2 Dis 2009

Memijak Poster Wajah Ahli Politik Tidak Wajar

Sembilan ahli parlimen daripada Parti Keadilan Rakyat (PKR) hari ini mengutuk tindakan membakar dan memijak gambar ahli-ahli politik sebagaimana yang dilakukan oleh Pemuda Barisan Nasional Pulau Pinang dan juga DAP di Perak baru-baru ini.

Malah Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim juga telah mengeluarkan kenyataan keras tidak bersetuju dengan tindakan-tindakan seumpama itu.

Sementara itu sembilan ahli parlimen PKR yang diketuai oleh Datuk Zahrain Mohd Hashim (PKR-Bayan Baru) menyifatkan tindakan rakan-rakan mereka dari DAP memijak gambar bekas adun DAP, Hee Yit Foong dan dua adun PKR, Mohd Osman Jailu dan Jamaluddin Radzi sebagai satu tindakan kebudak-budakan, biadap dan kurang ajar.

Mereka juga turut menyifatkan tindakan balas yang dilakukan oleh Pemuda Barisan Nasional di Pulau Pinang sebagai biadap, kurang ajar dan tidak patut dilakukan.

Malah mereka menuntut siapa yang terlibat dalam memijak poster gambar tiga adun di Perak itu dan juga tindakan membakar gambar Lim Guan Eng di Pulau Pinang supaya segera memohon maaf.

"Ini bukanlah satu budaya orang Asia, malah bagi orang Melayu jika tersentuh kepala seseorang pun sudah dianggap biadap, inikan pula memijak gambar mereka. Jadi kami tidak setuju dengan perbuatan seumpama ini," kata Zahrain.

Malah katanya, perbuatan seumpama ini semua memberikan pengajaran yang tidak baik ke atas generasi muda.

Malah Mohd Yusmadi Yusof (PKR-Balik Pulau) berkata, tindakan-tindakan seumpama ini hanya akan menyebabkan pihak yang lain melakukan perbuatan yang serupa dan oleh itu ia hendaklah dielakkan.

Tujuh lagi ahli parlimen PKR yang turut hadir dalam sidang akhbar yang berlangsung di lobi parlimen itu ialah Wee Choo Keong (Wangsa Maju); N. Gobalakrishnan (Padang Serai); Zulkifli Noordin (Kulim-Bandar Baru); Abd Aziz Kadir (Ketereh); Mohsin Fadzli Samsuri (Bagan Serai); Ahmad Kassim (Kuala Kedah) dan Azan Ismail (Indera Mahkota).

Baru-baru ini pada Konvensyen DAP Perak, para delegasi ke persidangan itu telah bertindak meletakkan gambar poster ketiga-tiga adun yang mengisytiharkan diri mereka sebagai adun bebas itu di atas lantai dan bertindak memijak-mijak gambar ahli-ahli politik berkenaan.

Perbuatan mereka telah menyebabkan Pemuda Barisan Nasional Pulau Pinang mengadakan perhimpunan di Pulau Pinang dan membakar gambar poster Lim Guan Eng pula iaitu ketua menteri negeri tersebut yang juga setiausaha agung DAP. -mstar

Ulasan GB

GB yakin bahawa tindakan DAP itu sebagai satu luahan kemarahan yang teramat sangat kepada mereka yang melompat parti. Namun hendaklah kita sentiasa tidak emosional di dalam melakukan sebarang tindakan justeru "what goes around turns around. You get what you gave, hence, poster of Lim Guan Eng was torn and burnt".

Jika ia dilakukan ahli-ahli biasa atau oleh orangramai sendiri, kemungkinan ia boleh diterima lantaran kita tiada akses untuk mengawal secara khusus terhadapnya tetapi apabila ia dilakukan di atas nama parti yang melibatkan pemimpin-pmimpin kanan parti, ia sudah memberi gambaran negatif kepada parti berkenaan.

GB akui pada satu ketika GB sendiri ada menyiarkan gambar Najib dipijak, posternya disimbah cat dan seumpamanya, tetapi tiada siapa tahu siapa yang melakukannya secara pasti. Ia dilakukan oleh orangramai yang marah dan benci kepada Najib. Kita sekadar merakamkan kemarahan itu.

Bagi seorang ahli PAS pula, sekalipun mungkin kita turut marah sama seperti kemarahan rakan-rakan kita di dalam DAP terhadap mereka yang melompat parti, Allah tidak sekali-kali mengizinkan kita dengan perbuatan yang melampaui batas syariat. Jika hal ini dihakimi, maka nanti kita "terpukul" dengan ayat yang menegah.. "sedangkan kamu membaca al-kitab.."

GB pernah menegur beberapa rakan-rakan yang bertentangan pendapat di mana terdapat pula diantara mereka yang membalas dengan menggunakan bahasa-bahasa "mencarut" yang tak sepatutnya muncul dari mulut seorang yang beriman.

Kritikan keras dan pedas tidak semestinya menggunakan bahasa mencarut dan cabul. GB pernah terjumpa seorang yang bergelar ustaz di dalam parti yang menulis di dalam blognya menggunakan perkataan "teloq" yang menyebabkan GB terus hilang rasa hormat kepada ustaz berkenaan.

Sejahat-jahat kita, jika kita seorang bergelar dari ugamawan seperti seorang ustaz, hormatilah kopiah yang kita pakai atas kepala, jika marah sangat sekalipun tapi tak tahu bagaimana nak luahkan dalam bentuk bahasa paling sesuai, maka ikutilah saja langkah Mursyidul Am kita, berdoalah kepada Dia terhadap kezaliman yang mereka lakukan ke atas kita. Di blog, kita nanti bertanggungjawab semua tulisan kita, di depan Dia di saat kita menemuiNya.

"famai ya'mal mithqal la zarratiin khairai yaroh
wamai ya'mal mithqal la zarratiin syairai yaroh"

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Terima kasih GB di atas nasihat yang berguna di atas. saya pun diantara yang terlepas .. kdg kala nafsu amarah membuak-buak... aduh.. apa nak jawab nanti..

Tanpa Nama berkata...

Pijak gambar tiada masalah - kecuali lah kalau dipijak orang nya! Bahaya!

Penghinaan begini dilakukan kepada wakil rakyat / ahli parlimen yang berkelakuan spt. katak melompat - tiada prinsip politik (tidak setia) - mudah menerima rasuah ( tawaran2 berbau politik dari lawan politik) dan sangat menghampakan pengundi2 mereka selama ini.