21 Okt 2013

Mahasiswa Pro Mursi Kepung Pejabat Rektor Universiti Al-Azhar


Ratusan mahasiswa anti kudeta di Universiti Azhar pada hari semalam Ahad (20/10/2013) telah mengepung pejabat rektor universiti tersebut, sambil meneriakkan slogan-slogan menentang dukungan rektor terhadap penggulingan presiden Muhammad Mursi oleh pihak tentera.

Pejabat rektor berubah menjadi tempat berkumpul beberapa demonstrasi yang dipentaskan oleh mahasiswa pro demokrasi dalam menyahut seruan dari gerakan protes ‘Mahasiswa Menentang Kudeta’.

Seorang saksi kejadian menyatakan ia dapat mencium bau gas pemedih mata dan boleh melihat mahasiswa melemparkan batu ke arah polis anti huru hara yang ditempatkan di luar gerbang universit, yang berada di pinggir kota Kaherah dan berhampiran dengan masjid Rabaa al-Adaweya.

Sebelumnya pada hari itu, kelompok mahasiswa telah menyerukan “pemberontakan besar” di Universiti Azhar.

“Revolusi kita menentang kudeta, pemerintahan tentera, ulama boneka militer dan pihak berkuasa universiti yang gagal,” kata kenyataan kelompok itu, merujuk kepada dukungan yang ditunjukkan oleh pihak berkuasa keagamaan negara yang mendukung pemecatan Mursi.

Pada hari Sabtu kelmarin, hari pertama belajar di Universiti Al-Azhar, puluhan mahasiswa melakukan aksi protes untuk mengecam kudeta militer terhadap presiden terpilih Muhammad Mursi.

Meneriakkan slogan-slogan anti militer, para mahasiswa membawa poster berwarna kuning dengan gambar empat jari yang melambangkan ikon ‘Rabaa’ sebagai bentuk solidariti dengan ratusan demonstran pro Mursi yang terkorban di dalam aksi kekerasan di kemah protes pro Mursi di Kaherah pada pertengahan Ogos lalu.

Kesatuan mahasiswa universiti Al-Azhar sebelumnya menyatakan bahawa pihaknya akan melakukan tindakan protes di kampus menentang penggulingan Mursi oleh militer pada bulan Julai lalu.

Kesatuan, yang didominasi oleh Ikhwanul Muslimin, menyatakan bahwa lebih dari 100 mahasiswa telah terkorban didalam aksi protes pro demokrasi di samping penahanan lebih dari 120 mahasiswa.

REKTOR AL AZHAR MELARIKAN DIRI DAN POLIS MENUTUP PINTU PEJABATNYA DENGAN RANTAI.

Suatu yang tidak pernah berlaku dalam sejarah universiti terulung di dunia bilamana rektornya melarikan diri daripada taufan manusia para pendemo yang menolak rampasan kuasa tentera dan menuntut pemecatan beliau serta syeikh Al Azhar.

Pasukan keselamatan menutup pintu-pintu pejabat pentadbiran universiti, manakala pengawal keselamatan universiti menutup pintu-pintu utama dan berdiri di belakangnya.

Pelajar- pelajar Al Azhar di Kaherah telah berdemo pagi Ahad dalam demo yang cukup besar menolak rampasan kuasa tentera berdarah di mesir serta menyokong kesahtarafan "الشرعية".

Mereka menekankan akan mengadakan mogok umum dan menyeluruh hingga kembalinya kesahtarafan "الشرعية".

Disebabkan bilangan yang agak ramai pelajar-pelajar keluar ke jalan an-nasr di hadapan pintu masuk utama universiti berdekatan dgn bangunan fakulti dakwah beberapa meter sebelum Dataran Rabaah di hadapan kawasan penyembelihan minasoh lalu, menyebabkan pihak keselamatan merasa bimbang dan takut,lalu menyekat jalan tersebut dengan damai berduri dan menjadikannya kawasan tentera.
-fb prihatinmesir

Tiada ulasan: