22 Nov 2010

Kes Liwat Anwar-Saiful: Air Mani Boleh Kekal 72 Jam

Pakar: Air mani boleh kekal 72 jam dalam rektum

Saksi kedua pendakwaan dalam perbicaraan kes liwat melibatkan Datuk Seri Anwar Ibrahim hari ini berkata, air mani boleh berada di dalam dubur seseorang selama tiga hari.

Dr Razali Ismail, saksi kedua pendakwaan berkata demikian ketika disoal balas oleh Peguam Cara Negara II Datuk Mohd Yusof Zainal Abidin petang ini.

Pakar bedah am Hospital Kuala Lumpur itu ditanya berhubung pemeriksaan yang dilakukannya ke atas dubur Mohd Saiful Bukhari Azlan yang mendakwa diliwat oleh Anwar.

Dr Razali berkata, berdasarkan bacaannya, air mani boleh berada di dalam rongga itu selama 72 jam.

Disoal lanjut, Dr Razali (foto, kanan) berkata beliau tidak tahu siapakah yang melakukan perbuatan itu (meliwat) tetapi beliau hanya mengetahui bahawa individu tersebut adalah seorang tokoh ternama.

Terdahulu ketika ditanya oleh peguam Anwar, Sankara Nair, Dr Razali berkata beliau membuat pemeriksaan ke atas dubur Mohd Saiful pada jam 10 malam, 28 Jun 2008 – 56 jam selepas saksi utama itu didakwa diliwat.

Ketika disoal oleh seorang lagi peguam Anwar, Karpal Singh, pakar bedah itu mempertahankan bahawa rektum Mohd Saiful kosong dan tidak mengandungi najis walaupun saksi utama itu mendakwa tidak membuang air besar selama tiga hari.

Mahkamah pada petang ini turut mendengar pemeriksaan balas ke atas pakar patologi HKL Dr Siew Sheue Feng, saksi ketiga pendakwaan sebelum perbicaraan ditangguhkan pada kira-kira jam 4 petang ini.

Anwar dihalang dapatkan laporan perubatan

Sementara itu, dalam perbicaraan sesi pagi tadi, satu keputusan dibuat oleh hakim untuk tidak memberikan nota klinikal oleh tiga doktor yang memeriksa Mohd Saiful kepada pembelaan.

Mohamad Zabidin (kiri) berkata beliau memutuskan demikian memandangkan pembelaan gagal memenuhi keperluan perundangan untuk mendapatkan nota berkenaan.

Permohonan yang dikemukakan pembelaan itu hanya berdasarkan gerak hati untuk menonjolkan kontradiksi dalam keterangan Mohd Saiful, katanya.

Mohamad Zabidin juga memutuskan bahawa laporan perubatan daripada doktor HKL itu diterima sebagai bahan bukti walaupun menerima bantahan daripada Karpal Singh.

Karpal berkata beliau akan mengemukakan rayuan berhubung keputusan berkenaan. -mk

Ulasan GB

Anwar boleh jawab sendiri. Minta tolong dgn Azmin dan para penyokong tegarnya.
Dengan penipuan yang beliau lakukan di dalam Pemilihan PKR, sebahagian ahli PKR sendiri sudah tidak bersimpati kepadanya.

Malah ada yang sudah menempelak: GO TO HELL ANWAR!

Siapa Mahu Peduli Dengan Anwar Lagi Selepas Ini?

4 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Aalahi takkan tak penuhi keperluan undang-undang maka laporan pemeriksaan perubatan tak diberi kepada yang tertuduh.

Tanpa Nama berkata...

Bak kata chegu Bard,

"Di dalam politik, kita mesti realistik. Daripada trend perbicaraan mahkamah, Anwar pasti akan disumbat ke dalam penjara. Barang siapa yang tidak berani untuk membicarakan perkara ini, mereka buta politik."

Tanpa Nama berkata...

emm anwar bukan org yg takut dgn dosa.

Tanpa Nama berkata...

GB thank you so much........