9 Dis 2013

[VIDEO] Amazon.com Guna "Kapal Angkasa" Hantar Barang Kepada Pelanggan

Pembelian secara "online" bakal menjadi mudah. Perusahaan runcit online terbesar di dunia, Amazon.com, telah menyiapkan layanan menghantar barangan langsung kepada pembeli menggunakan pesawat seperti sebuah piring terbang angkasa atau sebuah mini-helikopter yang dinamakan "drone".

Pengarah Utama Amazon, Jeff Bezos menyatakan, "drone" disebut Octocopters, dapat mengirimkan barangan yang beratnya mencapai 2.3 kilogram kepada pelanggan dalam masa 30 minit bahkan kurang dari itu.

Namun, dia menambahkan bahawa layanan ini masih memerlukan waktu panjang untuk dimulakan. Kerana, US Federal Aviation Administration belum bersetuju membenarkan penggunaan pesawat tanpa pemandu untuk tujuan awam.

"Saya tahu hal ini seperti cereka ilmiah, tapi sebenarnya tidak," kata Bezos dalam program 60 Minit stesyen television CBS.

"Dari sudut pandang teknologi, kami telah sedia untuk beroperasi secara komersial dengan segera jika semua peraturan yang diperlukan siap."

"Suatu hari, Prime Air akan dilihat biasa seperti melihat trak-trak di jalanraya," tambahnya.

Amazon menayangkan rakaman video melalui lamanwebnya yang memperlihatkan drone mengambil barangan dari salah satu gudang dan menghantarnya di depan pintu rumah pelanggan.

Ruang udara awam diharapkan akan dibuka untuk semua jenis "drone" di AS pada 2015 dan di Eropah pada 2016.


Tiada ulasan: