26 Ogo 2009

Era Najib Altantuya : Kemenangan Bermakna Untuk PR

Pemimpin Pakatan Rakyat bersetuju bahawa kemenangan Pilihan Raya Kecil Permatang Pasir menunjukkan pemilihan calon yang berwibawa disamping manifesto perubahan yang jelas menjadi penentu sokongan rakyat.

Naib Presiden Pas Mahfuz Omar dalam satu sidang media selepas pengumuman kemenangan PRK Dun N11 berkata, telahan pimpinan gagasan kerajaan alternatif bahawa rakyat sudah semakin bijak menilai ternyata tidak meleset.

“Corak 2008 masih kekal kerana pengundi mahukan pembaharuan sistem dan cara kepimpinan yang berintegriti perlu ada pada seseorang pemimpin,” katanya pada siding media yang diadakan sebentar tadi.

Mahfuz, hari ini genap 52 tahun, juga menggangap kemenangan ini adalah hadiah hari jadi yang kedua buat beliau selepas memenangi kes saman terhadap media pro-kerajaan baru-baru ini.

Beliau menambah pelbagai taktik dan isu yang dibawa Umno-BN dalam tempoh berkempen ternyata gagal, seraya menuntut pimpinan Umno-BN supaya mengambil iktibar dari kekalahan ini.

“Saya minta maaf kepada pemimpin Umno-BN di atas kemenangan kami. Walaupun sasaran satu undi majority, 1 Malaysia 1 undi untuk majority. Jadi bila dapat 4551 undi ini maknanya 4551 peratus naik,” katanya.

Sementara itu Adun Permatang Pasir Salleh Man berkata, kemenangannya adalah mustahil tanpa kerjasama erat jentera kerajaan dan sokongan majoriti rakyat.

“Kerjasama yang ditunjukkan jentera (Pakatan Rakyat) seluruh negara membawa hasil kejayaan murni iaitu kemenangan Pas di Dun N11 Permatang Pasir. Kita akan meletakakn satu tanggungjawab yang baik dsan bekerjasama dengan semua pihak.

“Walaupun pelbagai fitnah yang dilontarkan akhirnya kita capai kemenangan dan pertahan kemenangan di kawasan ini,” katanya.

Isteri Salleh Man, Siti Fatimah Osman menganggap kemenangan suaminya adalah kemenangan bersama hasil sokongan semua pihak.

Mengulas mengenai Menteri Dalam Negeri yang marah kononnya penyokong Pakatan bertindak ganas semasa tempoh pembuangan undi, Mahfuz berkata, isu berkenaan tidak timbul. Sebaliknya beliau kecewa dengan tindakan BN memperalat pelajar-pelajar sekolah menengah dari Kepala Batas yang berseragam baju Pemuda Umno untuk membantu kempen mereka.

Beliau mempersoalkan tindakan Umno mendirikan sepanduk dan panji menghina Pas dan Pakatan Rakyat sepanjang tempoh berkempen, yang menurut Mahfuz menerapkan nilai tidak elok dalam mandiri belia muda.

“Kalau hendak murid-murid sekolah ini sebagi satu pendedahan kepada politik saya tidak kata ia salah tetapi jangan kita bentuk budaya yang tidak elok iaitu jadi budaya ganas budaya liar.

“Apakah ini modul baru kepada rakan muda yang akan dibawa oleh kementerian belia di negara kita. Jadi saya cukup kesal atas apa yang berlaku,” katanya.

Tiada ulasan: