3 Dis 2009

Pakatan Rakyat Tubuhkan Petugas Anti GST

Pakatan Rakyat menubuhkan Pasukan Petugas Anti Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST) untuk memantau pelan yang akan dilaksanakan oleh pihak kerajaan dalam tempoh 18 bulan akan datang.

Pakatan Rakyat berpendapat, pengumuman Menteri Kewangan Kedua, Datuk Seri Ahmad Husni Hanadzlah bahawa GST bertujuan untuk menambah pendapatan cukai kerajaan sebanyak 1 bilion akan membebankan rakyat.

“Bertolak daripada kenyataan polisi kementerian kewangan itu, Pakatan rakyat telah bersetuju untuk menubuhkan, sebuah pasukan petugas khas, pasukan petugas anti GST yang diwakili oleh ahli-ahli parlimen dari tiga parti Pakatan” ujar ahli parlimen Shah Alam, Khalid Samad.

GST dicadang oleh kerajaan untuk dilaksanakan pada suku ketiga 2011 dan diramal dapat meraih pendapatan cukai tahunan RM1 bilion selepas setahun dilancarkan.

Bercakap di lobi parlimen, ahli parlimen Kuala Selangor, Dzulkifli Ahmad berkata, pengenalan GST ini secara langsung akan menambahkan bebanan kepada rakyat sementelah pembayaran cukai sebelum ini sudah cukup membuatkan mereka yang berpendapatan rendah tertekan.

“Pada pandangan Pakatan Rakyat, pengenalan GST ini bakal menggantikan sales tax yang telah terlaksana sekian lama ini meninggalkan kesan dan pada pandangan dan telahan kami, kesan dan impak yang khususnya kepada golongan berpendapatan rendah, kesannya boleh dikatakan sebagai parah” ujarnya lagi.

Tanggungjawab petugas anti GST ialah :
1)Kumpulan Anti GST yang terdiri daripada ahli-ahli parlimen Pakatan Rakyat ini akan mengkaji akta sedia ada yang berkaitan dengan Rang Undang-undang.

2)Merformulasi pelan tindakan untuk jangka masa pendek dan panjang.

3)Menyedia dan melengkapkan pemimpin-pemimpin Pakatan Rakyat dalam isu GTS

4)Menjalankan sesi sumbang saran dengan rakyat dan memberi kefahaman secara menyeluruh terhadap kesan GST

Pakatan Rakyat juga berpendapat, tujuan kerajaan mewujudkan GTS ini adalah untuk mengaut wang rakyat setelah kutipan cukai hasil minyak dan gas dalam negara berada dalam keadaan kritikal.

Anti GTS ini akan disertai oleh ahli parlimen Machang, Saifudin Nassution, ahli parlimen Indera Mahkota, Azan Ismail, ahli parlimen Kuala Selangor, Dzulkifli Ahmad, ahli parlimen Petaling Jaya Utara, Tony Phua dan beberapa yang lain.



2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

rakyat sedang ditekan dengan bebanan cukai yang teruk oleh BN, tumbangkan BN PRU13....

Tanpa Nama berkata...

LHDN juga menjadi barua BN untuk menindas dan menyembelih rakyat...