5 Feb 2009

PERAK: PERKEMBANGAN MUTAKHIR

Pemecah Berita

TVAntara: Kemelut politik yang berakhir dengan rampasan kuasa di Perak memperlihatkan jenis pemerintahan yang bakal dibawa oleh Najib Razak apabila beliau mengambil alih sebagai Perdana Menteri bulan depan. Memancing Adun yang menghadapi tuduhan rasuah dan wakil rakyat yang mudah berpaling tadah dihalalkan, asalkan BN dan UMNO merampas semula Perak melalui pintu belakang. Takut kalah jika diadakan pilihanraya, politik memancing dan membeli wakil rakyat dijadikan sandaran untuk mengekalkan kuasa.






_______________________

Perdana menteri Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi meninggalkan Istana Kinta jam 6.15 petang.

Difahamkan majlis angkat sumpah menteri besar BN dan barisan exconya akan mengangkat sumpah esok.

Sumber pemimpin-pemimpin Pakatan Rakyat yang sedang berkubu di kediaman rasmi menteri besar menyatakan, mereka tetap mengadakan perhimpunan besar di lokasi tersebut seperti dirancang walaupun diberikan amaran oleh polis.

_______________________

Ada yang kelihatan memakai baju tertera "Raja Adil Raja Disembah Raja Zalim Raja Disanggah' sebagai mengulangi titah Sultan Azlan satu ketika dulu.
_______________________

Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata usaha sedang dibuat untuk memohon menghadap Sultan Perak Sultan Azlan Shah berhubung krisis politik di Perak. Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang berkata UMNO telah merampas kuasa secara “hentam kromo,” dengan membelakangkan mandat rakyat.
_______________________

Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng mencabar Adun Jelapang, Hee YIt Foong supaya menjawab tindakannya melompat parti sekaligus mengiyakan politik kotor Najib.






_______________________

5.30 pm - Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi meminta Pakatan Rakyat untuk menerima kenyataan bahawa Barisan Nasional (BN) kini memerintah negeri Perak. Tetapi rakyat menyatakan Pak Lah mesti menerima kenyataan bahawa apa yang berlaku kini ialah penipuan UMNO merampas Perak dengan cara tidak bermaruah.
_______________________

5.10pm - Datuk Seri Nizar Jamaluddin menegaskan tidak akan meletakkan jawatannya sebagai Menteri Besar Perak walaupun telah diminta oleh Sultan Perak Sultan Azlan Shah agar berbuat demikian.
_______________________

malaysiakini 4.50pm: Kepimpinan tertinggi Pakatan Rakyat menyokong penuh Datuk Seri Mohamad Nizar Jamaluddin sebagai menteri besar dan meminta supaya pilihanraya baru diadakan untuk mengesahkan mandat baru dari Rakyat. Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata mereka akan memohon untuk menghadap Sultan Perak berhubung isu tersebut.
_______________________

Setakat ini, semua pimpinan tertinggi Pakatan berkubu di kediaman menteri besar, dengan harapan semakin ramai penyokong hadir menyatakan sokongan padu kepada Mohamad Nizar.

Pakatan juga akan menganjurkan satu perhimpunan besar di Stadium Ipoh malam ini.
Perakexpress: Sebentar tadi Lim Kit Siang, Hj Hadi, DSAI berkata sultan sepatutnya ikut apa yang dinasihatkan oleh MB, untuk bubar DUN

TheStar: 4.21 pm - Polis dan FRU telah mengambil alih Bangunan SUK Negeri. Apabila Sultan Azlan Shah menitahkan Mentri Besar dan exco perlu letak jawatan, Setiuasaha Kerajaan Negeri perlu mengarahkan semua hak kerajaan dikembalikan, seperti kunci pejabat, kereta dan sebagainya. Beliau juga telah pergi ke pejabat-pejabat exco dan meminta pembantu-pembantu mereka meninggalkan pejabat masing-masing.

idham: Jam 4.20 pm - Lebih 100 orang wartawan sedang berkumpul di perkarangan Kediaman Rasmi Menteri Besar menunggu sidang akhbar yang akan diadakan bila-bila masa.


Manakala didalam kediaman sedang berlaku satu mesyuarat penting oleh kesemua pimpinan tertinggi Pakatan Rakyat demi menyelamatkan keadaan genting dan mandat rakyat kepada Kerajaan Negeri Perak pakatan Rakyat.

catatan Perakexpress pula:

Maklumat terkini: Umno sudah mula ‘menyerang’ Kedah.

Menurut blog Isham Rais - Jalan masuk ke Ipoh menuju ke rumah MB sesak.

Benar…orang ramai tidak dibenarkan masuk kedalam pekarangan rumah MB. hanya wartawan dan bloggers dibenarkan masuk selain daripada kepimpinan PKR dan PAS. Hanya beberapa pemimpin DAP kelihatan masuk kedalam rumah MB.

Kemaskini 1557 hrs. FRU telah mengepung pejabat SUK.

Kemaskini 1545 hrs. Maklumat dari YB….dari dalam rumah MB. “respect teman pada Sultan dah hilang…confirmed.”

Kemaskini 3.40pm.

Macam-macam berita yang masuk, setengah boleh percaya, setengah hampeh.

Sidang media masih belum dibuat.Setakat ini kepimpinan PKR dan Pas sudah masuk kedalam rumah MB.

15220hrs. Salahudin Ayub sampai.

1528 hrs. Dr. Lee Boon Chye tiba.

1530 hrs. YB Rodziah Ismail dan rombongan Wanita PKR Pusat masuk kedalam rumah.

Sultan titah Nizar letak jawatan MB, Nizar enggan.

Aku dah ada dalam pekarangan rumah MB. Hanya reporter dan blogger yang dibenarkan masuk buat masa ini. DS Anwar Ibrahim sudah pun berada bersama Nizar, untuk sidang media jam 3.00 ptg. MSK

Laporan dari BERNAMA menyatakan Sultan menitah Nizar letak jawatan.

Anwar tiba di rumah Nizar, akan mengadakan PC pukul 3ptg ini bersama KM Penang Lim Guan Eng.
dikemaskinikan setiap masa

Tiada ulasan: