26 Dis 2013

Azan Safar Dibebaskan, Himpunan TURUN 31.12.13 Diteruskan

Pemimpin Gerakan Turun Kos Sara Hidup (TURUN) Azan Safar berkata sisasatan polis ke atasnya tidak menghalang beliau untuk meneruskan kempen '2014 Tahun Sengsara Rakyat' melalui perhimpunan besar di Dataran Merdeka pada malam 31 Disember.

Azan, yang dibebaskan polis selepas ditahan selama 20 jam semalam turut mempersoalkan tindakan berkenaan, serta tuduhan “serkap jarang” ke atasnya, kerana didakwa terlibat dalam usaha untuk menggulingkan kerajaan.

Adakah dengan memperjuangkan hak dan suara rakyat supaya bebanan kos sara hidup mereka diturunkan, maka, saya digelar penjenayah berat dan diserbu sebagai seorang penjenayah?

“Hakikatnya, saya menyeru masyarakat turun dan menyatakan sokongan mereka supaya kerajaan tidak mengambil ringan dan memandang enteng masalah beban kos sara hidup rakyat menjelang 2014.

“Di manakah salahnya?,”
katanya lagi dalam kenyatannya, yang mengimbau semula detik-detik ketika beliau ditahan sepasukan anggota polis semasa sedang makan di Kampung Baru, Kuala Lumpur pada malam Isnin.

Beliau turut menegaskan bahawa TURUN sama sekali tidak terlibat dengan satu lagi perhimpunan yang dipromosi sebagai "Himpunan Guling Kerajaan", juga pada malam tersebut.

"TURUN sentiasa menghormati sistem demokrasi berparlimen di negara kita," katanya. -mk


Himpunan Turun lebih baik dari konsert lalai tahun baru


: Gerakan Turun Kos Sara Hidup (Turun) yang dijanakan oleh mahasiswa membawa perjuangan agar kerajaan minoriti 47% yang ditunjangi Umno BN memahami keperitan rakyat dalam mendepani kenaikan melampau dan mendadak kos sara hidup.

“Sama ada sedar atau tidak, sepatutnya menjadi tekanan dan tanggungjawab lebih terpikul kepada BN untuk lebih mendengar saranan dan desakan yang dibawa rakyat kerana kedudukan minoriti mereka,” ujar Exco Perhubungan Awam SRC UIAM 2013/2014, Nor Azhar Baharum.

Namun, katanya tema Turun yang digerakkan mahasiswa sudah disalahtafsirkan oleh pihak pendakwaan (tidak pasti arahan sulit daripada Kementerian Dalam Negeri) sehingga difahami sebagai proses penggulingan kerajaan pusat.

Baginya, himpunan yang dirancang Turun pada 31 Disember 2013 sebagai suatu himpunan bagi meluaskan penerangan membumi kepada massa bawahan.

Menurutnya, Himpunan Turun yang akan dianjurkan kelak juga jauh lebih baik daripada penganjuran konsert hiburan sambutan tahun baru yang melalaikan.

Ini, ujarnya kerana diyakini Turun akan mengetuk dan menjetik minda belia agar lebih cakna akan kehidupan masa depan yang mencabar pasca kenaikan kos sara hidup.

Beliau berkata, penangkapan Pengerusi Turun, Muhammad Azan Safar membuktikan suara mahasiswa dan belia masih dianggap ancaman bahaya dan bukannya kritikan membina kepada kerajaan.

Katanya lagi, kerajaan seharusnya beruntung memiliki barisan pemuda Malaysia yang lantang menyuarakan suara dan tampil ke depan mengkritik untuk membangunkan sebuah negara demokratik dan selamat.

“Penangkapan ini menambah lagi siri episod hitam dalam lipatan perjuangan mahasiswa dalam negara kita,” ujarnya dalam satu kenyataan.

Justeru, kata beliau SRC UIAM menyatakan sokongan terbuka kepada Turun kerana menyedari kehidupan zaman universiti dan pasca graduasi adalah masa perit mahasiswa dan belia pedih menanggung kos kenaikan sara hidup.
-HD


7 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Begitu profesional sekali polis kita berkerja.tahniah!!!!!!

Tanpa Nama berkata...

Betul2...baik upin ipin je jd polis

Tanpa Nama berkata...

HAIRAN HAIRAN KAT MALAYSIA NI.MASYARAKAT NAK KAN HARGA BARANG TURUN.POLIS PEGI TANGKAP PULAK TU.PELIK PELIK MALAYSIA NI.KECURIAN KEWANGAN YANG BEGITU BANYAK MENGALIR KELUAR NEGARA TIDAK DIHIRAUKAN OLEH POLIS.KASTAM YANG KENA BUNUH TU APA CERTA.AL TANTUYA APA CERTA.PEGAWAI IMEGRESEN YANG MENGHILANGKAN KEDATANGAN AL TANTUYA TU LAGI BESOR SALAH NYA.APA KAMU BUAT BAKAR PENDEK.KALAU BEGINI UPIN IPIN PUN TAU JADI POLIS.JADI KEPADA YANG NAK TURUN 31HB NI UNTUK BERHIMPUN JANGAN BUAT RUPA DULU LAGI KITA UBAH.BUAT MACAM THAILAND BUAT RATUS RIBU PEGI BUKIT AMAN.RATUS RIBU LAGI KITA PERGI RUMAH NAJIB DAN SETIAP RUMAH MENTERI BUAT MACAM THAILAND.KALU NAK BUAT DEMOTRASI MACAM DULU TAK PAYAH LAH.BERSIH GAGAL SEBAB TIADA PERUBAHAN JADI KALI NI TIADA LAGI HIMPUNAN BODOH PERGI TERUS KERUMAH DAN KITA SERET MEREKA KELUAR SEMUA MMENTERI MENTERI NI

Tanpa Nama berkata...

tahniah kpd anak2 muda skrg, mereka berani bersuara. akan tiba masa org2 tua terkutuk dlm umno akan kojol. dan akan sampai masanya kelak anak2 muda ini mnjadi pemimpin.

Tanpa Nama berkata...

Aku mahasiswa, mula2 aku sokong BN sbb ayah aku penyokong tegar, setelah aku sedar peritnya kebohongan BN , dgn barang2 naik, rumah sewa dll, aku mula sedar, tapi ayah aku dah kasi warning sama aku.

Aku tersepit.

Tanpa Nama berkata...

SAYA PUN NAK HERAN JUGAK......
KADANG-KADANG POLIS BAIK....
KADANG-KADANG TAK BAIK.....
MANA SATU YANG LEBIH.......
.
MACAM-MACAM ADAaaaaaa
Pdrm cokfat pun ada.......

Tanpa Nama berkata...

TAHNIAH, ada juga Melayu yang berani, tapi tak ramai...