6 Feb 2009

Terkini: FRU Mengganas Di Masjid Ubudiah

Polis anti rusuhan melepaskan gas pemedih mata terhadap ratusan orang yang berkumpul di sekitar Masjid Ubudiah di Kuala Kangsar.

TERKINI

6 Feb 2009 - Terciptalah sebuah kerajaan BN negeri Perak paling hina dan kotor yang direstui istana dalam sejarah Malaysia dengan membelakangkan mandat rakyat.

4.22pm Mesyuarat beberapa pemimpin kanan Pakatan Rakyat di pejabat datuk Seri Anwar Ibrahim berlangsung selepas jam 4 petang tadi.

Mereka dijadual mengadakan sidang media, mengulas perkembangan terkini di Perak yang menyaksikan kewujudan dua menteri besar - Datuk Dr Zambry Abd Kadir bagi pihak BN dan Datuk Seri Mohamad Nizar Jamaluddin bagi pihak Pakatan Rakyat.


- imej ikhsan malaysianinsider

4.13 ptg : YB Khalil Idhamlim melaporkan Keadaan masih belum reda sepenuhnya dengan kelihatan masih ramai yang berkeliaran di perkarangan mesjid dan sebahagiannya berada di dalam mesjid membaca surah yassin.

Peserta Menandatangani Banner yang berbunyi:

DAULAT TUANKU
KEMBALIKAN MANDAT DAN MARUAH RAKYAT
BUBARKAN DUN NEGERI PERAK
ADAKAN PILIHANRAYA SEMULA



- imej ikhsan muslimeenunited

4.05 pm Peserta perhimpunan bersurai


- imej ikhsan muslimeenunited

4.00pm Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Pulau Pangkor, Datuk Dr Zambry Abd Kadir mengangkat sumpah sebagai menteri besar baru Perak, memimpin kerajaan BN yang berjaya menumbangkan Pakatan Rakyat melalui rampasan kuasa dengan lompat parti.



3.48pm Tiada penunjuk perasaan di depan Istana Iskandariah, tempat majlis angkat sumpah menteri besar baru Perak, tetapi masih ada lebih kurang 1,000 penyokong Pakatan Rakyat di Masjid Ubudiah.

Dilaporkan 10 orang berjaya ditangkap polis. Tiada kenyataan rasmi polis dikeluarkan, setakat ini.

3.30pm Terdapat lebih kurang 10,000 rakyat menuju ke istana. Jemaah terpaksa berpatah balik bagi mengurangkan risiko diserang oleh pasukan FRU.



3.25 ptg - Imam masjid Ubudiyah sedang berdoa. Orang ramai yang berada di dalam masjid sedang mengaminkan beramai ramai. Keadaan di luar masih kedengaran siren polis dan bunyi tembakan gas pemedih mata.

3.25pm Datuk Seri Anwar Ibrahim akan mengadakan sidang media khas di ibu pejabat PKR, Petaling Jaya jam 4.30 petang ini.

3.20pm Polis berjaya memecahkan halangan para penyokong Pakatan Rakyat.

Sebuah kenderaan yang bernombor pendaftaran kuning (diraja) dibaling batu oleh penunjuk perasaan.

3.18pm Sebahagian penyokong Pakatan Rakyat berhimpun di kawasan masjid.

Polis melepaskan lebih banyak gas pemedih mata, termasuk ke arah kawasan masjid dan beberapa kediaman berhampiran tempat ibadat itu.

3.15 ptg Raja Nazrin baru dapat melepasi sekatan rakyat yang berada di depan masjid. Kelihatan masih ramai yang berkumpul dan menghalang lalu lintas. Kelihatan kenderaan dif dif kehormat masih lagi di sekat. Keadaan di sana, mendung dan berangin. Gas Pemedih mata sudah merebak di bawa angin sekitar 1 kilometer jauhnya.

3.11pm Kelihatan sejumlah orang berbaring di atas jalan menuju istana untuk menghalang sesiapa ke arah istana.

Sekejap tadi polis berjaya menyuraikan kumpulan 300 orang tadi.

3.08pm Kira-kira 300 orang menghalang jalan menuju istana. Polis pencegah rusuhan melepaskan gas pemedih mata bagi kali ketiga ke arah mereka.

Sementara itu, polis menangkap para penyokong menteri besar Pakatan Rakyat, Datuk Seri Mohamad Nizar Jamaluddin.

Tiada angka rasmi jumlah tangkapan diketahui, setakat ini.

Kira-kira 500 orang, termasuk wanita dan penyokong Pakatan Rakyat berkumpul di Masjid Ubudiah selepas solat Jumaat sebentar tadi.

Mereka merancang berarak ke Istana Iskandariah, Kuala Kangsar yang terletak beberapa ratus meter dari masjid untuk menyampaikan keluhan kepada Sultan Perak mengenai kemelut politik Perak.

Pelbagai lapisan rakyat merayu Sultan Azlan Shah menimbang semula keputusan baginda memecat Kerajaan Negeri Pakatan Rakyat bagi membolehkan Barisan Nasional mengambil alih kepimpinan negeri tanpa diadakan sebarang pilihanraya.

Walaupun ditembak dengan gas pemedih mata, orang ramai bergabung semula di atas jalan depan Masjid Ubudiah..

kredit: malaysiakini, tvantara dan lain-lain sumber

Polis pencegah rusuhan dari arah Istana Iskandariah sedang menuju ke arah ratusan penyokong Pakatan Rakyat itu.

Sebahagian kumpulan itu berundur semula ke dalam kawasan pagar masjid, sementara sebahagian lagi lari bertempiaran di tepi jalan menuju istana apabila diserang polis.

Sultan Perak seketika lagi dijadualkan menerima lafaz angkat sumpah Datuk Dr Zambry abdul Kadir dari UMNO sebagai Menteri Besar.

Majlis itu diadakan walaupun Menteri Besar Kerajaan Negeri Pakatan Rakyat Datuk Seri Nizar Jamaluddin tidak meletakkan jawatan.


Tiada ulasan: