30 Sep 2010

Penoreh Minum Air Dengan Katak Berudu Di Jempol

Pekerja Ladang Di Jempol Hadapi Masalah Air

Gambar: Guni-guni berisi klorin yang digunakan untuk air merawat air yang dipam dari paya diletakkan di belakang pondok tempat memproses air sebelum air di pam semula ke rumah pekerja-pekerja penoreh di Ladang Sebaling di sini, hari ini.

JEMPOL -- Seramai 50 keluarga yang kebanyakannya penoreh getah di Ladang Sebaling terpaksa menerima hakikat kemungkinan terminum dan termakan telur katak atau berudu.

Ini disebabkan mereka dibekalkan dengan air dari satu kawasan paya yang terletak di pinggir hutan tidak jauh dari kawasan penempatan ladang itu, yang pemprosesan airnya dilakukan oleh pekerja Indonesia yang bertugas menjaga alat pam dan rumah rawatan air yang sudah usang.

M. Kalimmah, 52, berkata mereka dibekalkan air percuma tetapi kualitinya tidak dijamin bersih.

"Ia kotor dan kadang-kala berwarna coklat. Kalau musim hujan lagi teruk, ia akan berlumpur dan pernah keluar anakberudu dari paip rumah saya," katanya kepada Bernama.

Beliau yang berpendapatan RM600 kurang senang dengan bekalan air di situ walaupun rumah yang disediakan kepada mereka oleh pihak ladang agak selesa.

K. Sivakolunthu, 62, sanggup menunggang motosikal setiap hari untuk ke Ladang Geddes berhampiran bagi mendapatkan bekalan air yang lebih bersih.

"Setiap hari saya kena bawa balik air paip dari Ladang Geddes dalam tiga bekas botol besar. Saya tidak boleh minum air di rumah ini, ianya berbau dan ada banyak mendapan," katanya.

Beliau sudah lapan tahun tidak menggunakan air di rumahnya untuk minum tetapi isterinya terpaksa menggunakan air di situ untuk memasak, mandi dan mencuci.

Tinjauan Bernama di kawasan paya yang dijadikan bekalan air untuk penduduk ladang itu mendapati, semua proses rawatan air dibuat dengan menggunakan tenaga manusia dengan setiap hari pekerja akan memasukkan klorin.

Difahamkan, ladang itu telah diambil alih oleh pihak pengurusan yang baru dan mereka ada berjanji untuk membekalkan air yang lebih bersih kepada penduduk tetapi projek itu belum dilaksanakan.

"Jika ada kelahiran bayi, bayi itu terpaksa minum susu yang dibancuh dengan air dari paya," kata seorang ibu yang enggan dikenali.

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

dah lebih 53 tahun BN perintah malaysia, ada lagi rakyat hidup macam zaman jepun?

Tanpa Nama berkata...

dah lebih 53 tahun BN perintah malaysia, ada lagi rakyat hidup macam zaman jepun?