2 Okt 2013

Kaum Liberal Ikut Kudeta, Kerana Putus Asa Hadapi Parti Islam -updated

Pasca revolusi Januari 2011, kaum liberal selalu mengalami kekalahan menghadapi parti Islam dalam beberapa peristiwa demokrasi.

Selain itu, kaum liberal juga tidak memberikan sesuatu yang nyata dan bermanfaat bagi rakyat Mesir. Karena itulah mereka melakukan kudeta dengan tujuan menjatuhkan parti Islam dari pemerintahan.

Hal ini disampaikan Samiyah Khalil, pemerhati politik Mesir di lamanweb fj-p.com, Isnin (30/9/2013) semalam.

Tambahnya, semua proses yang dilakukan pasca kudeta hanyalah langkah-langkah untuk mengokohkan status yang dipaksakan kepada rakyat Mesir ini. Motivasi tindakan-tindakan ini Islamphobia. Mereka berusaha kembali kepada kekuasaan dengan cara apapun.

Pindaan Perlembagaan yang dilakukan akhir-akhir ini menampakkan paradoksi kekuatan awam dengan kondisi sebenar di lapangan. Pihak-pihak yang sekarang duduk di majlis pindaan perlemabgaan itu sebenarnya tidak mempunyai asas pendukung yang besar, dan juga tidak mempunyai akar sejarah yang kuat di masyarakat. Oleh karena itulah mereka memaksakan kehendak mereka kepada masyarakat. Mereka ingin menjadikan Mesir sebagai negara sekular.

Di antara hal yang jelas menunjukkan hal tersebut, ditetapkannya idea pelarangan mendirikan parti dengan dasar keagamaan. Bahkan lebih parah lagi parti yang didukung kalangan keagamaan juga hendak dilarang. Dengan demikian, tidak hanya Ikhwan saja yang akan dipinggirkan dengan pindaan perlembagaan ini, tapi semua parti yang bakal didirikan untuk memperjuangkan agama Islam juga akan turut dilarang. Seperti Parti Wasath, An-Nur, dan sebagainya. Yang boleh hidup di Mesir hanyalah parti-parti dengan dasar sekular dan didukung kalangan sekular.

ULASAN GB

Begitulah juga keadaan kaum "liberal" di Malaysia ini.

Mereka melakukan apa saja untuk mengekalkan kuasa sekalipun "majoriti" rakyat sudah menolak mereka.

Mereka menggunakan SPR sebagai alat untuk memenangi pilihanraya melalui persempadanan pilihanraya dengan memenangi lebih banyak kerusi sedangkan undi popular tidak berpihak kepada mereka.

Mereka tanpa segan silu cuba untuk meminda akta-akta dan memaksa rakyat menerimanya sekalipun tahu bahawa mereka adalah "kerajaan minoriti".

Hukum kebenaran dan keadilan akan tetap berjalan. Mereka bakal terhumban ke jurang paling dalam!

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

kebatilan yg dirancang dgn teliti akan berjaya tapi kebenaran yang dibuat sambil lewa tanpaada keikhlasan dan.takwa akan gagal.