28 Okt 2009

Era Najib Altantuya : Jambatan Cap Ayam

Program perkhemahan 1Malaysia, bertukar tragedi apabila jambatan yang baru dua minggu di bina runtuh menyebabkan seorang murid, Deve a/p Nathan meninggal dunia, sementara dua lagi masih hilang.

Ahli Parlimen Ipoh Barat, M. Kula Segaran memfailkan usul tergempar ke Dewan Rakyat hari ini dibawah Notis Peraturan Mesyuarat 18(2) bagi membincangkan tragedi ini.

Beliau yang ditemui di lobi parlimen berkata, apa yang berlaku di SK Kuala Dipang merupakan satu kejadian yang begitu menyayat hati.

“Sebuah jambatan gantung yang melintasi sebuah sungai telah terburai dan roboh meneybabkan beberapa orang murid yang sedang melaluinya jatuh ke dalam sungai lalu dihanyutkan oleh air yang dalam dan deras," katanya.

Program kokurikulum di Kuala Dipang, Kampar itu melibatkan 296 lebih murid sekolah. Difahamkan sehingga waktu, daripada 22 murid yang hilang, 19 telah dijumpai, seorang disahkan mati dan 2 masih hilang.

Murid yang ditemui mati, Deve a/p Nathan dikatakan ditemui di loji sungai terbabit kira-kira jam 8.30 pagi tadi.

Jambatan yang digunakan oleh murid-murid berkenaan yang hanya siap dua minggu sebelum kejadian jambatan tersebut roboh semalam.

Segaran mempersoalkan bagaimana perkhemahan di bawah naungan laungan 1 Malaysia membiarkan kanak-kanak menyeberangi sungai yang begitu deras pada waktu malam.

“Pelajar-pelajar tersebut dikatakan menggunakan jambatan gantung yang baru dua minggu dibina," katanya.

Beliau dalam nada tegas, memohon agar program-program seumpama itu dihentikan sehingga siasatan sepenuhnya dilakukan kepada umum dan hasil siasatan didedahkan kepada pengetahuan umum. -TVS


JAMBATAN CAP AYAM

Era 1Malaysia era projek cap ayam. Buat stadium stadium runtuh, buat sekolah sekolah roboh, buat kolam renang, kolam renang bocor, buat projek lereng bukit habis tanah mengelonsor...Buat jambatan gantung jambatan roboh. Menjadi mangsa anak-anak kecil yang tidak berdosa. Bayarlah pampasan berapa juta sekali pun nyawa manusia tidak boleh ditukar ganti....Jangan salahkan takdir untuk menutup dosa dan kesalahan manusia. Lihatlah dalam era 1Malaysia satu projek kos meningkat berkali ganda. Buktinya dalam laporan Audit Negara.

Sudahlah kos meningkat berkali ganda sehingga tahap tak masuk akal projek yang dijalankan tak mengikut spefikasi dan melepasi piawai kualiti dan keselamatan. Maka wujudlah projek cap ayam. Macam mana boleh wujud projek cap ayam. Salah satunya bila berlambak projek 'mee segera'.

Tak perlu ambil contoh jauh-jauh...surau di taman perumahan saya baru setahun dah retak sini sana..Kos menurap laman surau dari kos asal tak sampai RM 10 ribu meningkat hingga RM 21 ribu...Rakyat didahulukan le katakan....Lepas ini kita tunggu mana lagi bangunan dan projek yang akan menyembah bumi dan meragut nyawa...Kepada semua berhati-hati bila berada dalam bangunan atau berhampiran projek cap ayam...Anda mungkin mangsa seterusnya. -angkasanuri




1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Salam keamanan, terlalu banyak "lost" sehinggakan nyawa tiada nilai. Syabas MP keranana celikkan mata-mata hati yang masih belum nampak hidayah dan musibah sebenar.