16 Ogo 2009

Era Najib Altantuya : Pemuda UMNO Kehabisan Modal - Latif

Tindakan Pemuda UMNO Kelantan mendesak Menteri Besar, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat meletak jawatan menunjukkan pergerakan itu sudah kehabisan modal untuk menarik sokongan rakyat Kelantan.

Ketua Dewan Pemuda Pas Kelantan, Abdul Latif Abdul Rahman menempelak tindakan Pergerakan Pemuda negeri yang mendesak supaya Menteri Besar Kelantan, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat meletakkan jawatan.

Desakan itu timbul ekoran beberapa kenyataan Nik Aziz yang disifatkan sebagai tidak konsisten.

Menurut Latif, mustahil seorang pemimpin yang memperjuangkan Islam seperti Nik Aziz menghalalkan tindakan yang menghina agama seperti yang dilakukan pemimpin UMNO.

"Siapa dapat menafikan sikap pemimpin UMNO yang kononnya beria-ria mengutuk penjualan arak secara terbuka di Selangor sedangkan mereka tidak berusaha mengharamkan penjualan minuman keras itu di negeri lain yang dikuasai.

Ketua Dewan Pemuda Pas Kelantan, Abdul Latif Abdul Rahman berkata, desakan itu juga menunjukkan UMNO sendiri meyakini Muryidul Am Pas itu sebagai salah satu faktor kekuatan Pas Kelantan sehingga mereka terus mendesak beliau melepaskan jawatan.

“Jika Ketua Pemuda UMNO Kelantan beria-ria mendesak Nik Abdul Aziz melepaskan jawatan kerana kononnya tidak konsisten, Barisan Nasional (BN) sendiri yang terlebih dulu perlu turun dari tampuk kuasa.

“Bukankah mereka memperkenalkan dasar PPSMI lalu menarik balik pelaksanaannya semula. Dasar itu menyebabkan kerosakan yang jauh lebih besar dari kenyataan Menteri Besar,” katanya, semalam.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas mengenai desakan Ketua Pemuda UMNO negeri, Anuar Safian supaya Menteri Besar Kelantan melepaskan jawatannya berikutan mengeluarkan kenyataan tidak konsisten berhubung pelbagai isu terutama yang melibatkan isu politik.

Anuar dilaporkan berkata, tempat Nik Abdul Aziz perlu diganti dengan pemimpin pelapis atau pemimpin muda Pas yang dilihat mampu memberikan pendapat yang lebih konsisten.

Abdul Latiff berkata, sikap Nik Abdul Aziz sepatutnya dicontohi dan dipuji kerana bertanggungjawab terhadap kenyataan yang dikeluarkannya.

Menurut Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Mengkebang itu, apabila ada kesilapan terus menarik balik dan itulah sikap pemimpin Islam sebenar.

“Saya yakin kalau difahami maksud Menteri Besar Kelantan dengan ikhlas, semua pihak boleh memahami maksud sebenar beliau.

“Mustahil seorang pemimpin memperjuangkan Islam seperti beliau menghalalkan tindakan menghina agama, pihak yang menghalalkan tindakan menghina agama ialah pemimpin-pemimpin UMNO sendiri,” katanya.

Abdul Latiff berkata, siapa dapat menafikan sikap pemimpin UMNO yang kononnya beria-ria mengutuk penjualan arak secara terbuka di Selangor sedangkan mereka tidak berusaha mengharamkan penjualan minuman keras itu di negeri lain yang dikuasai. -SH

Tiada ulasan: