19 Feb 2014

Fitnah "Larangan Khutbah Jumaat" - Pemuda PAS & DAP Buat Laporan Polis


Satu laporan polis dibuat berikutan wujudnya khabar angin melalui sebuah laman blog mengenai penguatkuasaan larangan khutbah solat Jumaat di negeri ini.

Laporan berkenaan dibuat Pas dan DAP di Ibu Pejabat Polis (IPD) Daerah Timur Laut, semalam.

Ketua Pemuda DAP Bukit Bendera, Mohd Hariszuan Jaharuddin berkata, laporan berkenaan dibuat terhadap blog Negara Pakatan Rakyat yang didakwa sengaja menimbulkan api perkauman dalam kalangan masyarakat di negeri ini.

Menurutnya, kesemua maklumat dan fakta di dalam blog berkenaan adalah salah.

“Kami tidak mahu orang ramai mula bergaduh hanya disebabkan khabar angin yang tidak benar ini dan diibaratkan memang sengaja mahu mewujudkan kemarahan orang Islam.

“Malah kami mahu individu yang berkenaan bertanggungjawab atas apa yang sudah dilakukannya dengan cuba berkongsi maklumat salah melalui blog,” katanya.

Beliau berkata, blog berkenaan dijumpai pada Isnin lalu.

Melalui blog berkenaan, penulis memaklumkan kerajaan negeri Pulau Pinang mempertimbangkan dengan serius cadangan untuk menghapuskan terus khutbah Jumaat di negeri ini.

Sementara itu, Pengerusi Perkasa Balik Pulau, Mohd Rizuad Mohd Azudin akan bersama ahlinya ke Komtar untuk bertemu dengan Exco Hal Ehwal Agama, Perdagangan Dalam Negeri dan Pengguna, Datuk Abdul Malik Abul Kassim bagi mendapatkan penjelasan mengenai hal berkenaan esok (19 Februari).

Abdul Malik kemudiannya ketika dihubungi menyelar tindakan tidak bertanggungjawab individu yang cuba menabur fitnah berkenaan.

“Sebenarnya saya tidak mahu komen kerana jika dilayan fitnah yang tidak masuk akal ini, kita hanya menjadi orang yang tidak siuman, negara komunis pun tidak pernah menutup masjid, apatah lagi kita hendak melarang khutbah Jumaat,” katanya. – SH

ULASAN GB

Semakan ke atas blog berkenaan, sekalipun ia menggunakan tajuk "Negara Pakatan Rakyat", tetapi ia amat meragukan samada ia dikenalikan oleh seorang ahli kepada mana parti komponen Pakatan Rakyat.

Beberapa artikel di situ kelihatan seolah-olah menyokong PR, tetapi sebenarnya ia hanya permainan licik untuk memperdaya pembaca. Yang nyata ia adalah blog macai cybertrooper untuk menimbulkan kebencian dan mewujudkan api perkauman di kalangan rakyat di negara ini.

7 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Sedih bila tengok polis yang patut bertindak nampak sangat double standard dan terlalu memihak UMNO dan bukan kerajaan yang dipilih rakyat.
Rakyat semakin menyampah dengan tindakan polis bermula dengan kepalanya yang dah tak tau apa itu tugas kepolisian sebenar.

Tanpa Nama berkata...

pelandok selalu terlupa jerat., tetapi jerat setia menunggu pelandok, sepandai pandai tupai melompat akhir nya ke tanah jugak...ada faham umngok cyber trooper.

Amuraria berkata...

usah layan blog lembu kangkung ! ABU !

Tanpa Nama berkata...

Umno dalang, siapa berani bertindak? Nak telus kena tunggu Pakatan Rakyat perintah Malaysia

Tanpa Nama berkata...

Kpd ibu-bapa yg sayangkan anak, laranglah anak2 anda dari menceburi bidang kepolisan kerna kompulan ini(polis) sentiasa disumpah oleh masyarakat, boleh dikatakn setiap saat. Sumpahan ini memberi kesan dlm kehidupan mereka dan yg paling jelas kehidupan tua mereka. Carilah polis2 pencen perhatilah keaadaanya, tidak mdpt hidayah Allah.

agak-agak la berkata...

Akal yang waras dan ditambah dengan sedikit sahaja kecerdikan, maka seseorang itu dapat berfikir secara rasional. Mana mungkin bukan Islam nak membantah sesuatu yang wajib bagi Islam. Begitu juga (Contoh) jika dikatakan mana-mana badan pendesak Melayu nak minta diharamkan sambutan Tahun Baru Cina.....akai ada ka ?

Tanpa Nama berkata...

Amos 10:27 kuat nyer kau temberang.