4 Mac 2010

Sebutan Kes Tian Chua Tangguh 13 Mac

Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur hari ini menetapkan 13 Mac depan, bagi mendengar sebutan kes rayuan 'gigit tangan polis' oleh Ahli Parlimen Batu Tian Chua.

Hakim Datuk Ghazali Cha menetapkan tarikh itu bagi sebutan semula kes bagi melihat sama ada rekod rayuan telah diterima atau tidak.

Peguambela yang mewakili Tian Chua, Lee King Fatt berkata pihaknya baru menerima alasan penghakiman dan diberi 10 hari untuk memfailkan petisyen rayuan tersebut.

Walau bagaimanapun Tian Chua tidak hadir ke mahkamah hari ini.Mahkamah Majistret yang sebelum ini telah menjatuhkan hukuman enam bulan penjara dan denda RM3,000 selepas beliau didapati bersalah di atas mencederakan penjawat awam dalam satu operasi polis dua tahun lalu.

Bagaimanapun mahkamah membenarkan hukuman tersebut ditangguhkan bagi memberi peluang kepada beliau memfailkan rayuan.

Tian Chua atau nama sebenarnya Tian Chua Chang, 46, didakwa kononnya mencederakan Konstabel Rosyaidi Anuar ketika beliau sedang menjalankan tugasnya pada satu perhimpunan di Parlimen pada 11 Disember 2007.

Dia didakwa mengikut Seksyen 332 Kanun Keseksaan yang membawa hukuman maksimum penjara tiga tahun atau denda atau kedua-duanya jika sabit kesalahan.



Tiada ulasan: