2 Dis 2009

Ronnie Kesal Hasutan Noh Omar

Exco Selangor, Ronnie Liu, kesal dengan cubaan Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani, Datuk Seri Noh Omar menghasut penduduk berhubung perpindahan tokong dan rumah nelayan di Pasir Penambang, Kuala Selangor.

Ronnie berkata dakwaan Timbalan Pengerusi Umno Selangor Noh Omar bahawa kerajaan negeri mengugut untuk membatalkan projek pembinaan jeti di kawasan itu adalah tidak benar sama-sekali.

"Hari ini saya ingin menegaskan disini bahawa apa yang dikatakan oleh Menteri Pertanian, Datuk Noh Omar dimana dia kata negeri ataupun saya memberi satu amaran bahawa kita akan batalkan projek jeti di pasir Penambang di Kuala Selangor saya ingin menegaskan itu bahawa tidak benar sekali dan isu ni tidak langsung dibangkitkan apabila beliau berjumpa dengan saya di Pasir Penampang”katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita pada sidang media selepas Mesyuarat Mingguan Exco di Bangunan Setiausaha Kerajaan Negeri(SUK) hari ini.

Pada tahun 2006, pihak LKIM mengambil-alih tapak kediaman dua keluarga berkenaan dan Tokong Sei Ling bagi tujuan pembinaan, dan digantikan dengan tapak baru seluas 1,093 ekar kepada pihak tokong.

Kerajaan Negeri Pakatan Rakyat bagaimanapun berpendapat tapak kediaman baru yang disediakan untuk dua keluarga berkenaan terletak terlalu hampir dengan kawasan tokong, lantas digantikan dengan tapak yang baru.

"Kita akan mementingkan interest dan kepentingan kedua-dua pihak sebab kerajaan negeri ada hak, ada kuasa untuk mencari tanah dan juga cara penyelesaian yang paling baik.

“Kita minta Noh Omar janganlah, ikutlah undang-undang dan kes ini boleh diselesaikanlah. Dan kita harap pihak tokong dan juga pihak penduduk terlibat boleh bertenang dan bersabar dan kita akan cari satu penyelesaian", katanya.

Terdahulu, Ronnie Liu dan Noh Omar bertegang leher dalam satu sedi dialog mengenai isu pemberian tanah kepada dua keluarga yang terbabit dalam projek pembinaan jeti Lembaga Kemajuan Ikan Malaysia, Ahad lalu.

Di sesi dialog berkenaan Ronnie mendakwa Noh membawa pengikut untuk membuat kacau dalam sesi itu ketika kerajaan negeri cuba memberi penerangan kepada penduduk.

“Dia batu api, dia yang menjemput saya tetapi cara dia tidak betul dengan memanggil semua kawan dia membawa bendera BN dan meminta mereka membuat bising. Setiap kali kita memberi penjelasan orang dia buat kacau,”katanya. -TVS


Tiada ulasan: