10 Okt 2013

Dr.Mursi Tolak Untuk Dibicarakan & Tidak Akui Kesahihan Kehakiman


Anak lelaki Presiden Mesir Muhammad Mursi yang digulingkan kudeta tentera mengecam pengumuman yang dibuat oleh pihak kehakiman Kaherah yang menetapkan 4 November sebagai tarikh perbicaraan terhadap Mursi. Dia menyatakan ayahnya menolak untuk dibicarakan dan tidak memperakui kesahihan kehakiman.

“Presiden menolak perbicaraan ini dan tidak memperakuinya,” kata anak lelaki Mursi, Usamah kepada pejabat berita Anadolu, semalam Rabu (9/10/2013).

“Dan kami pihak keluarga tidak memperakui perbicaraan yang melanggar legitimasi demokrasi dan siasatan berdasarkan pelanggaran perlembagaan dan undang-undang,” tambahnya.

Sumber kehakiman menyatakan kepada Anadolu bahawa perbicaraan terhadap Mursi akan bermula bulan depan. Pemimpin terguling itu menghadapi tuduhan, yang para pendukungnya katakan tuduhan itu bermotif politik dan sengaja diada-adakan iaitu membunuh para demonstran di luar istana presiden Ittihadiya akhir tahun lalu.

Ini akan menjadi penampilan perbicaraan pertama Mursi sejak digulingkan pada 3 Julai lalu.

Usamah menyatakan bahwa keluarganya tidak peduli tentang laporan perbicaraan yang akan berlansung, yang gambarkan sebagai “tidak sah.”

“Dalam hal bentuk, perbicaraan tidak sah dan cacat dari sudut perlembagaan,” tegasnya. “Dan dalam hal substansi, saya tidak mengenali perbicaraan itu atau dasarnya.”

Tiada ulasan: