26 Ogo 2009

Era Najib Altantuya : Permatang Pasir, Politik Baru?

7-1

Itulah angka kemenangan pilihan raya kecil sejak 8 Mac 2008 yang sedang berpihak kepada pakatan pembangkang di peringkat pusat yang lebih dikenali dengan nama Pakatan Rakyat. Jikalau di dalam aksi perlawanan bola sepak, angka ini sudah boleh dianggap keputusan belasahan.

Kemenangan calon Pakatan Rakyat dari Parti Islam Semalaysia (PAS), Mohd Salleh Man yang memperoleh 9,618 undi menewaskan calon Barisan Nasional dari UMNO, Rohaizat Othman yang mendapat jumlah undi sebanyak 5,067 menambah satu lagi episod kekalahan Barisan Nasional.

Sebelum itu Barisan Nasional semuanya melalui Umno telah tewas di kerusi Parlimen Permatang Pauh, Parlimen Kuala Terengganu, Parlimen Bukit Gantang, DUN Bukit Selambau dan DUN Manek Urai manakala di DUN Penanti Barisan Nasional memilih untuk tidak bertanding.

Majoriti penganalisa dan pengamat politik melihat faktor utama kekalahan Barisan Nasional di Permatang Pasir berpunca dari tiga sebab iaitu faktor calon yang dihimpit beberapa masalah peribadi, factor kubu kuat Ketua Pembangkang, Anwar Ibrahim dan juga PAS serta factor incumbent.

Saya enggan mengulas secara terperinci tentang faktor-faktor kemenangan dan kekalahan kedua-dua parti bertanding sebaliknya ingin berbicara tentang satu gejala politik tidak sihat yang malangnya berkembang sihat di dalam proses demokrasi di negara kita. Gejala itu tidak lain dan tidak bukan adalah pembunuhan karakter calon bertanding dan apakah suasana kondusif yang membolehkan budaya ini berterusan tanpa noktah?

Saya secara peribadi amat tidak menyukai politik pembunuhan karakter seperti yang terjadi semasa kempen pilihan raya kecil di Permatang Pasir apabila calon Barisan Nasional, Rohaizat Othman dihentam teruk pihak lawan iaitu dari PAS dan juga rakan sekutu mereka, PKR dan DAP.

Pembunuhan karakter atau serangan peribadi ini timbul setelah pendedahan beliau telah dilucutkan kelayakan menjadi peguam berikutan firmanya terlibat dalam penipuan Koperasi Pekebun Getah yang membabitkan jumlah wang sekitar RM160 ribu dan bertambah hebat setelah rakan kongsi Rohaizat, saudara Yusri Isahak tampil membela diri di pentas PAS menafikan bahawa beliau adalah puncanya. Serangan manjadi semakin rancak apabila Ketua Pemuda PAS, Ustaz Nasruddin Tantawi mendedahkan bahawa Rohaizat mempunyai isteri kedua di Pahang dan dibiar seakan bergantung tidak bertali.

Gejala politik negatif ini dikritik keras oleh banyak pihak termasuk Dr. Abu Hassan Hasbullah dari Zentrum Future Studies, Universiti Malaya yang menyifatkan perbuatan seperti ini adalah sangat primitive dan tidak bertamadun. Namun di sisi lain kita harus juga mencari titik tengah supaya kezaliman dan perbuatan salah laku lampau calon-calon yang bertanding didedahkan untuk pengundi membuat pertimbangan sendiri tetapi tidaklah sehingga seseorang calon itu diaibkan seaib-aibnya.

Ini sangat penting kerana calon yang dipilih nanti bakal memegang amanah rakyat untuk menjadi wakil mereka yang tanggungjawabnya maha berat. Maka calon yang bersih, amanah dan terbaik merupakan kriteria yang sangat penting terutama sekali di kawasan bermajoriti Melayu Islam.

PAS telah mengambil strategi bijak untuk mengeksploitasi apa yang terjadi pada calon Barisan Nasional dengan berkempen secara agresif dan berterusan kerana demografi pengundi di Permatang Pasir adalah majoriti Melayu Islam dan separa bandar. Dengan melakukan hal yang demikian, PAS telah berjaya untuk menahan angin perubahan seperti yang didakwa oleh Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin daripada bertiup kencang menenggelamkan calon PAS, Salleh Man yang dilihat para pengundi lebih baik dan beragama. Hal ini dilihat dapat menjelaskan mengapa peratusan undi yang diperoleh Rohaizat meningkat 1 peratus berbanding calon sebelumnya dan jumlah perolehan undi yang diterima beliau hampir tidak berubah.

Walaupun politik pembunuhan karakter juga berlaku di dunia demokrasi barat seperti di Amerika Syarikat dan Perancis, namun ia tidak boleh dijadikan alasan untuk dibiarkan berterusan bernanah. Lantas timbul persoalan di benak pemikiran tentang ke arah mana politik Malaysia jika keadaan sebegini dibiarkan tanpa rasa berdosa? Adakah kita nanti akan diwakili oleh lebih ramai wakil rakyat yang bersih, berintegriti dan terpuji atau adakah maki hamun dan aib mengaib akan menjadi halal dan dibolehkan untuk mencapai matlamat yang lebih murni?

Jika ditanya kepada generasi muda yang tidak menjadi ahli atau menyokong mana-mana parti komponen dalam Barisan Nasional dan juga Pakatan Rakyat tentang senario ini, jawapan lazim dari mereka ini pastinya berlegar sekitar perkataan ini, ‘menyampah’, ‘dua-dua sama saja’, ‘politik semua sama saja’ dan yang seerti dengannya. Satu penyataan sikap yang harus diambil perhatian serius oleh parti-parti politik walaupun sikap tidak ambil peduli dan pesimisme terlampau juga perlu diperbetulkan dan dibanteras.

Tetapi jika ditanya kepada generasi muda yang totok setia kepada parti yang disertai dan disokongi, nada jawapan pasti sedikit berbeza kerana ketaksuban sering menewaskan rasional walaupun terdapat mereka yang cuba melawan arus tetapi akhirnya menjadi minoriti.

Lalu di manakah silapnya proses demokrasi melalui pilihan raya sehingga pesta ini sering dianggap jijik dan kotor oleh sebahagian kelompok masyarakat? Pesta yang dianggap mengangkat dan menjatuhkan individu berbanding dasar dan polisi yang ditawarkan?

Bagi saya hanya ada satu cara iaitu demokrasi yang sebenar harus diletakkan di tempat sewajarnya kerana secara logik bagaimanakah politik pembunuhan karakter boleh diminimalkan jika media tidak dibebaskan? Bagimana untuk polisi dan ideologi hendak mengambil tempat apabila demokrasi dipijak-pijak dengan kewujudan undang-undang yang menindas dan dengan bangganya dipertahankan parti pemerintah?

Mudah kata kita masih belum selesai di dalam hal-hal seperti tiada kebebasan media yang sangat penting di dalam proses pilihan raya bersih dan adil, kebebasan berekspresi, kebebasan berpersatuan, sistem kehakiman yang berintegriti, pasukan polis yang cekap dan professional dan semestinya Suruhanjaya Pilihanraya yang benar-benar independen dan terpisah dari pengaruh eksekutif.

Selagi mana isu-isu ini dipandang sepi oleh pemerintah dan juga penganalisa serta pengamat politik yang sering dan kadangkala sengaja terlepas pandang ciri-ciri asas dan penting demokrasi ini. Maka selama itulah kita akan bergelumang dengan politik lama yang kotor dan menjijikkan ini. Jangan hanya gah berbicara tentang politik baru dan politik bertamadun di surat khabar dan televisyen jika sisi-sisi tidak bertamadun dan menindas yang terbentang luas di depan mata ini tidak cuba dituntaskan terlebih dahulu. Selesai ini lebih mudah untuk kita menuju ke politik baru yang diidam-idamkan. -zulhabri

Tiada ulasan: