4 Nov 2009

Era Najib Altantuya : Tersungkurnya Liow Dalam Kemelut MCA

Hasrat Datuk Seri Liow Tiong Lai untuk menjawatan jawatan nombor dua di dalam parti MCA tanpa pemilihan berkecai apabila Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, keputusan Pendaftar Pertubuhan berhubung kedudukan Datuk Seri Dr Chua Soi Lek sebagai timbalan presiden MCA adalah sah di sisi undang-undang.

Najib yang juga pengerusi BN berkata ianya dibuat berdasarkan interpretasi ROS terhadap perlembagaan parti itu.

Perlembagaan parti itu, katanya, menetapkan peruntukan tertentu yang memerlukan majoriti dua pertiga untuk memecat seorang, sama ada dilantik atau dipilih.

Berdasarkan itu, kata Najib, maka ROS memutuskan Chua masih timbalan presiden dan begitu juga dengan kedudukan Datuk Seri Ong Tee Keat sebagai presiden.

Bercakap dalam satu sidang akhbar di Parlimen, Najib berkata ROS perlu konsisten dan tidak boleh membuat dua keputusan yang berbeza apabila kesnya adalah sama.

Menurutnya, MCA telah memutuskan bahagian perlembagaan tersebut manakala ROS pula hanya menginterpresasi perlembagaan berkenaan.

Keputusan ROS itu dimaklumkan kepada ibupejabat MCA melalui suratnya, sebelum jawatankuasa pusat MCA bermesyuarat semalam.

ROS menjelaskan tidak berlaku kekosongan bagi jawatan tersebut kerana keputusan mesyuarat agung luar biasa (EGM) MCA pada 10 Oktober lalu tidak memenuhi syarat majoriti dua pertiga, seperti yang diperuntukkan di bawah Artikel 35 Perlembagaan MCA.

Chua dipecat pada 26 Ogos lalu, tetapi jawatankuasa pusat kemudiannya telah membatalkanya pemecatannya tetapi menggantung keahliannya selama empat tahun.

Berikutan itu, naib presiden MCA, Datuk Seri Liow Ting Lai telah dilantik mengisi jawatan timbalan presiden pada 15 Oktober lalu.

Semalam, Liow memberitahu satu akhbar selepas mesyuarat jawatankuasa pusat MCA di ibunegara bahawa beliau masih timbalan presiden.

Menurutnya, beliau mempunyai hak untuk membuat rayuan terhadap keputusan ROS itu.

Malah, katanya, jika perlu, beliau akan membawa perkara itu ke mahkamah.

Liow Tiong Lai yang sebelum ini telah menolak cadangan Datuk Seri Ong Tee Keat supaya diadakan pemilihan bagi mendapatkan mandat baru daripada parti selepas keputusan mesyuarat agung luar biasa (EGM) baru-baru ini.

Pendirian Liow itu memeranjatkan Ong Tee Kiat yang selama ini menganggap Liow menyebelahinya di dalam krisis yang melanda MCA.

Dengan pendirian Liow itu, Ong telah mengambil tindak-balas dengan "berlakon" berbaik-baik semula dengan "bekas" Timbalan Presiden, Datuk Dr. Chua Soi Lek dan kemudian meletakkan semula Chua sebagai Timbalan Presiden dengan sokongan pemimpin Barisan Nasional dan Pendaftar Pertubuhan.



Liow Dan Penyokongnya Terjerat Dengan Langkah Terbaru Ong

Drama luar biasa tercetus di Wisma MCA di sini selasa apabila Presiden Datuk Seri Ong Tee Keat mendedahkan pelan perdamaian yang menjerat musuh parti pada mesyuarat Jawatankuasa Pusat (CC).

Bagaimanapun, tiada siapa dapat meramal langkah bijak Ong yang hanya dapat dikesan beberapa jam sebelum mesyuarat CC bermula.

Rancangan itu termasuk menggugurkan empat anggota CC yang dilantik yang menentang beliau iaitu setiausaha penganjur Yoo Wei How, timbalannya Gan Hong Su bersama anggota biasa Datuk Chor Chee Hueng dan Datuk Chai Kim Seng.

Notis menggurkan mereka dihantar melalui khidmat pesanan ringkas (SMS) pada kira-kira pukul 10.30 pagi oleh setiausaha politik Ong, Simon Lim sebelum disusuli dengan surat rasmi.

Pada masa sama, notis pelantikan tiga anggota CC yang baru disampaikan kepada Chua Tee Yong, Datuk Tan Ching Ming dan Datuk Donald Lim Siang Chai, kesemua mereka menghadiri mesyuarat CC tersebut.

Sejam kemudian, sepucuk surat dari Pendaftar Pertubuhan (ROS) diterima oleh Datuk Seri Dr Chua Soi Lek, yang menyatakan beliau masih menjadi Timbalam Presiden MCA.

Kesemua ini berlaku secara serentak, sebelum mesyuarat CC bermula pada pukul 1 tengah hari serta mengejut semua pihak termasuk kumpulan yang mahu pemilihan baru parti diadakan.

Sumber parti berkata sebaik sahaja mesyuarat CC bermula, terdapat percubaan untuk menghalang presiden menjelaskan pelan perdamaian oleh beberapa anggota CC yang meminta mesyuarat agung luar biasa (EGM) diadakan tetapi tidak berjaya.

Menurut sumber itu, selepas Ong selesai memberi penjelasan, 27 daripada 44 anggota CC telah menandatangani surat akuan untuk menyokong rancangan perdamaian tersebut.

Hanya Ong, Dr Chua dan naib presiden Datuk Seri Dr Ng Yen Yen tidak menandatangani surat tersebut. Ong dan Dr Chua merupakan watak utama dalam pelan perdamaian tersebut manakala Dr Ng berada di luar negara kerana urusan rasmi.

Dr Chua dipecat sebagai timbalan presiden pada 26 Ogos lepas tetapi CC mengubah hukumannya kepada penggantungan selama empat tahun. Bagaimanapun, pada mesyuarat EGM 10 Okt lalu, Dr Chua diambil semula sebagai ahli biasa tetapi bukan jawatan nombor dua.

Bagaimanapun, ROS pada selasa mengesahkan Dr Chua masih menjadi timbalan presiden.

Liow, yang memegang jawatan timbalan presiden selama 19 hari, enggan menerima keputusan ROS itu, dengan menyatakan beliau mempunyai hak untuk merayu terhadap keputusan itu dan mungkin mencabar keputusan itu di mahkamah.

Bersama Ketua Wanita Datin Paduka Chew Mei Fun dan Ketua Pemuda Datuk Dr Wee Ka Siong dan beberapa anggota CC lain, Liow segera beredar sebaik sahaja mesyuarat CC itu tamat pada pukul 5.30 petang tanpa menghadiri sidang akhbar yang diadakan oleh Ong.

Sebaliknya, Liow dan kumpulan penyokongnya mengadakan satu lagi sidang akhbar di bilik berasingan.

Sumber parti berkata Ong bertindak mengumumkan langkah berbisanya dengan menyatakan desakan EGM oleh kumpulan 16 anggota CC itu tidak akan dilaksanakan.

Gesaan EGM oleh kumpulan 16 itu didapati tidak mengikut perlembagaan kerana ia bertentangan dengan Artikel 15 Perlembagaan MCA -- bahawa presiden mempunyai kuasa mutlak untuk membuat sebarang pelantikan.

"Satu usul yang dikemukakan oleh kumpulan 16 itu ialah mereka mahu membatalkan pelantikan yang dibuat oleh presiden selepas 10 Okt. Ini tidak berperlembgaan kerana perlembagaan parti memberi kuasa luas kepada presiden berkaitan sebarang pelantikan dalam parti," kata sumber itu.

Salah satu langkah pintar ialah dengan mendapatkan sokongan 27 daripada 44 anggota CC menyokong pelan perdamaian, sekaligus syarat untuk EGM dikurangkan daripada 16 kepada 12 anggota CC sahaja.

Ini bermakna terdapat kurang daripada satu pertiga sokongan yang diperlukan di bawah perlembagaan parti.

Berikutan kesemua langkah ini, kini Liow berdepan dengan perjuangan politik yang tertekan selepas Ong memperkukuhkan cengkaman dengan melantik penyokong Dr Chua ke dalam CC.

Orang dalaman parti berkata Ong dijangka melantik penyokong setianya untuk memegang beberapa jawatan penting dalam parti dalam masa beberapa hari lagi.

Antaranya ialah setiausaha agung wanita Heng Seai Kie yang dijangka mengambil alih jawatan ketua penerangan parti dan ahli veteran Lim Hong Sang sebagai ketua biro undang-undang.
-BERNAMA

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Bubar saja MCA dan semua masuk pakatan rakyat....