2 Mei 2012

Lebih Ramai Rakyat Akan Turun Pada BERSIH 4.0

PAS tidak tolak mungkin Bersih 4.0

HULU TERENGGANU, 1 Mei: PAS tidak menolak kemungkinan dan bersedia menghadapi himpunan Bersih 4.0 jika kerajaan gagal membuat perubahan daripada kejayaan penganjuran Bersih 3.0 pada 28 April lalu.

Presiden PAS, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang menegaskan jika kerajaan tidak membuat perubahan sebagaimana tuntutan Bersih 3.0, tidak mustahil Bersih 4.0 akan diadakan lagi.

Menurutnya, tuntutan Bersih 3.0 agar kerajaan membuat perubahan dengan kebebasan media dilaksanakan, tidak ada penipuan dalam pilihan raya, bersihkan daftar pemilih dan sebagainya.

“Kita tengok dulu Bersih 3.0 sama ada kerajaan buat perubahan atau tidak. Jika kerajaan tidak buat perubahan, media tidak bebas, pilihan raya tipu lagi, daftar pemilih tidak bersih, kita akan buat lagi.

“Celup dakwat pun belum tentu lagi, dakwat jenis mana kita tidak tahu lagi. Ketua-ketua pengarang yang cuba hendak bebas akan dipecat dan dilantik yang ikut arahan sahaja,” jelasnya.

Beliau berkata demikian pada sidang media selepas merasmikan Muktamar Tahunan Dewan Pemuda PAS Negeri Terengganu (DPPNT) kali ke-43, di Dewan Kolej Universiti Darul Quran Islamiyyah (Kudqi), Kubang Lembek, Manir, hari ini.

Ketika menjawab dakwaan kerajaan bahawa peserta Bersih 3.0 bertindak ‘ganas’ beliau mahu siasatan secara rapi dan adil dilakukan bagi mencari pihak bertanggungjawab.

Katanya, demonstrasi di negara ini cuba dibendung, disekat dan dikawal dengan kawalan-kawalan yang boleh mengongkong bukan kawalan yang boleh meluahkan rasa dengan bebas.

“Kerajaan kena siasat siapa bertanggungjawab. Minta siasatan itu secara adil dan hakim juga kena adil. Kebebasan kuasa itu kena ada antara badan kehakiman dengan eksekutif. Ini penting dalam sistem demokrasi,” tegasnya. -HD

Mat Sabu: 1 juta untuk BERSIH 4.0 jika tiada reformasi p’raya

Jika BERSIH menganjurkan perhimpunan lagi untuk mendesak reformasi sistem pilihan raya, satu juta rakyat Malaysia akan turun beramai-ramai untuk menuntut pilihan raya yang bersih dan adil, dakwa Timbalan Presiden PAS, Mohamad Sabu.

Beliau percaya jika BERSIH 4.0 diadakan, kehadiran rakyat akan memecah paras satu juta untuk meluahkan rasa tidak puas hati mereka terhadap sistem pilihan raya.

Bercakap dalam satu sidang media hari ini, beliau bagaimanapun berkata terpulang kepada jawatankuasa pemandu BERSIH untuk memutuskan sama ada perhimpunan akan diadakan lagi, sambil menambah PAS akan menyokongnya.

Namun, beliau menekankan bagaimana perhimpunan BERSIH 3.0 dengan jelas menunjukkan hasrat rakyat untuk reformasi, dengan mendakwa mungkin seramai 400,000 rakyat telah menghadirinya.

Beliau juga mengutuk kekejaman polis semasa perhimpunan Sabtu lalu, sambil berkata ia “lebih kejam daripada polis Israel terhadap rakyat Palestin”.

Beliau berada di ibupejabat Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) bersama kumpulan pemandu mobilisasi demokrasi PAS hari ini untuk menyampaikan memorandum yang telah diterima oleh seorang pegawai perhubungan awam suruhanjaya itu.

Memorandum itu menuntut akses media yang adil bagi pembangkang dan peletakan jawatan serta-merta Pengerusi SPR Tan Sri Abdul Aziz Yusof dan Timbalannya, Datuk Wan Ahmad Wan Omar, yang didedahkan Jumaat lalu oleh PKR menjadi ahli Umno.
-mk


Ulasan GB

Pemerhatian GB daripada sambutan rakyat terhadap beberapa siri perhimpunan BERSIH bermula dari BERSIH 1.0 (10 November 2007), BERSIH 2.0 (9 Julai 2011) dan BERSIH 3.0 (24 April 2012), bilangan rakyat yang menyertainya sentiasa semakin bertambah dan disertai oleh pelbagai lapisan masyarakat.

Sekat, halang malah haramkan pun perhimpunan, rakyat sudah tidak gentar dengan semua itu. Ratusan ribu keluar untuk berhimpun membuktikan amaran kerajaan sudah tidak dihormati lagi. Kerana? Kerajaan sendiri tidak mempunyai nilai untuk dihormati apabila mereka terus-terus mengugut dan menzalimi rakyat.

Jika semasa perhimpunan BERSIH 1.0 para peserta adalah rata-ratanya terdiri kaum Melayu, suasana itu berubah pada perhimpunan BERSIH 2.0 di mana kaum Cina dan India semakin ramai dan bertambah-tambah ramai semasa perhimpunan BERSIH 3.0. Dianggarkan bilangan kaum melayu dan bukan Melayu di dalam perhimpunan BERSIH 3.0 adalah sama ramainya.

Justeru itu, jika BERSIH 4.0 dipanggil GB yakin bilangan pesertanya akan lebih ramai... dan ia bakal menjadi paku terakhir untuk keranda UMNO BN.

26 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

GB,dicadangkan agar diadakan program solat hajat secara berterusan sehingga PRU13..Mudah-mudahan impian kita melihat pilihanraya yang bersih dimakbulkan..mohon jasabaik sesiapa untuk membawa perkara ini untuk dilaksanakan..

Tanpa Nama berkata...

Yes..buat sampai pecah KEPALA najibur dia ingat dia yg berkuasa ke atau rakyat yg berkuasa...jgn main2 ini serious...buat BRSIH4.0 kali ini mlm2 pun saya hadir...kalau selok pekasam biar sampai pangkal lengan..jubur kejam kita akan lg kejam....mat leleh tu ingat dia dok kat atas bukit aman senang lenang tau nak ngarah tropong dari atas jer..pastu buat skrip...turun lah kalau berani....

Tanpa Nama berkata...

Salam.. Hurm.. Saya setuju dengan bersih 4.0 diadakan.. Tapi saya tak nampak akan berjaya untuk menakutkan spr dan kerajaan.. Kalau sekadar datang ramai2. Kemudian duduk 2,3 jam.. Then balik.. Macam takde hala tuju.. Apa kata kita berhimpun ramai2 di depan pejabat spr.. Berkampung di situ.. Solat disitu.. Solat hajat disitu.. Baca yasin beramai2. Berkampung disitu selama seminggu atau sebulan.. Baru la diorang takut sikit.. Ini cadangan saya sajalah..

Tanpa Nama berkata...

Kita buat di Puterajaya atsu di sekeliling istana negara.

Tanpa Nama berkata...

Saya setuju.. Dah sampai masa utk pendekatan profesional..

Tanpa Nama berkata...

bersih 4.0 akan diadakan.saya cadangkan semua peserta bersih memakai topi keledar bagi mengelakkan gas pemedih mata.

Tanpa Nama berkata...

Aku rasa cadangan utk berkampung tu mmg tepat..br nmpk kesannye..seminggu dh memadai..

Tanpa Nama berkata...

saya AMAT bersetuju kita solat hajat ramai-ramai. Tapi percayalah Polis awal lagi akan keluarkan perintah mahkamah. Menteri agama akan keluar kenyataan mempermainkan agama, kalau nak solat buatlah di masjid atau di rumah.

Tanpa Nama berkata...

aku setuju.
bersih 4.0 diadakan.
kita promosi besar2an
duduk & bantah
di dataran merdeka.
tapi diam2 kita 1 juta
duduk & bantah
di putrajaya.
baru pening igp ismail omar.

Tanpa Nama berkata...

saya cdg di putrajaya. tambah tuntutan:
9) tuntut pengerusi dan timbln spr letak jawatan.

wankl

Tanpa Nama berkata...

Cadangan berkampung itulah yg aku fikir sepanjang perjalanan pulang dr bersih hari tu.. Apa maknanya jika hanya berkumpul 2/3 jam kemudian balik..

Tanpa Nama berkata...

Yup. Saya pun setuju. Tuan tanah. Tolong sampaikan cadangan ini kepada pihak yang berkenaan. Sudah sampai masanya kita merubah senario politik negara kita. Kalau kita takut, sampai bila2 pun mereka akan terus menipu. Percayalah.

Tanpa Nama berkata...

Yup. Saya pun setuju. Tuan tanah. Tolong sampaikan cadangan ini kepada pihak yang berkenaan. Sudah sampai masanya kita merubah senario politik negara kita. Kalau kita takut, sampai bila2 pun mereka akan terus menipu. Percayalah.

Tanpa Nama berkata...

JANGAN LUPA SOLAT HAJAT DAN PUASA SUNAT...PENDUKUNG GERAKAN ISLAM KENA JADIKAN PUASA, SOLAT HAJAT SEBAGAI AGENDA MINGGUAN UNTUK MEMOHON PERTOLONGAN ALLAH DALAM MENGUATKAN IMAN DAN MEMANTAPKAN PERJUANGAN....INSYAALAH RAHMAT AKAN TURUN SEBAGAIMANA BERLAKU TERHADAP PEJUANG2 ISLAM DIZAMAN LAMPAU.e

Unknown berkata...

apa pun yg kita buat cuma mengharapkan belas ehsan ALLAH S.W.T. nak harap SPR berubah dengan sendiri memang tak ade la. Cuma diharapkan kali ini jangan sampai anasir masuk dalam bersih. tak perlu ada ucapan banyak2. seorang pemimpin berucap cukup.semua yang datang dah tahu matlamat BERSIH. adios

Tanpa Nama berkata...

Yup..aku stuju solat hajat sekerap mungkin dan doa dengan doa mustajab. Contohnya dengan doa Hizib Bahar .Kepada yang belum tahu tentang hizib ini, bertanyalah kepada mana-mana guru/ustaz tentang kegunaan/kehebatan doa ini

Tanpa Nama berkata...

Solat di masjid pun tak pa, Dia Maha Mendengar, tahniah kpd anda semua krn memberi komen yg membina dan ke arah kebaikan..elakkan kata-kata yg kesat..teruskan perjuangan

james bong berkata...

BERSIH 4.0 mesti dilaksanakan!!!

Tanpa Nama berkata...

kita sokong BERSIH 4 hujung bulan mei, kita turun juta-juta orang

Tanpa Nama berkata...

KITA BUAT DATARAN MERDEKA JADI DATARAN TAHRIR?????

Tanpa Nama berkata...

saya setuju sangat-sangat. Wahai pemimpin PR! cepat2la berunding dg NGO Bersih...buat Bersih 4.0 secepat mungkin...pedih mata kena gas dan sakit hati kena terajang masih tebal di hati...tak sabar dah ni....Kali ni saya bawa pasir jampi lempar jadi tebuan yang akan sengat sekor2 polis jahat tu biar terbongkang....kali ini saya akan lebih bersiap sedia....ayuh rakyat Malaysia kecuali pencacai amno,mari kita sendatkan KL sekali lagi....

Tanpa Nama berkata...

BERSIH 4.0 DUDUK, BANTAH DAN DOA.
MASA 12.00 THG MALAM - 7.00 PAGI
TEMPAT: PUTRA JAYA
SASARAN PESERA: 1 JUTA ORG
ACARA: PIDATO, DOA, BACA YASSIN, SHOLAT HAJAT, QUNUT NAZILAH.
Bawa TG Guru yang hebat2 biar dia org pimpin doa dan munajat pad Allah

Tanpa Nama berkata...

BERSIH 4.0 MESTI BUAT...RAKYAT MAKIN MARAH... DIKTATOR HANYA JATUH DGN JALAN RAYA BUKAN JALAN RAYA. dah sampai masa kita memilih jalan raya buat menetukan masa depan negara. Selama ini kiti di BODOH BODOHKAN OLEH BABI NEGARA (BN)

Abu Amir berkata...

umno ni ibarat daun pisang tua yg dah kering tetapi tak akan gugur, kita kena rentap dia biar luruh spt kata Allahyarham Ust Fadzil Noor dulu.

Sekiranya pilihanraya tidak bersih dan adil, hanya jalanraya sahaja pilihan kita yg ada utk tumbangkan umno laknat ini.

Sebagai pejuang Islam banyakkan puasa, solat hajat dan doa semoga umno laknat ini Allah jatuhkan serta hentikan kezaliman mereka.

JAKA berkata...

foto yg KPN tunjuk perserta bersih penuh satu KL tu lah gambaran BERSIH 4.0

rakyat akan memenuhi setiap lorong dan jalanraya.

makanya...KPN lah yg promosi Bersih 4.0, dia tunjuk pic tu, dah semua org semangat nk buat mcm tu.

jika KPN tk tunjuk, tk ramai yg tahu pic tu.

KPN.... u penyokong bersih kot.. hihhihihihihihihih

mesti dai kata dlm hati.."ya..tapi tunggu pencen esok lah".

yesss hidup KPN. jgn jadi mcm KPN org melaka dulu tu, dayus pukul anwar tgn terikat

Tanpa Nama berkata...

STUDENT@MALAYSIA-STUDENT.com (BERSIH MALAYSIA)
MCA (DATUK YIP KUM FOOK, MCA CHAIRMAN GOMBAK) INSULTED BUDDHIST MONKS
Dear Devotees into the Dhamma,
I sincerely shall use the language to make publicly the bitter experience that actually has happened in the SAMNAK SAMBODHI BUDDHIST ASSOCIATION NO: 19-21 JALAN 38 TAMAN DESA JAYA KEPONG 52100 KUALA LUMPUR, MALAYSIA.
I am not satisfied with the Gombak MCA Division chairman (Yip Kum Fook) and the SAMNAK SAMBODHI BUDDHIST ASSSOCIATION chairman (Yip Kum Fook) because he used vicious and arrogant means in bringing in a group of individuals from other places to provoke and trample the sacred ground and without any sound reason called in the police to forcefully detain the monk so as to humiliate worshippers of Buddhism.
I strongly would like to ask here that what great sin and crimes had he committed to the extent of you Yip Kum Fook lawyer by means or by crooks called in the police to detain a monk like him?
I came from Penang, I was a newcomer and I temporarily put up at the SAMNAK SAMBODHI BUDDHIST ASSOCIATION to study and learn to practice Buddhism. While at the temple, I could not bear with the way Yip Kum Fook lawyer behaved, your uncourteous, arrogant and unexcelled attitude in treating the Temple abbot.
Because I said a few words about your behavior to you Yip Kum Fook, you resorted to such dirty means to hurt a monk. It is indeed unacceptable and cast a very bad example.
For a school principal, if his and her student has committed an offence, the police must as a matter of courtesy meet up with the principal, try to understand the actual situation, before the police take any actions. This is the usual practice.
But it is sorry to say, that Yip kum Fook lawyer who himself is a lawyer chose to have done. Otherwise, he did not act in accordance with the teaching of Buddhism and looked down on the spirit of Buddhism for the sole purpose of showing off that he is the powerful chairman of MCA Gombak Division and the chairman of the SAMNAK SAMBODHI BUDDHIST ASSOCIATION. He demanded the police to detain the monk so as to realize his motive.
It is very fortunate that due to the fact that religion itself is a sensitive matter, even the Malay policemen understood and respected the religion, culture and customs of other communities, so they did not rush into taking any actions. Otherwise, the consequences would be catastrophic.
I understand why Yip Kum Fook lawyer was furious and flared up. The main reason is as follows. The abbot of the SAMNAK SAMBODHI BUDDHIST ASSOCIATION. He has been the abbot for 20 years. He was the architect and played the pivotal in raising fund the public to build up the Temple.
Continued next………