7 Okt 2009

Mengapa Wan Ahmad SPR Mengelabah? : Era Najib Altantuya

Banyak pihak kesal dengan kenyataan Timbalan Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR), Datuk Wan Ahmad Wan Omar yang memperlihatkan sikap acuh tak acuh badan berkenaan terhadap professionalisma dan etika kerja bagi sebuah badan yang menguruskan pilihanraya di dalam negara ini.

Beliau menyatakan PAS kononnya tidak perlu menjadikan alasan seperti yang mereka dakwa wujudnya pertindihan nama pengundi dalam daftar pemilih yang dikeluarkan SPR semata-mata untuk menangguhkan pilihan raya kecil Dewan Undangan Negeri (DUN) Bagan Pinang 11 Oktober ini.

Wan Ahmad berkata, oleh kerana PAS mendakwa mereka ada bukti maka SPR akan menyiasat sama ada pertindihan yang dimaksudkan itu berlaku di DUN Bagan Pinang.

Seorang pemimpin Pakatan Rakyat menyelar kenyataan Wan Ahmad berkenaan sebagai kenyataan pegawai yang seolah-olah cuba berhelah untuk menyembunyikan konspirasi yang SPR sendiri telah ketahui tetapi sengaja didiamkan untuk mempastikan menipulasi undian pos itu dapat terlaksana dengan jayanya.

"Kalau pun betul wujud nama berganda iaitu satu menggunakan kad pengenalan tentera dan berdaftar di Bagan Pinang serta satu lagi menggunakan kad pengenalan awam dan mendaftar di kampungnya di Kelantan atau Terengganu... apa yang nak kita risaukan sebab di Terengganu tak ada pilihan raya.

"Yang akan mengundi hanya di Bagan Pinang sahaja sebab ini bukan pilihan raya umum di mana di seluruh negara mengundi," katanya.

Itulah cara seorang Timbalan Pengerusi SPR menjawab. Ini bererti nama bertindih itu sememang wujud dan telah digunapakai setidak-tidaknya di dalam pilihnraya umum sebelum ini.

"Sementelah lagi, Wan Ahmad tidak boleh menyekat sebarang permohonan untuk injunksi. Apa besar pangkatnya Wan Ahmad ituuntuk menghalang rakytat Malaysia untuk dapatkan keadilan di dalam keadaan SPR telah diragukan kredibiliti dan itegritinya sekian lama?" tegas seorang pemimpin PKR yang menghubungi Kelab GB petang ini.

"Kita tahu peranan Wan AHmad sebagai orang paling berpengalaman di SPR untuk memanipulasikan apa juga kaedah bagi menguntungkan parti pemerintah. Malah beliau lebih banyak menggunakan kuasanya daripada Pengerusi SPR sendir yang telah diperbodohkan olehnya," tambahnya lagi.

Tegas beliau lagi, jika benar dakwaan berlakunya pertindihan nama yang didaftarkan di dua kawasan menggunakan dua kad pengenalan, pihaknya akan mengambil tindakan susulan dengan membersihkannya daripada senarai daftar pemilih.

Wan Ahmad menambah dengan cuba untuk memperbodohkan rakyat Malaysia "Jangan risau, lepas pilihan raya ini kita akan semak semula kita akan potong terus nama pengundi tersebut.

"Misalnya seseorang anggota tentera itu masih aktif, kita akan potong namanya dalam senarai daftar pemilih awam... itu senang sahaja," katanya.

"Itu cara mereka bekerja. Mereka berjanji untuk menyemak dan memotong hanya selepas pilihanraya berlansung," tegas pemimpin Pakatan Rakyat tersebut.

"Lebih baik selepas pilihanraya, dengan nama Wan Ahmad sekali sepatutnya dipotong (dipecat) dari SPR kerana gagal melaksanakan tugas dengan professional dan beretika," tambahnya lagi.

Tiada ulasan: