3 Okt 2009

Era Najib Altantuya : PAS Yakin Menang Di Bagan Pinang (updated)

Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang yakin Pas akan memenangi kerusi DUN N31 Bagan Pinang pada Pilihan Raya Kecil 11 Oktober ini.

Menurut beliau, penerimaan masyarakat terhadap Pakatan Rakyat pada Pilihan Raya Umum ke-12 Mac tahun lalu dan tujuh pilihanraya kecil sebelum ini menunjukkan bahawa gagasan kerajaan alternatif itu pasti memberi saingan sengit di kubu kuat BN ini.

"Kita melihat berlaku satu lonjakan dalam PRU 2008 bila kita berjaya mencapai 4000 undi, Barisan Nasional 6000 undi. Ini menunjukkan ada kemajuan dan melihat kepada pilihan raya kecil berikutnya kita maju ke depan. Dan sebab itu saya yakin dan percaya akan mendapat mencapai kemajuan.

"Kita percaya untuk menang payah tetapi tidak mustahil kita boleh menang. Kita akan berusaha sedaya upaya untuk capai kemenangan," katanya ketika ditemui media di Pusat Penamaan Calon di Dewan Majlis Perbandaran Port Dickson pagi tadi.

Mengulas mengenai populariti Isa Samad, Hadi berkata beliau menyerahkan kepada rakyat untuk membuat pilihan dalam pilihan raya ini.

"Terpulang kepada rakyat serah pada mereka, mereka lebih tahu tentang calon yang mereka hendak pilih dan kita memperkenalkan calon kita dan kita lihat rakyat dapat menilai," katanya.

Menurutnya PAS menggunakan strategi kempen seperti biasa dengan cara damai dan memujuk bagi mengelakkan ketegangan.

Hadi berkata isu kreadibiliti calon hanya akan dimainkan sekiranya ia difikirkan munasabah dan terdapat arahan daripada Jawatankuasa Khas Pilihanraya Pas agar isu berkenaan tidak dimainkan sewenang-wenangnya.

"Kempen secara damai secara memujuk kerana dalam konteks demokrasi berparlimen kita mahu undi banyak. Undi banyak mestilah kejayaan kita memujuk pengundi-pengundi dengan cara sebaiknya.Oleh itu sebarang ketegangan hendaklah dielakkan.

"Itu kita akan tunggu dari masa ke masa mengikut munasabah dan kita ada akhlak dan moral kita berkempen. Berbeza dengan otrang lain," katanya.

Mengulas mengenai isu undi pos yang dibangkitan PAS pada pilihanraya kecil pada kali ini Hadi berkata ia dibuat berikutan ketidaktelusan SPR berhubung isu berkenaan.

Hadi berkata pihaknya mempunyai bukti terdapat pengundi pos yang tidak mengundi namun kertas undian mereka dikeluarkan dan dikatakan telah membuang mengundi.

"Kita menyedari SPR tidak diberikan kuasa sepenuhnya secara demokratik. SPR dibawah Jabatan Perdana Menteri masih wujud hal-hal yang tidak menunjukkan ketidak telusan.

Ini diakui sendiri oleh SPR dalam pertemuan yang kami adakan. Ada perkara yang mereka tidak boleh buat.

"Antaranya kerahsiaan undi pos, itu mereka tiodak boleh jawab kerana undi pos ini mereka sediakan dua sampul kecil satu kertas undi satu saksi bagi menyatakan pengundi itu mengundi. Kemudia kedua sampul ini diletakkan ke dalam satu sampul boleh dibuka danb diketahui. Kerahsiannya tidak wujud," katanya.



Tiada ulasan: