4 Nov 2009

Era Najib Altantuya : Korbankan Pemimpin Bermasalah, Bukan Korbankan Prinsip

Pas perlu korbankan pemimpin yang bermasalah, bukan korbankan dasar dan prinsip perjuangan parti.

Demikian maksud sebenar kenyataan ahli akademik, Prof Dr Abdul Aziz Bari yang diputarbelitkan oleh beberapa penulis blog terhadap kenyataan ahli akademik berkenaan seperti yang tersiar di dalam malaysiakini.

Malaysiakini melaporkan PAS memerlukan "korban" untuk menyelesaikan masalah dalamannya berhubung kontroversi idea kerajaan perpaduan yang disuarakan presidennya Datuk Seri Abdul Hadi Awang, kata ahli akademik.

"Tidak perlu ulang apa yang saya sudah katakan. Kalau itu terlalu berat, gugurkanlah (timbalan presiden) Nasharuddin Mat Isa atau (pesuruhjaya PAS Selangor) Dr Hassan Ali, sebab terlalu jelas PAS perlukan korban," kata Abdul Aziz.

Pakar undang-undang perlembagaan itu, yang membangkitkan semula itu bulan lalu, diundang menghuraikan pandangannya berhubung masa depan PAS bawah kepemimpinan Abdul Hadi yang dianggap lemah dan perlu berundur bagi menyelamatkan parti itu.

Dr Abdul Aziz dijangka mengulangi dan mempertahankan nada kritikalnya itu di seminar politik PAS di Gombak, Sabtu ini.

Ia diadakan sebagai menggantikan muktamar khas seperti disarankan oleh Mursyidul Am PAS Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat yang melenting selepas merujuk artikel Dr Abdul Aziz, 'Pengajaran Dari Bagan Pinang' di sebuah akhbar 19 Oktober lalu.

Ahli akademik yang dekat dengan politik pembangkang itu mengkritik Abdul Hadi dan beberapa pemimpin kanan parti itu, antaranya Dr Hassan yang dianggap menimbulkan di Selangor sehingga membawa kemerosotan kepada undi PAS pada pilihan raya kecil tersebut.

Dihubungi Malaysiakini hari ini, Abdul Aziz berkata sekiranya PAS gagal melakukan reformasi itu, Menteri Besar Selangor Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim boleh membetulkan keadaan dengan menggugurkan Dr Hassan sebagai exco negeri.

Dalam seminar Sabtu ini, Abdul Aziz diberikan masa 30 minit bagi menyampaikan pandangan kontroversinya itu kepada kira-kira 1,000 peserta.

Walaupun agak keberatan pada mulanya untuk turut serta dalam seminar itu, Abdul Aziz telah mengesahkan kehadirannya kepada pengelola seminar, Salahuddin Ayub yang juga naib presiden PAS.

Seminar yang dijadual dibuka dengan rasmi oleh Abdul Hadi dijangka disertai oleh seorang lagi ahli akademik, Dr Abu Hassan Hasbullah, pensyarah Jabatan Pengajian Media di Universiti Malaya.

Tiada ulasan: