9 Dis 2009

PAS Tak Layan Cabaran Kartun Nazri

Cabaran Menteri Di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Mohamed Nazri Aziz supaya Kerajaan PAS Kelantan membawa kes tuntutan royalti minyak ke mahkamah tidak perlu dilayan.

Nazri berkata, membawa isu tuntutan itu ke mahkamah merupakan langkah paling tepat berbanding usaha retorik iaitu Menteri Besar Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat berdoa yang bukan-bukan terhadap Perdana Menteri dan Kerajaan Pusat.

Namun banyak pihak menyelar kenyataan Nazri tersebut dan menganggapnya sebagai satu cara UMNO BN untuk memperbodohkan PAS.

"Semua orang tahu, sekalipun kebenaran nanti berpihak kepada kerajaan Kelantan, Kerajaan Pusat akan berusaha untuk menterbalikkan keputusan itu di Mahkamah Rayuan dan Persekutuan kerana sistem kehakiman negara masih penuh dengan hakim-hakim yang korup," tegas seorang pemimpin PAS Kawasan.

"Contoh yang paling jelas ialah kes MB Perak di mana Mahkamah Tinggi telah jelas menyatakan datuk Seri Mohd Nizar Jamalauddin adalah MB Perak yang sah tetapi hakim-hakim di Mahkamah Rayuan dan Mahkamah Persekutuan yang dikawal oleh peguam negara telah menterbalikkan keputusan Mahkamah Tinggi untuk memenangkan UMNO BN," tambahnya.

"Ini diikuti dengan kes Kota Seputih, Mahkamah Rayuan telah menterbalikkan keputusan Mahkamah Tinggi apabila SPR dan UMNO merayu supaya menangguhkan keputusan yang diputuskan olh Mahkamah Tinggi yang menetapkan kerusi berkenaan telah kosong sepertimana yang telah diumumkan oleh Speaker Kedah," ujarnya lagi.

Justeru itu, masyarakat melihat institusi kehakiman yang sedia ada kini sebagai institusi yang penuh dengan korupsi dan dimanipulasikan oleh UMNO BN supaya sentiasa berpihak kepada mereka.

Peguam Negara dilihat memainkan peranan utamanya yang menentukan hakim-hakim yang mendengar kes-kes. Dan di dalam satu pendedahan terbuka terdapatnya hakim yang khianat yang membaca keputusan yang telah disediakan oleh peguam yang terlibat di dalam kes yang diadilinya di dalam kes pita video Lingam meletakkan maruah para hakim di negara berada di dalam tong najis.

Ahli-ahli PR dan rakyat Kelantan tetap berdiri teguh di belakang Menteri Besar Kelantan di dalam isu doa sekalipun UMNO BN dan para pemimpinnya tidak menyukainya.

Tiada ulasan: