20 Jul 2009

Kematian Teoh, Najib Altantuya Harus Dipertanggungjawabkan

Hari ini di Alor Gajah, ribuan manusia berhimpun atas di pengkebumian Teoh Beng Hock, membawa bersama mereka sepanduk "Keadilan untuk Beng Hock, Jawapan untuk Rakyat".

Semasa upacara dijalankan, tunang Teoh, Soh Sher Wei, memanggil Teoh supaya kembali ke pangkuannya. Lelaki, perempuan, tua dan muda menitiskan air mata hari ini, begitu juga pimpinan Pakatan Rakyat.

Bermula seawal 9.45 pagi lagi, lebih 2,000 orang mengarak jenayah yang dihiaskan dengan ikatan merah, tanda kematian mengejut.

Teoh ditemui maut kerana terjatuh dari tingkat 14 ibupejabat Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) selepas disoalsiasat semalaman.

Setiap seorang hadirin memegang poster hitam-putih Teoh, yang memaparkan tulisan "Jangan Biarkan Beng Hock Mati Sia-Sia"Ketua Pembangkang Anwar Ibrahim yang turun memberi penghormatan terakahir menyeru kerajaan supaya tidak berdolak-dalik dan bertanggungjawab keatas kematian Teoh.

"Tindakan tegas mesti diambil oleh Polis dan Ketua Polis Negara Musa Hassan.

Pengerusi SPRM Tan Sri Abdul Aziz mesti dipertanggungjawabkan," kata Anwar.

"Kita lihat perlanggaran peraturan, penderaaan rakyat, dimana SPRM diperalatkan oleh penguasa. Kita harus ambil tindakan yang tegas. Ini membabitkan kematian, tidak termasuk kezaliman-kezaliman lain. Najib mesti dipertanggungjawabkan," tambah Anwar.

Pada 11.05 pagi, upacara tamat dan mereka beransur menuju ke Taman Peringatan Nirvana di Semenyih, dimana mayat akan dikebumikan. -TVA

Tiada ulasan: