8 Sep 2009

Era Najib Altantuya : Ahmad Said Belanja RM8.3 juta Beli Kurma

Menteri Besar Terengganu Datuk Seri Ahmad Said dilihat terdesak untuk memenangi hati rakyat apabila mengeluarkan peruntukkan kira-kira RM8.3 juta bagi membeli kurma dan air zam-zam sepanjang bulan puasa ini.

Perkara terbongkar apabila Ahmad Said membidas Ahli Jawatankuasa Keselamatan Kampung(JKKK) Terengganu yang gagal menjalankan tugas mengagihkan sumbangan ini kepada rakyat seperti diamanahkan oleh Kerajaan Negeri.

Beliau yang berang dengan keengganan JKKK memberikan kerjasama mengesa mereka ini agar meletakkan jawatan.

Terapi yang menjadi persoalannya ialah bagaimana sumbangan sebesar itu diagihkan sedangkan banyak lagi yang boleh digunakan dengan wang sebanyak itu bagi membaiki taraf hidup rakyat Terengganu.

Mengulas perkara ini Timbalan Angkatan Muda Keadilan(AMK) Fariz Musa ternyata kecewa dengan apa yang dilakukan oleh Menteri Besar Terengganu ini.

Katanya, inilah wajah pemimpin Umno yang menggunakan wang rakyat tetapi untuk kepentingan parti itu sendiri.

"Ahmad Said ternyata terdesak dengan situasi politik Terengganu sekarang, sehingga pembungkus agihan sumbangan itu diletakkan gambar beliau. Lebih memalukan peruntukkan ini sepatutnya dinikmati oleh seluruh rakyat tanpa mengira apapun fahaman politik mereka," katanya.

Di Kuala Nerus, ramai penduduk yang tidak menerima hantaran kurma dan air zam-zam tersebut.

Seorang penduduk di sebuah Taman Perumahan Seberang Takir berkata sehingga kini beliau belum menerima pemberian kerajaan negeri tersebut.

Manakala beberapa laman blog tempatan juga turut melaporkan, mereka hanya menerima hantaran kurma dan air zam-zam itu yang disangkut di pagar rumah sahaja.

"Ternyata ini tindakan yang tidak serius dan tidak bertanggungjawab, nilai wang sebanyak itu hanya disangkut dipagar. Lebih baik wang itu beri kepada golongan sasar yang sudah dikenalpasti seperti ibu tunggal dan orang kurang upaya," katanya.

Fariz juga mendakwa Terengganu masih lagi menjadi antara negeri yang termiskin di Malaysia sedangkan royalti minyak sudah memandai untuk membangunkan negeri tetapi semuanya diagihkan kepada kroni Umno.

Seorang ADUN BN pernah memberitahu pihak media supaya menyiasat pembelian kurma dan air zam-zam tersebut yang dikatakan, kontrak pembeliannya dianugerahkan kepada seorang ’kroni’. - Suara Keadilan

2 ulasan:

DurianKampung berkata...

Saat rakyat tersepit dengan masalah ekonomi dunia & harga minyak yg BeeEnd naikkan ini, sanggup dia boleh membelanjakan duit rakyat sebanyak itu untuk kepentingan diri sendiri.

Johnny Ong berkata...

kontrak kroni lagi??? tak hairan la