9 Dis 2009

Era 1 Malaysia : Tarif Eletrik Mungkin Naik Tahun Depan

Nampaknya slogan Pencapaian Diutamakan Rakyat Didahulukan semakin menjadi satu slogan kosong era 1 Malaysia. Dasar penipuan kerajaan Barisan Nasional era Mohd Najib Razak sebagai Perdana Menteri.

Tarif elektrik baru mungkin diperkenalkan Januari tahun depan sekiranya ia diluluskan oleh kabinet, kata Menteri Tenaga, Teknologi Hijau dan Air Datuk Seri Peter Chin Fah Kui, Bernama dipetik.

Beliau berkata Tenaga Nasional Berhad telahpun mengemukakan permohonan untuk menaikkan tarif elektrik, namun kementerian masih membuat kajian mengenainya sebelum dikemukakan kepada Kabinet untuk diluluskan.

"Tarif ini dikaji semula setipa enam bulan sejajar dengan harga minyak, tetapi sama ada tarif baru akan dikenakan atau tidak, bergantung kepada kabinet," katanya kepada pemberita pada perhimpunan bulanan kementerian dan sambutan Hari Inovasi peringkat kementerian di sini hari ini.

Chin berkata kabinet akan mengambil kira semua perkara sebelum meluluskan sebarang tarif baru.

"Adalah perkara biasa untuk TNB meminta kenaikan tarif elektrik oleh kerana kenaikan kos dan sebagainya tapi kabinet akan melihat situasi keseluruhan termasuk keadaan ekonomi dan kemampuan rakyat untuk membayar," katanya.

Chin berkata antara Petunjuk Prestasi Utama (KPI) kementerian itu yang telah ditetapkan adalah untuk mengurangkan indeks gangguan bekalan elektrik di Sabah, yang pada masa ini jauh lebih tinggi dari di Semenanjung dan di Sarawak.

Untuk itu, kementerian akan bekerjasama dengan Sabah Electricity Sdn Bhd (SESB) untuk membolehkan perkara itu dicapai dalam tempoh setahun, dengan memastikan kapasiti tenaga yang dibekalkan mencukupi untuk kegunaan rakyat di sana.

Antara KPI lain yang ditetapkan ialah meningkatkan kawasan liputan bekalan air terawat, meningkatkan penggunaan tenaga boleh diperbaharui dan kecekapan tenaga, serta mewujudkan lebih banyak sistem pembetungan serantau, katanya.

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

inilah slogan utk najib dan kuncu2nya pencapaian diutamakan - pencapaian utk poket bapak2 menteri dlm umno bee end, rakyat didahulukan - maksudnya dalam setiap kenaikan harga barang adalah rakyat dahulu yg merasaikan kesusahannya... betul apa....
INILAH YG DIKATAKAN KITA KENA FAHAM MAKSUD YANG TERSIRAT DAN TERSURAT DLM SLOGAN NAJIB NI...