2 Okt 2010

Polis Pasang Soalan Perangkap Untuk YB Teo

Nie Ching: Polis Pasang Soalan Perangkap

KAJANG Ahli Parlimen Serdang, Teo Nie Ching yang disiasat berhubung isu memasuki ruang dalam surau Al-Huda di sini, baru-baru ini, mengesyaki polis cuba memerangkapnya melalui soalan yang tiada kaitan dengan kejadian itu.

Beliau berkata, kebanyakan soalan tertumpu kepada kenyataan Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Seri Kembangan, Ean Yong Hian Wah dalam portal berita yang meminta Majlis Agama Islam Selangor (Mais) membuat siasatan sebelum mengambil tindakan terhadap jawatankuasa surau.

"Yang menghairankan ialah polis tidak bertanyakan insiden yang berlaku tetapi lebih menekan soal kenyataan Ean Yong," katanya pada sidang media selepas memberi kenyataan di balai polis Kajang di sini, pagi ini.

Nie Ching dan Ean Yong ditemani Ahli Parlimen Puchong, Gobind Singh Deo dan Ahli Parlimen Segambut, Lim Lip Eng bagi memberi nasihat perundangan dan sokongan moral.

Sebelum ini, isu Nie Ching memasuki ruang solat sebuah surau di sini, digembar-gembur media arus perdana tetapi tidak pula menerbitkan berita mengenai tindakan sama yang dilakukan oleh Ahli Parlimen Hulu Selangor, P Kamalanathan.

Nie Ching berkata, polis juga bertanyakan soalan berkaitan pandangan beliau terhadap titah Sultan Selangor untuk menggantung pengurusan surau berkenaan.

"Bagaimana saya patut menjawab soalan itu? Kalau setuju, itu menunjukkan saya tidak prihatin terhadap kebajikan masyarakat, sebaliknya jika tidak bersetuju, ia seolah-olah saya menderhaka kerana membangkang titah baginda," katanya.

Beliau berkata, ASP Badrul, pegawai yang mengambil keterangannya bertanya sama ada beliau menyedari tindakannya memasuki surau, membawa ketidakharmonian dalam masyarakat dan menimbulkan rasa tidak puas hati umat Islam.

"Polis tidak sepatutnya bertanyakan soalan yang seakan-akan menekan saya untuk menerima dakwaan berkenaan,” katanya yang kesal kerana Badrul enggan menyatakan kes itu disiasat mengikut seksyen atau akta apa?

"Jawapan yang saya terima hanyalah 'bagi membantu siasatan'," kata beliau yang tidak berpuas hati terhadap tindakan polis.

Ean Yong pula menyatakan terdapat dua anggota Cawangan Khas (SB) turut bersama hadir semasa keterangannya, diambil.

"Sebelum saya beberapa kali memberi keterangan kepada polis tetapi ini kali pertama dua anggota SB turut serta. Saya berasa sangsi terhadap tujuan sebenar kehadiran mereka,” katanya. -TVS

Ulasan GB

GB sudah ulas di SINI

Walau apa pun berlaku, isu ini sebenarnya telah mengangkat nama YB Teo Nie Ching.

Dari sudut Islam tidak ada apa yang salah pada perbuata YB. Ia hanya salah pada UMNO. Salah pada MAIS, JAIS dan polis yang menjadi perkakas UMNO.

Jadi, takder masalah. Tunggu pilihanraya. Nama YB Teo semakin dikenali. BN semakin tertekan. Undi majoriti Teo saya yakin semakin meningkat nanti.


2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

SB = Siput Babi. Kalau SB ada apa lagi nak melingkupkan tanamanlah jawabnya.

Tanpa Nama berkata...

cepatnya siasat, tak macam kes orang hilang dibanting, UMNO ada kepentingan