20 Jul 2009

Era Najib Altantuya : Bila Pengerusi SPRM Mula Bersuara

Tiba-tiba hari ini Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) meminta semua pihak berhenti menuding jari kepada agensi itu sebagai punca kematian setiausaha politik Exco Selangor, Teoh Beng Hock, kerana siasatan berhubung kejadian itu masih dijalankan.

Ketua Pesuruhjayanya Datuk Seri Ahmad Said Hamdan berkata sejak insiden itu dilaporkan, banyak pihak telah mengeluarkan pelbagai kenyataan dan komen hingga menimbulkan spekulasi dan mengganggu siasatan yang dijalankan.

"Biarlah polis siasat dan selesaikan dahulu kes ini. Janganlah keruhkan keadaan," katanya ketika dihubungi Bernama di sini hari ini.

Sedang yang pertama kali membuat kenyataan mengenai kematian Teoh Beng Hock adalah Pengarah Siasatan SPRM Datuk Shukri Abdull sendiri yang berkata mayat ditemui jam 1.30 tengah hari ini. Ditanya sewaktu itu bagaimana mendiang ditemui, beliau berkata seorang pegawai suruhanjaya ke tempat kejadian selepas mendengar jeritan seseorang (dipercayai tukang cuci bangunan tersebut) tentang mayat itu.

Menurutnya lagi, siasatan terhadap Teo - sebagai saksi kes - selesai kira-kira 3.45 pagi tadi tetapi dilihat masih berada di bangunan tersebut sekitar jam 6 pagi.SPRM tidak jelas sama ada beliau mati akibat terjatuh atau terjun dari bangunan tersebut.

Teoh, 30, ditemui mati di koridor luar tingkat lima bangunan Plaza Masalam di Shah Alam, yang turut menempatkan pejabat SPRM Selangor di Tingkat 14, pada 1.30 tengah hari Khamis lepas.

Teoh, yang merupakan setiausaha politik kepada Ean Yong Hian Wah, merupakan seorang daripada saksi dalam siasatan SPRM berhubung dakwaan penyalahgunaan peruntukan negeri baru-baru ini.

Oleh kerana Datuk Shukri hanya mengutara dua kemungkinan iaitu "terjatuh atau terjun" maka itulah sebabnya ia menimbulkan kemarahan rakyat kerana ia samasekali tidak dapat diterima oleh rakyat berdasarkan keadaan mayat yang ditemui yang tidak menunjukkan sebarang kecederaan fizikal yang sepatutnya ada jika Teoh terjatuh atau terjun dari tingkat 14 ke tingkat 5.

Ahmad Said berkata lagi kes penyalahgunaan peruntukan negeri yang disiasat SPRM itu hanyalah kes biasa dan bukannya kes besar sehingga boleh menimbulkan kematian.

"Bukan kerja kami hendak siasat sampai buat (kematian) macam itu sekali...kes biasa sahaja," katanya.

Ahmad Said berkata laporan sesetengah media didapati cuba mengeruhkan keadaan dan mewujudkan perselisihan faham dan tanggapan bahawa SPRM punca kematian Teoh.

"Jangan cuba wujudkan perselisian faham dan sensitiviti kaum...saya pun secara peribadi hendak tahu juga apa yang berlaku sebenarnya," katanya.

Jika anda sendiri menyatakan ia kes kecil, mengapa perlu kepada interogasi dan intimidasi para pegawai SPRM terhadap mangsa sehingga ke pagi?


2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

:)) :)] ;)) ;;) :D ;) :p :(( :) :( :X =(( :-o :-/ :-* :| 8-} ~x( :-t b-( :-L x( =))

Tanpa Nama berkata...

sudah tahu bertanya pula, kura-kura dalam perahu.......