20 Jul 2009

Era Najib Altantuya : Perginya Seorang Anak Muda Bernama Teoh

Rribuan orang termasuk beberapa pemimpin Pakatan Rakyat memberi penghormatan terakhir kepada mendiang Teoh Beng Hock, setiausaha politik kepada seorang Exco Selangor di Taman Seri Kelemak, di sini pada hari Isnin.

Upacara bermula jam 9.45 pagi dan keranda mendiang Teoh dijangka dibawa dari rumahnya di Taman Sri Kelamak kira-kira jam 11 pagi, untuk dikebumikan di taman peringatan Nirvana di Semenyih.

Turut hadir ialah tunang mendiang, Soh Sher Wei dan anggota dan pemimpin Pakatan Rakyat.

Suasana cukup sayu dengan kain-akin rentang di pasang di sekitar rumah mendiang yang menuntut keadilan terhadap kematian Teoh Khamis lalu, selepas disoal siasat oleh Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) berhubung dakwaan salahguna peruntukan DUN di Selangor.

Semua pemimpin utama Pakatan memberi penghormatan terakhir pada jam 10.18 pagi, diikuti oleh exco kerajaan negeri Melaka dari MCA, Datuk Gan Tian Loo.

Kira-kira About 10 anggota polis berada di situ untuk memantau keadaan dan mengawal lalulintas.

Ahli parlimen Seputeh, Teresa Kok mewakili DAP membaca ucapan takziah dari parti tersebut.

Antara yang hadir ialah wakil daripada beberapa persatuan dan pertubuhan Cina, dan anggota Pakatan Rakyat.

Perarakan pengkebumian tersebut bermula jam 10.45 pagi. Orang ramai mengiringi kenderaan yang membawa keranda mendiang yang dihiasi ikatan kain merah sebagai tanda kematiannya secara mengejut.

Anggota keluarga dan pemimpin Pakatan dan para penyokongnya berjalan kali mengiringi keranda tersebut sejauh kira-kira 1km.

Poster berwarna hitam putih dan foto Teoh dibawa oleh orang ramai, dengan tulisan 'jangan biarkan Beng Hock mati sia-sia'.

satu kain rentang besar dari PKR, dibawa di hadapan kenderaan yang membawa keranda Teoh, bertulis "Keadilan untuk Beng Hock".

kain rentang yang lain dalam tulisan Cina berbunyi 'kehadilan untuk Beng Hock' dan 'Rakyat mahu jawapan'.

Pada jam 11.05 pagi, perarakan itu berakhir dan ramai yang menaiki kenderaan untuk meneruskan perjalanan ke taman peringatan Nirvana di Semenyeh, tempat Teoh disemadikan.

Konvoi tersebut tiba di pekan Semenyeh pada jam 12.50 tenghari, di mana orang ramai menunggu sambil membawa kain rentang dan bunga..

Teoh, 30 ditemui mati di koridor luar tingkat lima bangunan Plaza Masalam di Shah Alam, yang turut menempatkan pejabat Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) Selangor di Tingkat 14 pada Khamis lepas.

Beliau merupakan seorang saksi utama yang dipanggil untuk membantu siasatan SPRM berhubung kes salah guna peruntukan kerajaan negeri Selangor.

Sementara itu, Anwar ketika ditemui pemberita berkata beliau mahukan perubahan tatacara dan etika pihak berkuasa seperti SPRM dan Polis dalam mengendalikan kes siasatan terhadap saksi.

"SPRM dan polis terutama Ketua Pesuruhjaya SPRM Datuk Seri Ahmad Said Hamdan harus dipertanggungjawabkan kerana beberapa pelanggaran peraturan yang telah menyebabkan satu kematian," katanya.


Tiada ulasan: