9 Mac 2010

Muhyiddin Terpaksa Ampu Najib Untuk Kekal Sebagai TPM

Muhyiddin Mohd Yassin. Itulah namanya. Seorang pemimpin rasis yang dikenali rakyat. Di saat awal sewaktu beliau menjadi Timbalan Perdana Menteri beliau mendakwa Ketua Pembangkang, Dato' Seri Anwar Ibrahim sebagai pengkhianat Melayu.

Media massa yang menjadi alat pengampu Umno-Barisan Nasional digunakan sehebat-hebatnya untuk menyerang Anwar dan mengecam PAS yang turut diheret sama kononnya menggadai masa depan Melayu-Islam kerana berkawan dengan DAP.

Seolah-olahnya Muhyiddin dan media pengampunya mahu memberitahu rakyat bahawa Muhyiddin seorang yang jujur dan tulen memperjuangkan nasib Melayu.

Pemimpin-pemimpin parti berbangsa Cina pernah melahirkan bantahan mereka terhadap kenyataan Muhyiddin di dalam satu wawancara yang tersiar di dalam akhbar Mingguan Malaysia bertajuk "Kuasa penentu Melayu hilang jika terus berpecah".

Muhyiddin dibidas oleh pemimpin kaum masyarakat Cina yang mereka sifatkan kenyataan Muhyiddin itu sebagai rasis dan adalah amat tidak wajar ia dikeluarkan oleh pemimpin nombor dua negara. Apatah lagi tatkala Najib sedang menyeru ke arah konsep "Satu Malaysia" yang dilihat hanya sebagai satu slogan kosong tetapi rupa-rupanya tidak dihayati oleh pemimpin UMNO sendiri terutama oleh timbalannya sendiri.

Laman blog Muhyiddin yang 'hilang' semenjak awal bulan ini yang dipercayai akibat serangan kumpulan-kumpulan Najib masih tidak dapat diakses.

Laman sesawang Timbalan Perdana Menteri itu, http://www.my-malaysia.com.my/ hanya tertera 'Not Available!' apabila dibuka.

Difahamkan, serangan itu berpunca hasil strategi Muhyiddin yang dilihat bertentangan dengan dasar 1Malaysia yang diperkenalkan Najib.

Muhyiddin dilihat lebih kepada pro perkauman dengan laungan dan slogan Melayu berbanding slogan Najib 1Malaysia. Laman blognya tidak bertemakan 1Malaysia apabila memilih tema ‘My Malaysia’ yang maksudnya cukup berbeza dengan tema Najib yang mahukan satu Malaysia dan bukannya Malaysia Saya.

Semalam Muhyiddin menyatakan prestasi pakatan pembangkang selepas dua tahun memegang tampuk pentadbiran di tiga buah negeri yang dikuasai PR masih tidak menunjukkan kesan nyata kejayaan dalam pentadbiran, demikian lapor Bernama.

"Kalau mereka masih pertikai dua tahun apa boleh dibuat, kita lihat sahaja pentadbiran di bawah Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak dalam masa belum pun sampai setahun, sudah pelbagai perkara yang dibuat," katanya.

Sebagai contoh, Muhyiddin berkata di bawah pentadbiran Najib, Malaysia telah memperkenalkan Pelan Transformasi Kerajaan (GTP), melaksanakan tindakan-tindakan untuk menangani impak kegawatan ekonomi selain bakal memperkenalkan Model Ekonomi Baru.

Kita ingin bertanya kepada Muhyiddin, apa yang beliau sendiri telah lakukan sebagai TPM yang mempunyai kesan nyata setakat ini? PPSMI sendiri yang beliau janjikan untuk hapuskan belum lagi terlaksana.

Pelan Transformasi Kerajaan yang dijadikan contoh sebagai usaha Najib hanya sekadar gah pada nama, apakah benar sudah wujud transformasi yang dijanjikan? Sama seperti slogan-slogan lain, ianya kosong tetapi hampas. 1Malaysia diikuti dengan siri kejadian merosakkan rumah ibadat bukan-Islam.

KPI dan NKRA sehingga kini telah ditangguhkan pengumuman keberhasilannya kerana memang kerajaan tidak mencapai indeks prestasi yang memuaskan. Malah kenyataan bahawa ekonomi negara akan tumbuh sebanyak 5 peratus pada 2010 dianggap satu penipuan "terang-terangan" kerajaan Barisan Nasional kepada rakyat. Hakikatnya ekonomi kita masih belum pulih terutamanya sektor perkilangan yang terjejas teruk ekoran kekurangan eksport kerana kemerosotan ekonomi di Amerika Syarikat pada 2008

Timbalan Menteri Sumber Manusia seperti yang dilaporkan oleh Bernama baru-baru dimana Datuk Maznah Mazlan melaporkan bahawa jumlah penganggur di Malaysia dari Oktober 2008 sehingga Disember tahun lepas mencatatkan sebanyak 36,000 orang atau 3.6 peratus daripada jumlah penduduk Negara.

Demikian Muhyiddin, tanpa mengampu Najib, Muhyiddin yang umurnya lebih tua dari Najib tidak mungkin kekal lama sebagai TPM.

Tiada ulasan: