujung KIMMA.... ahhahah...
sabar...sabar...

kadio manong berkata...

K keling
I india
M mari
M malaysia
A apparaah !

Aku rasa depa ni dah diberikan amaran oleh PBT tapi biasa la nak tunjuk keras kepala. Bila orang drastik haa kata tak adil la rasis la tapi tengaok la jugak kan lambang apa di belakang mereka ni...

Cumi Manzui berkata...

naik tocang puak ni. Mai negara kita sebagai india tapi dok mengaku Melayu dan lebih Melayu daripada orang Melayu.
Kalau betul dia cakap bohong, hantar balik aje. Biar dia terlolong dan terlalak kat India. Tengok macam mana dia cari makan nanti.

Awanama berkata...

sy pun saje nak tanya gak... anonymous... awak betul betul pasti ker yg gelaran syed cuma utk org arab n gelaran raja cuma utk org melayu? rasanya mesti subjek sejarah u fail kan...seingat setahu saya ng ni bukan org melayu so apa kena mengena gelaran sheik, raja dlm topic ni...atau pun u salah sorang penyokong dia?...maju kan diri n minda u tu.. terserlah sangat kebodohan u...

Awanama berkata...

kadio manong/Cumi Manzui:In contemporary Malaysia Tan Sri Syed Mokhtar Al Bukhari, Zainuddin
Mydin, Justice Haidar Mohd Noor,Ahmad Nawab, Akbar Nawab, P Ramlee, Man Bhai, Tan Sri Elyas Omar, Tan Sri Ali Abul Hassan are all Indian Muslims or descended from Indian Muslims. Malaysia's first Speaker of Parliament Tan Sri CM Yusuf was a mamak. So was the permanent Chairman of UMNO Tan Sri Sulaiman "Ninam" Shah. 'Ninam' is actually truncated Tamil for 'Naina Mohamed'. Former Sabah Chief Minister Dato Harris Salleh and present Chief Minister
Musa Aman are all mamaks. They are not Pushtuns, Pakistanis or Yemenis
Among our Prime Ministers Tun Dr Mahathir Mohamad is the son of an
Indian Muslim. Abdullah Badawi has mamak blood from his father's side.
Toh Puan Sharifah Radziah Syed Alwi Barakbah, the wife of our first PM Tunku Abdul Rahman, had mamak ancestry. The Tunku himself was of mixed Thai and mamak parentage. Ex DPM Dato Sri Anwar Ibrahim's father is a mamak. The intellectuals Kassim Ahmad and Farish Noor have Indian Muslim fathers while the late Tan Sri Muhammad Noordin Sopiee had a mamak
grandfather. Munir Majid is a Tamil speaking mamak and Tengku Adnan Tengku Mansor is a mamak too....So do u want all em to go back INDIA.. I dunt get it...Explain pls