12 Sep 2009

Era Najib Altantuya : Sokong MB Kedah Bubar DUN Jika...

Timbalan Speaker Dewan Undangan Negeri (DUN) Kedah, Abdul Ghani Ahmad menyokong hasrat Menteri Besar, Datuk Seri Azizan Abdul Razak mahu membubarkan DUN jika ramai ADUN daripada Pakatan Rakyat (PR) mahu isytiharkan diri mereka sebagai Wakil Rakyat Bebas seperti yang dilakukan oleh ADUN Lunas, Mohd Radzhi Salleh.

Menurutnya, pembubaran DUN bermakna akan berlaku pilihan raya negeri dan dari situ, sokongan terhadap sesebuah kerajaan akan dapat dinilai dengan pemilihan yang dibuat oleh rakyat secara langsung.

Abdul Ghani berkata, dakwaan Ketua UMNO Bahagian Kulim Bandar Baharu, Datuk Aziz Sheikh Fadzir akan ada lagi ADUN PR lompat parti atau mengisytihar sebagai Wakil Rakyat Bebas adalah bersifat menggertak sedangkan pentadbiran Kerajaan Negeri berada dalam kedudukan yang selesa.

“Aziz perlu buktikan kata-katanya, siapa ADUN PR yang mahu keluar parti. Kenyataannya (Aziz) seolah mengertak dan dalam masa yang sama mahu mencungkil rahsia kononnya ada kekurangan di pihak pentadbiran Kerajaan Negeri,” katanya semalam.

Abdul Ghani berkata demikian sebagai mengulas kenyataan Aziz baru-baru ini yang mendakwa akan ada lagi ADUN PR di Kedah mengisytihar diri sebagai ADUN Bebas.

Menurutnya, pentadbiran Kerajaan Negeri memandang serius dakwaan itu dan pada masa yang sama, pihak lain diingatkan supaya tidak menganggap pemerintahan Kerajaan Kedah sekarang seperti tidak mempunyai prinsip.

“Kalau betul ADUN-ADUN PR yang lain mahu ikut macam Radzhi, saya sokong MB bubarkan DUN,” katanya.

Beliau yang juga ADUNAyer Hitam berkata, setakat ini majoriti rakyat memberi persepsi yang baik kepada Kerajaan PR. -SH

Tiada ulasan: