2 Okt 2010

Mohd Sidek Hassan Perlu Dibersarakan Segera!

Kerajaan keluar pekeliling bagi kenyataan sentuh sensitiviti kaum, agama

KUALA LUMPUR: Surat Pekeliling Am sudah dikeluarkan kepada semua Ketua Jabatan kerajaan mengingatkan pegawai awam berhati-hati dan menghindari daripada mengeluarkan kenyataan yang menyentuh sensitiviti kaum dan agama, kata Ketua Setiausaha Negara, Tan Sri Mohd Sidek Hassan hari ini.

Beliau berkata, pekeliling itu mengkehendaki Ketua Jabatan mengambil tindakan segera lagi tegas berdasarkan Peraturan-Peraturan Pegawai Awam (Kelakuan dan Tatatertib) 1993 terhadap pegawai yang didapati berbuat demikian.

Mohd Sidek dalam satu kenyataan berkata, kerajaan memandang serius dan tidak akan bertolak ansur terhadap perbuatan segelintir pegawai awam yang didakwa mengeluarkan kenyataan sedemikian kebelakangan ini.

Beliau tidak memberikan contoh tetapi berkata bilangan pegawai yang terbabit amat kecil berbanding 1.2 juta orang pegawai awam di negara ini.

"Kerajaan akan berusaha membendung perbuatan tersebut yang boleh meruntuhkan kerukunan antara pelbagai kaum yang dinikmati selama ini," katanya.

Mohd Sidek berkata, tindakan itu termasuk mengenakan tindakan tatatertib terhadap mereka sekiranya benar-benar didapati bersalah.

"Dengan 1.2 juta orang pegawai awam, walaupun terdapat peraturan-peraturan dan garis panduan yang jelas bagi mengawal selia tingkah laku pegawai awam, adalah sesuatu yang mustahil untuk menjamin 100 peratus pematuhan," kata beliau.

Katanya, dalam mana-mana organisasi, pastinya akan ada segelintir yang tersasar daripada visi dan misi organisasi.

"Malah Majlis Peguam Malaysia baru-baru ini dilaporkan sebagai berkata pihaknya tidak dapat mengawal tingkah laku 13,000 orang ahlinya," katanya.

Ketua Setiausaha Negara itu berkata, insiden yang membabitkan segelintir pegawai awam itu tidak seharusnya dilihat sebagai menggambarkan pendirian kerajaan.

"Malah pihak pentadbiran kerajaan tidak pernah dan tidak akan membiarkan berlaku apa-apa tindakan dan kelakuan yang bertentangan dengan keharmonian kaum yang dipupuk selama ini terutamanya daripada pegawai awam yang juga golongan pelaksana dasar Kerajaan," katanya.

Beliau berkata, tindakan secara pentadbiran menggantung mana-mana pegawai awam yang didakwa mengeluarkan kenyataan sedemikian dari tugasnya hendaklah juga diambil dengan serta-merta sementara menunggu siasatan lanjut.

Langkah ini adalah untuk meredakan ketegangan yang mungkin timbul berikutan kenyataan yang berunsur hasutan yang didakwa dikeluarkan itu.

Mohd Sidek berkata, apabila tersebar luas kenyataan-kenyataan berbaur perkauman yang didakwa dibuat oleh pegawai awam dalam kapasiti mereka sebagai pegawai kerajaan, banyak pihak memberi reaksi mendesak kerajaan untuk mengambil tindakan segera ke atas pegawai awam berkenaan.

Bagaimanapun, katanya, orang ramai harus faham sebarang tindakan tatatertib ke atas pegawai awam perlu dibuat mengikut lunas undang-undang dan peraturan-peraturan tatatertib yang diwartakan.

Kerajaan tidak boleh tergesa-gesa mengenakan tindakan semata-mata berdasarkan sesuatu dakwaan tanpa siasatan yang rapi serta mengikut undang-undang dan peraturan yang berkuatkuasa. - BERNAMA

Ulasan GB

Pekeliling dikeluarkan, tetapi tindakan terhadap kes-kes yang nyata menyentuh sensitiviti kaum dan agama seperti Pengetua dan BTN yang sebelum ini dilaporkan tidak lagi dilakukan.

Malah Ketua Setiausaha Negara memberi alasan bahawa bilangan pegawai yang terbabit amat kecil berbanding 1.2 juta orang pegawai awam di negara ini.

Beliau berkata: "Malah Majlis Peguam Malaysia baru-baru ini dilaporkan sebagai berkata pihaknya tidak dapat mengawal tingkah laku 13,000 orang ahlinya."

Kita ingin memberitahu kepada KSN yang bernama Mohd Sidek Hassan bahawa, jika anda telah menyatakan bahawa kes-kes sedemikian adalah serius, maka tidak timbul persoalan samada ia segelintir ataupun sekapal. Ia tetap perlu dilihat sebagai kesalahan besar yang mengancam keharmonian negara dan tidak perlu untuk melihat dari segi peratusan yang dikatakan kecil itu.

Mengambil contoh kenyataan Presiden Majlis Peguam yang tidak dapat mengawal tingkah laku 13,000 orang ahlinya adalah silap dan pemesongan terhadap tanggungjawab seorang "kakitangan awam".

Majlis Peguam tidak menerima gaji dari rakyat. Tetapi kamu-kamu di Jabatan Perkhidmatan Awam dibayar gaji dari wang rakyat untuk mempastikan jentera perkhidmatan awam dilakukan dengan cekap dan berkesan.

Jika kamu hendak menjadikan Majlis Peguam sebagai contoh, maka kamu perlu berkhidmat secara sukarela dan kemudian kamu boleh menciplak ayat Majlis Peguam itu enggan menyatakan sukar untuk mengawal sekalian 1.2 juta pegawai awam di negara ini.

Tiadanya tindakan pantas ke atas Pengetua dan Timbalan pengarah BTN terhadap isu perkauman menjelaskan bahawa berlakunya sikap "berlengah-lengah" disamping tidak memandang serius kesalahan yang dilakukan oleh mereka yang menyebabkan api perkauman di negara menjadi semakin marak dan berbahaya.

Justeru itu wajar Mohd Sidek Hassan dibersarakan dan digantikan dengan seorang Ketua Setiausaha Negara yang lebih berwibawa dan lebih cekap.



4 ulasan:

dlines berkata...

menteri2 kat malaysia mana ada kuasa untuk berhentikan kakitangan awam tak faham betul kau orang ni itule sebab k/tangan awam buat hal

jemaah bangkit berkata...

dulu kuli penah lawan dr mahathir rebut kerusi presiden umno.dia kalah tipis.najib ketika itu ketua pemuda umno pulak sokong dr mahathir.bini najib juga sebelum nikah dengan rosmah dari kalangan kerabat raja kelantan.krisis dalaman umno makin parah dan tak dapat dielakkan.umno pecah dua dandiharamkan.wujudlah team A yang diketuai dr mahathir dan team B oleh kuli yang juga disokong mantan pm iaitu Allahyarham tunku abdul rahman dan hussein onn.dipercayai hingga ke akhir hayat tidak berada di dalam umno.sama seperti pengasas UMNO Allahyarham Datuk onn jaafar.Rakan-rakan yang sealiran dengan kuli ketika itu rais yatim,ibrahim ali dan shabery chik.pak lah sendiri turut berada dalam team b.kuli cuba menubuhkan parti baru dengan menggunakan nama umno tapi tak dibenarkan dan dr mahathir berjaya menubuhkan parti baru dengan nama menggunakan nama umno.kira umno barulah pasal umno lama dah mati dan telah diharamkan
s46 bertanding dalam pru dengan bekerjasama membentuk angkatan perpaduan ummah dengan PAS dan gagasan rakyat dengan DAP dan PBS.KIMMA ketika itu juga menyokong s46.
Menjelang PRU,media totok memainkan isu sigah lambang saib yang dipakai oleh kuli ketika lawatannya ke sabah.kesannya s46 kalah teruk.bukan ketika ini sahaja umno mainkan isu agama tapi suatu ketika dulu pun umno gunakan kaedah sama.orang melayu takut untuk mengundi s46 kerana isu sigah lambang salib yang dipakai kuli menurut seorang penganalisis politik.jika tidak, tak mustahil s46 memerintah negara dengan rakan-rakan pembangkang dan kuli jadi pm.
cukup teruk kuli dikenakan oleh umno.kemudian seorang demi seorang rakan-rakannya meninggalkan beliau seperti rais yatim,ibrahim ali,shabery chik.mereka diberikan ganjaran timbalan menteri dan ada yang dah jadi menteri.s46 dibubarkan dan kuli akhirnya join umno tetapi hingga ke saat ini tak ditawarkan sebarang jawatan dalam kabinet walaupun satu ketika dulu pernah jadi menteri kewangan dan mengasaskan petronas.kesian....kuli dipinggirkan umno.ketika bawak isu royalti minyak untuk rakyat kelantan,ada pemimpin umno cadangkan dia dipecat daripada umno.inilah masa yang sesuai kuli mengajar kebongkakan pemimpin umno yang pernah mengaibkannya suatu ketika dulu.mahu jadi sesumpah atau hero rakyat kelantan pertahankan royalti minyak.masih belum terlambat untuk kuli buat pilihan.inilah masanya kuli mengajar kebiadapan pemimpin umno terhadapnya suatu ketika dulu.mahu pertahankan kepentingan pemimpin umno atau perjuang nasib rakyat kelantan dan seterusnya jadi hero mereka.terpulanglah kepada kuli menentukannya

Tanpa Nama berkata...

Pegawai pegawai JENIS MANGKUK AYUN inilah..yang KERAjaan UMNO BN berok negara..nak lanjutkan umur PERSARAAN hingga 60 mungkin 70 tahun..

Tanpa Nama berkata...

mereka hanya ikut arahan kerajaan UMNO, mana berani lawan tokeh?