28 Okt 2009

Era Najib Altantuya : Kes Mahathir Disembur, Terima Pita Dirakam Saksi Sebagai Bahan Bukti

Mahkamah Majistret Kota Baharu Selasa memutuskan untuk menerima sebagai bahan bukti pita yang dirakamkan saksi dalam kes perbicaraan ahli perniagaan, Datuk Nik Sapeia Nik Yusoff yang dituduh menyembur bahan pemedih mata terhadap bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad dan tiga yang lain, tiga tahun lepas, demikian lapor Bernama.

Majistret Azman Mustafa membuat keputusan itu selepas menolak bantahan Timbalan Pendakwa Raya Idham Abdul Ghani berhubung permohonan pihak pembelaan supaya pita yang dirakamkan jurugambar dan wartawan NTV7, Ahmad Norzaki Mohd Noor, 40, diterima sebagai bahan bukti.

Nik Sapeia, 54, didakwa menyembur bahan pemedih mata sehingga menyebabkan kecederaan terhadap Dr Mahathir, Datuk Ibrahim Ali, Nasir Muda dan Suberi Sahidan pada 28 Julai 2006 pada kira-kira pukul 11 pagi di Lapangan Terbang Sultan Ismail Petra, Pengkalan Chepa dekat sini.

Ahli perniagaan itu yang diwakili peguam Saseedharan Menon, Shamsul Bahrain Ibrahim, Zainal Abidin Mustaffa dan Mohamad Ilyas Mohd Noor dipanggil untuk membela diri oleh mahkamah pada 28 Julai tahun lalu selepas pihak pendakwaan berjaya menimbulkan kes prima facie terhadapnya.

Nik Sapeia didakwa mengikut Seksyen 324, Kanun Keseksaan yang membawa hukuman penjara maksimum tiga tahun, atau denda atau sebat atau mana-mana dua daripada hukuman itu, jika sabit kesalahan.

Tiada ulasan: