27 Okt 2009

Era Najib Altantuya : Bercakap Soal Persepsi

Pertamanya, aku menyambut baik keputusan Jawatankuasa PAS Pusat untuk mengadakan mesyuarat khas Rabu ini. Untuk itu, sikap yang diambil adalah tunggu dan lihat.

Aku agak terlewat membaca tulisan Hanipa Maidin seputar isu kritikan Prof Aziz Bari dan jawapan balas Ustaz Idris Ahmad. Antara lain, beliau menyebut politik adalah berkaitan persepsi. Abu Saif juga ada menyebut bahawa politik adalah pengurusan persepsi. Dan beberapa komen di blog ini juga ada menyebut tentang persepsi. Kegagalan PAS, selain mengurus kemenangan, adalah kegagalan mengurus persepsi.

Jadi nak tanya, orang PAS faham persepsi tak? Beginilah, sebelum tidur semalam, anak-anakku, Adam dan Alya minta aku bercerita. Kebetulan kepala otak tengah berkecamuk dengan persoalan persepsi ini. Jadi berceritalah aku.

Anjing putih atau anjing oren

Bahawa di sebuah taman perumahan, ada seekor anjing putih yang hanya muncul pada waktu malam. Kelibatnya hanya dapat dilihat oleh penduduk taman itu pada malam hari, di bawah cahaya lampu neon. Kerjanya setiap malam, menyalak di bawah cahaya lampu neon. Di bawah cahaya neon itu, bulunya yang putih kelihatan oren. Maka para penduduk taman perumahan itu menyangkakan bahawa ia adalah seekor anjing oren. Setiap malam, anjing oren akan menyalak di bawah cahaya neon itu. Mereka tidak tahu sebenarnya anjing itu berwarna putih kerana mereka tidak pernah melihatnya pada siang hari. Entah hilang ke mana anjing itu pada waktu siang.

Jadi soalan aku kepada Adam dan Alya, anjing itu putih atau oren?

Tentunya mereka tidak menjawab soalan itu, kerana aku yakin cerita aku itupun mereka tak faham. Hahaha! Tapi andaikan Adam menjawab putih dan Alya menjawab oren. Adakah ada antara mereka berdua yang betul atau salah? Atau kedua-duanya betul atau kedua-duanya salah?

Jawapannya, itulah persepsi. Menyalaklah anjing itu untuk memberitahu bahawa dia putih, bukan oren, orang tak akan percaya kerana mereka tidak pernah melihatnya putih. Dia anjing oren bagi mereka. Kalau dia mahu orang percaya bahawa dia putih, maka dia perlulah membuktikannya. Bagaimana? Muncullah di siang hari supaya orang boleh melihat bulunya yang sebenar. Jangan asyik bermain dengan cahaya neon.

Aku kira, itulah yang cuba dilakukan oleh TG Nik Aziz. Beliau ingin membetulkan persepsi orang umum terhadap PAS. Beliau mahu membuktikan bahawa PAS putih, bukan oren. Cukuplah bermain dengan cahaya neon.

Politik Nik Aziz adalah politik yang jelas!

Wallahua’lam. -mudin001


cuba baca balik dan renung fakta2 ini.. isu kekalahan bagan pinang adalah tambahan saja..

1.) aziz guna perkataan DILIHAT pro umno. maknanya PERSEPSI ramai bahawa tindakan segelintir pemimpin pas dilihat mcm2 pro umno. So kat sini rasanya ramai org bersetuju ttg persepsi ini especially golongan2 atas pagar dan bukan islam..jadi ape yg aziz ckp bg saya tidak salah sebab dia bercakap dr segi penglihantan beliau yg ramai bersepsi seperti dia atas..

2.) Ramai yg terlupa fakta ini.. Aziz menekankan tentang survey yg dibuat oleh merdeka center tentang tahap kepercayaan rakyat terhadap PR utk tubuh kerajaan pusat> Result dr survey berkenaan MAJORITI rakyat tidak percaya bahwa PR BERKEMAMPUAN utk ambil alih peranan BN di peringkat pusat.. Sebabnya adalah tindakan parti2 dlm PR sendirik dan khususnya dkt sini Aziz spesifik kepada PAS adalah tindakan segelintir pihak2 tertentu yg mirip kepada pro umno dan masih belum betul2 mahu sepakat dlm PR.. Ade saje kerenah yg dibuat yg kalau dilihat oleh segolongan masayrakat nampak mcm pro umno bukan pro PR, sekali lagi persepsi ditekan disini… Dan tindakan tersebut munkin telah mencetuskan tindakan golongan bukan islam cuba menjauhi pas dibagan pinang.. sekali lagi peersepsi..

kesimpulan disini ramai yg terlupa utk melihat 2 FAKTA besar diatas dlm komen2 beliau yg bg saya adalah amat penting utk dinilai.

Terima Kasih -MZ



Tiada ulasan: