4 Mac 2010

Gempa Bumi 6.4 Richter Landa Taiwan

Gempa bumi dengan kekuatan 6.4 pada skala Richter yang menggegarkan Taiwan hari ini menyebabkan 11 orang tercedera, sistem pengangkutan terhenti serta kerosakan kecil dan kebakaran di separuh bahagian selatan negara itu.

Gempa yang berlaku pukul 8.18 pagi itu menyebabkan objek-objek tumbang termasuk pokok dan ramai tercedera di selatan Taiwan, kata Liang Yu-chu, jurucakap pusat maklum balas bencana Pengurusan Bomba Kebangsaan Taiwan.

Kejadian itu juga menyebabkan lima kejadian kebakaran termasuk satu kilang tekstil dan 16 buah elevator terhenti, kata Liang.

Gempa itu terasa di ibukota Taipei, tempat banyak bangunan terguncang selama beberapa minit. Pelayanan di separuh dari kereta api berkecepatan tinggi di bahagian selatan Taiwan, yang menghubungkan Taipei dengan wilayah selatan terhenti.

Gempa sering terjadi di Taiwan, yang terletak di jalur lembah Pasifik yang aktif menurut ilmu gempa. Salah satu gempa terburuk yang tercatat pada September 1999. Gempa yang berkekuatan 7,6 SR itu, menewaskan lebih dari 2.400 orang dan menghancurkan atau merusak 50 ribu bangunan.


Tiada ulasan: