4 Mac 2010

90% Mahu DSAI Dikekalkan Ketua Pembangkang

Di dalam undian SMS Edisi 7, didapati 90% responden menyatakan Ketua Pembangkang tidak perlu ditukar sekalipun PKR kini memiliki jumlah kerusi yang kurang dari DAP.

Sebelum ini, Pas dan DAP telah menyatakan sokongan tidak berbelah-bahagi kepada Datuk Seri Anwar Ibrahim selaku Ketua Pembangkang di Dewan Rakyat, walaupun beberapa Ahli Parlimen Parti Keadilan Rakyat (PKR) mengumumkan keluar parti itu dan mengisytiharkan menjadi ahli Bebas.

Penasihat DAP, Lim Kit Siang, berkata, partinya sentiasa memberikan sokongan padu terhadap kepemimpinan Anwar sebagai ketua pembangkang.

"Anwar akan terus menjadi ketua pembangkang meskipun Ahli Parlimen PKR kurang daripada 28 ahli (jumlah yang kini dimiliki oleh DAP)," katanya dalam kenyataan media.

Lim berkata, apa yang berlaku dalam PKR sekarang dalam proses pembersihan yang dilihat perit dan pedih tetapi diperlukan bagi menjamin kredibiliti demi masa depan PKR dan Pakatan Pembangkang.

Di GEORGETOWN, Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng, berkata pihaknya memberikan sokongan kepada Anwar sebagai ketua pembangkang tanpa sebarang syarat dan sebulat suara.

"Tidak kira berapa ramai Ahli Parlimen dari PKR yang keluar, DAP akan tetap sokong Anwar sebagai ketua pembangkang dan bakal Perdana Menteri.

"Janganlah gembar-gemburkan dan cuba mempertikaikannya kerana ini bukannya satu isu," katanya.

Ditanya jika DAP bersedia mengubah pendiriannya sekiranya ada desakan daripada Ahli Parlimen parti itu, Guan Eng yakin perkara berkenaan tidak akan berlaku.

"Selagi saya menjadi Setiausaha Agung DAP, kedudukan ini (menyokong Anwar sebagai Ketua Pembangkang) tidak akan berubah," katanya.



Tiada ulasan: