7 Nov 2009

Era Najib Altantuya : Ungkapan Ukhwah Untuk Siapa?

Naib Presiden PAS, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man telah menulis di dalam blognya mengingatkan ahli PAS agar tidak terperangkap dengan "agenda musuh" dan lupa fokus utama untuk memenangi PRU13.

Ia satu peringatan yang baik dan amat dialu-alukan tetapi kenapa hanya kini baru peringatan itu dikeluarkan. Kenyataan yang seolah-olah ditujukan kepada "pihak yang bertelingkah" di dalam parti sehingga mengheret beberapa nama untuk diadili didepannya selaku Pengerusi Lembaga Disiplin PAS.

Tuan Ibrahim Tuan Man berkata, sama ada sedar mahupun tidak, PAS katanya sedikit demi sedikit telah masuk ke perangkap musuh apabila menyerang 'sahabat dalam satu jemaah' lebih hebat dari menyerang musuh sebenar.

Selain merugikan jemaah, membuang masa, tenaga dan wang ringgit, tindakan itu juga seperti menghulurkan peluru kepada musuh untuk menyerang PAS itu sendiri.

"Jangan masuk perangkap musuh yang sengaja menimbulkan perpecahan di kalangan kita. Di mana ukhuwah jamaah, sehingga kita menyerang sahabat dalam satu jamaah lebih hebat dari kita meyerang 'musuh' kita sebenar, tulisnya.

Persoalan kini, siapa yang memulakan? Siapa yang menyebabkan perpecahan di dalam jemaah ini timbul? Apakah cukup dengan hanya mengeluarkan arahan blanket "tutup isu UG" setelah ianya membarah dari hujung kepala ke hujung kaki jemaah?

"Apakah sudah hilang ukhuwah jamaah, sudah hilang rasa sayang pada saudara sesama jamaah, sehingga kita sanggup memberikan peluru kepada musuh untuk menyerang sahabat kita," tulisnya lagi.

Mengapa sekarang baru nak berbicara soal ukhwah? Mengapa hal yang sama tidak diperingatkan kepada mereka yang terlebih awal menimbulkan perpecahan? Mengapa Pesuruhjaya PAS Selangor tidak diberitahukan supaya meletakkan keutamaan kepada ukhwah sebelum mengambil tindakan menyingkirkan beberapa pimpinan dari Dewan Harian PAS? Siapa yang sebenarnya yang telah "menyerang sahabat lebih hebat dari menyerang musuh?

Apakah hanya mereka yang menentang UG perlu menjaga ukhwah sedangkan yang menyokong UG boleh berbuat apa yang mereka suka? Menjaga ukhwah dengan UMNO tetapi di dalam masa yang sama membaraikan ukhwah sesama ahli di dalam jemaah?

Isu UG telah ditutup, dikuburkan, kata sesetengah pihak terutama dari mereka yang mengutarakan gagasan tersebut tanpa sebarang permohonan maaf dan tanpa sebarang kesedaran untuk bertaubat bahawa isu itulah yang sebenarnya yang telah mencerai-beraikan ahli.

Mereka menjadi pemain utama tetapi dalamasa yang sama bertindak sebagai pengadil.

Sekalian ahli PAS menuntut keadilan supaya pihak yang bersalah dihukum, bukan untuk membuat seruan baru serta menampal mulut serta mengikat tangan ahli supaya menghentikan berbicara mengenai soal UG, demi untuk "melepaskan" pihak yang ternyata bersalah dan kemudian menyalahkan orang lain.

Cara sedemikian tidak sesekali mampu untuk menyelesaikan kemelut yang ada. Saya pernah menyatakan tindakan pimpinan meengeluarkan arahan untuk menutup perbicaraan mengenai UG sebelum tindakan diambil terhadap mereka yang bertangungjawab mengenainya diadili adalah laksana menyapu sampah-sarap ke bawah karpet. Bau hapaknya akan tetap terhidu apabila tiba masanya. Inilah yang berlaku kini.

Tetapi malang di dalam PAS yang mengikut budaya UMNO, takut dan dayus untuk mengambil tindakan ke atas pimpinan yang jelas merosakkan jemaah tetapi mempersalahkan dan menindas mereka yang tidak bersalah.

Yang nyata UG adalah satu penderhakaan kepada Allah dan Rasulnya, pengkhianatan kepada jemaah dan ummah seluruhnya.

Perbuatlah sesuka hati kamu selepas ini. Kerana Nabi berpesan "tiada ketaatan kepada makhluk di dalam perkara yang menderhakaiNya dan RasulNya".

Nak pecat saya? Silakan. Tetapi jangan lupa pecat sekalian ahli yang menentang UG termasuk Mursyidul Am kami dan biarkan PAS hanya dianggotai oleh mereka yang dahulu pembawa gagasan berbaik-baik dengan UMNO tetapi kini berlagak seperti hero konon aku pendamai parti dan penentang UMNO terunggul seperti yang dilakukan oleh Setiausaha Agong, Mustafa Ali.

1 ulasan:

abuikram berkata...

Sapa kata Pas berpecah?. Cuma perbezaan pendekatan saja. Siapa pemimpin tertinggi Pas yang buka balik isi UG selepas muktamar lepas? Mana ada. Cuma blogger saja yang mainkan isu ini.Isu UG telah didelete oleh Pas. Kalau ada isu ini ia bukan dari ahli dan pimpinan Pas samada blok A atau blok B. Cuma blogger tertentu yang timbulkan untuk tujuan tertentu.Termasuklah greenboc ni. Saya peminat greenboc setidaknya 2 kali sehari saya melayarinya. Anda mungkin penyokong PR tapi tak tahulah samada anda ahli Pas atau tidak. Bagi hadis pun tak berapa betul je matannya. Seruan Tuan Ibrahim tu ikhlas sebagai ahli gerakan Islam.