9 Feb 2010

Aziz Bari Sudah Meluat Dengan PAS?

Membaca sebuah tulisan di malaysiakini yang melaporkan ulasan Prof Abdul Aziz Bari mengenai kontroversi berhubung siapa menteri besar Perak yang sah antara Nizar dengan menteri besar sekarang ini, kita seperti dalam menyelami tentang sikap Prof yang selama ini secara terang dan nyata menyebelahi PAS, telah kini telah tampak tidk lagi begitu.

Berkemungkinan inilah hasilnya apabila golongan intelektual dibelasah setelah memberikan pandangan dan kritikan. Sementara yang mengkritik pula mereka yang tak mengukur baju di lengan sendiri, belasah sesuka hati sekalipun yng diutarakan oleh Prof Aziz Bari itu untuk kebaikan parti.

Menurut beliau, keadaan di Perak dijangka bertambah lebih rumit dan kusut jika keputusan Mahkamah Persekutuan esok memihak kepada menteri besar yang disingkirkan, Datuk Seri Nizar Jamaluddin.

"Sekiranya, mahkamah memutusakan Nizar adalah Menteri Besar yang sah, esok, keadaan di Perak akan bertambah kusut,” kata pakar perlembagaan negara itu.

Jelas ia menampakkan satu pendirian yang tidak lagi favor kepada PAS atau Pakatan Rakyat.

Profesor undang-undang dari UIA itu menjelaskan sejak setahun lalu, Zambry Abdul Kadir banyak membuat keputusan semasa 'pemerintahan' Barisan Nasional.

“Keputusan yang memihak kepada Nizar akan menjadi keputusan-keputusan (Zambry) sebagai tidak sah,” tegasnya.

Situasi berkenaan sudah tentu akan menyaksikan keadaan yang kucar kacir di Perak dan menjejaskan keyakinan pelabur asing ke negeri itu.

Keputusan pentadbiran Zambry, termasuk pembentangan bajet negeri baru-baru ini juga akan menjadi tidak sah.

Abdul Aziz juga menolak cadangan daripada sesetengah pihak jika mahkamah membuat keputusan prospektif bagi mengatasi kesulitan berkenaan.


9 ulasan:

Awanama berkata...

memang puak terengganu membawa kecelakaan kepada PAS.

Awanama berkata...

tidak semudah itu Prof Aziz berubah sikap atas alasan sedemikian. Pendapat Prof adalah akademik semata2. Nothing personal. Pendapat beliau berkenaan perak ini pun adalah bersifat pendapat beliau sebagai credible academician.

-Mohd, Rusila, Mansoura, Egypt

Cabai Burung berkata...

'tidak sah' sepatut digantikan dengan perkataan 'haram'. Melantik pemimpim yg 'haram' lebih celaka daripada bajet 'haram'.

Awanama berkata...

maka ingatlah wahai PR biar kalah melawan seteru, jangan kita tewas kerana bertelagah antara sesama kita. ingat misi utama adalah utk jatuhkan UMNO. tidak ada masa utk tunjuk ini betul atau itu betul. paling penting muafakat. biar satu mewakili seribu jangan seribu mewakili satu.

Awanama berkata...

ahli pas pun dah meluat dengan jemaah teregganu.

mereka perasan mereka bagus sgt.

Awanama berkata...

betul lah apa yg prof cakap tu...ada logiknya..ini berkenaan dengan perak sahaja... tak ada sangkut paut dengan terengganu...

Awanama berkata...

takder sangkut paut dengan terengganu?

puak terangganu macam abc tu dah belasah dia.

Awanama berkata...

Halo.. setakat meluat kot luaq tak guna.. Sapa yang angkat depa jadi pimpinan Pusat? Bodo btui la hangpa org PAS. Dah tau tak bleh buat kerja dan bodo politik, pi angkat jugak bagi pegang jawatan penting. Sebab ulama? Depa pandai bab agama dan terel ulas nas2 quran dan hadis? Takkan sebab tu ja?

Memang tak nafi terel bab agama, tapi kalau bab politik hancoq, toksah sembang la weh. Buat timbui fitnah dalaman ja. Yang buruk, Islam. Sebab? "Tok2 guru dan alim ulama ni tak pandai nak perintah negara". Ayat tu hangpa suka dengaq?

Piston Tercabot

Monkey Code berkata...

Ini bukan cerita baru...cerita lama dah beb, sejarah membuktikan yang bangsa melayu ni memang ada masalah dengan jati diri mereka. Kaum yang tidak "consistent", tidak istiqamah, tidak berprinsip..bak kata pepatah melayu sendiri "hidup bagaikan lalang".

So, dengan apa yang sudah terjadi..terutamanya pada zaman Mahathir (tak payah le sampai ke zaman kesultanan Melayu) dan zaman selepas beliau, Melayu masih di lihat sebagai kaum opertunis yang mengambil peluang atas apa saja asal kan ia memberi pulangan keuntungan peribadi ataupun keuntungan DUNIA walaupun hanya untuk sehelai kain pelekat....bagi Melayu that's great...bodoh punya Melayu, masuk neraka di sebabkan sehelai kain pelekat. Selari dengan konsep "matlamat menghalalkan cara" yang sebenar nya bukan milik Umno saja bahkan milik keseluruhan budaya Melayu...tak kisah le orang PAS, PKR, Raja, ulama, mufti etc.....PASAL DUNIA SEMUANYA HALAL BAGI ORANG MELAYU. Tapi hairan kenapa orang melayu risau sangat pasal bab ladang babi!!!

By today, Melayu telah sampai ke peringkat yang paling nazak. Kerosakkan yang mereka buat sendiri (menzalimi diri sendiri) bukan sekadar untuk pekara2 yang tertentu saja, bahkan sudah membiak kerosakkan itu kepada ke seluruhannya system kebudayaan Melayu. Sebut apa saja tentang cara hidup orang melayu...dari kerajaan, kesultanan, keselamatan, agama, perundangan, pelajaran, ekonomi, kemasyarakatan dan lain2 semua nya sudah hancur lebur.

Dari polis, ustaz, cikgu, pegawai kerajaan, mufti, motivator, pemandu bas, ketua kampong, orang kampong, ulama, ahli politik, doktor, professor, guru besar, hakim, peguam, pemberita, blogger, peniaga.....letih le nak tulis semua nya, mesti ada je cerita yang melibatkan rasuah wang, kuasa, pangkat, jawatan, perempuan, tanah.....sampai le ke rasuah 'kain pelekat'....pada Melayu semua nya 'all right' dan tak pa, boleh saja.

Paling menyedihkan sekali...adalah orang2 PAS (some stupid leaders), yang sibuk bercakap dan berdakwah pasal Islam kepada rakyat, tapi dalam masa yang sama buat muslihat / konspirasi jahat ala yahudi bertopengkan satan menipu rakyat....secara diam2 serupa dengan cara iblis bapak satan...diam2.

BOTTOM LINE NYA, MELAYU MEMANG SEJAK AZALI LAGI ADALAH ORANG2 (KAUM) YANG SUKA SANGAT MENZALIMI DIRI NYA SENDIRI DAN JUGA MENZALIMI KAUM SEBANGSA NYA.