7 Sep 2009

Era Najib Altantuya : UMNO Calonkan Isa Samad Di Bagan Pinang?

Pakatan rakyat menyambut baik berita yang menyatakan Umno dijangka meletakkan bekas Menteri Besar Negeri Sembilan, Tan Sri Mohd Isa Abdul Samad sebagai calon Barisan Nasional (BN) pada pilihan raya kecil Dewan Undangan Negeri (DUN) Bagan Pinang.

Sumber UMNO berkata, pemilihan itu berdasarkan kepada pengalaman yang dimiliki Mohd Isa yang pernah menjadi Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Linggi selama enam penggal, termasuk sepenggal sebagai Ahli Parlimen Jempol.

Badan Perhubungan Umno negeri dilaporkan akan meminta pucuk pimpinan parti untuk mencalonkan Mohd Isa yang dikatakan amat dikenali dan disenangi penduduk Bagan Pinang, lapor Berita Harian.

“Umno negeri dan bahagian Teluk Kemang pada prinsipnya bersetuju untuk memilih Mohd Isa sebagai calon BN. Beliau mempunyai karisma dan pengalaman yang luas sebagai pemimpin di peringkat parti serta pentadbiran kerajaan,” katanya.

Kerusi DUN Bagan Pinang kosong berikutan kematian penyandangnya, Azman Mohammad Noor akibat jangkitan dalam darah di Hospital Pakar Seremban (HPS), kelmarin.

Umno kini dilihat akan lebih berhati-hati di dalam soal pemilihan calon kerana pengalaman di dalam pilihanraya kecil yang lepas, Umno tewas kebanyakannya disebabkan oleh perletakan calon bermasalah.

Bagi Pakatan Rakyat, pemilihan Mohd Isa jelas menunjukkan Umno "kekeringan" calon yang berwibawa. Bagi Umno, itu saja yang terbaik yang ada di dalam "stok" mereka.

Dan jika benar Mohd Isa diturunkan, ia merupakan satu peluang bagi PAS PR untuk merampas kerusi Bagan Pinang dari BN kerana banyak hal mengenai Isa dan Bn yang boleh dijadikan modal kempen pilihanraya.

Lembaga Disiplin Umno telah menggantung keahliannya selama tiga tahun (24 Jun 2005 hingga 23 Jun 2008) berhubung amalan politik wang dalam Perhimpunan Agung UMNO 2004 selepas menangi jawatan naib presiden. Lembaga Disiplin UMNO dipengerusikan oleh Tan Sri Tengku Ahmad Rithauddeen Ismail.

Beliau didapati bersalah terhadap lima daripada sembilan pertuduhan politik wang. Antaranya membabitkan penganjuran pertemuan, mengadakan majlis makan dan memberi wang untuk membeli undi. Salim Shariff yang juga Ketua Pemuda UMNO Bahagian Jempol turut digantung keahlian selama sepenggal atau tiga tahun.

Semua jawatannya dalam parti ketika itu, termasuk sebagai ketua Umno bahagian Teluk Kemang digantung. Pada 6 Julai 2005, Majlis Tertinggi (MT) Umno menolak rayuan Isa Samad tapi mengurangkan hukuman penggantungan dari 6 tahun kepada 3 tahun sahaja. Pada 23 Jun 2008, Setiausaha Agung UMNO, Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor menghantar surat kepada Isa Samad.

Tiada ulasan: