4 Sep 2013

Mesir Berusaha Untuk Bubarkan Ikhwanul Muslimin

Satu panel kehakiman Mesir pada hari Isnin telah mencadangkan pembubaran Ikhwan Muslimin - organisasi politik terbesar Mesir - dan mencadangkan juga ibu pejabatnya ditutup.

Dalam cadangan yang tidak terikat kepada mahkamah pentadbiran Mesir, panel tersebut telah menuduh kononnya Ikhwanul Muslimin beroperasi di luar kerangka undang-undang dan tidak memenuhi matlamat penubuhannya.

Langkah untuk membubarkan Ikhwan sebagai sebuah pertubuhan bukan kerajaan yang sah adalah cabaran terbaru kepada kumpulan Islam tersebut daripada pihak kerajaan sementara Mesir yang disokong oleh pihak tentera yang telah menggulingkan bekas Presiden Mohamed Morsi pada bulan Julai lalu.

Cadangan untuk membubarkan Ikhwanul Muslimin dilihat oleh beberapa pemerhati politik sebagai cubaan untuk menyekat pertubuhan berkenaan daripada bertanding di dalam pilihanraya baru Mesir dan untuk mempastikan kemenangan golongan sekular di dalam pilihanraya tersebut nanti setelah mengheret Morsi ke pengadilan selepas penggulingannya.

Pada hari Ahad lepas, media kerajaan melaporkan bahawa Morsi, yang berada di dalam tahanan, akan dibicarakan bersama-sama dengan 14 lagi suspek di atas tuduhan menghasut keganasan dan pembunuhan. Dakwaan berpunca daripada pertempuran diantara penyokong Ikhwan Morsi dan puak pembangkang di Kaherah akhir tahun lepas. Pihak berkuasa menyatakan tujuh orang terbunuh dalam keganasan tersebut.

Ikhwan Muslimin 85 tahun telah menjadi barisan hadapan dalam politik Mesir selepas kebangkitan "Arab Spring 2011" yang menyebabkan bekas presiden Hosni Mubarak terlucut dari kuasanya. Pergerakan Islam kemudiannya menubuhkan parti politik dan memenangi majoriti kerusi di Parlimen.

Morsi bertanding untuk kerusi Presiden di atas tiket Ikhanul Muslimin dan dan telah berjaya menjadi presiden pertama negara Mesir yang dipilih secara demokrasi pada Jun 2012. Tetapi pihak yang menentangnya telah mencetuskan huru-hara dan penentangan besar-besaran apabila beliau berusaha untuk mengukuhkan kuasanya.


IKHWANUL MUSLIMIN - Wikipedia


IKHWANUL-MUSLIMIN

Ikhwanul Muslimun (Bahasa Arab: الإخوان المسلمون‎ al-ikhwān al-muslimūn, atau ringkasnya الإخوان al-Ikhwān; Bahasa Melayu: Saudara Muslim) adalah satu gerakan Islam antarabangsa yang berpengaruh di dunia. Al-Ikhwan juga adalah parti pembangkang berpengaruh di kebanyakan negara Arab terutamanya Mesir.

Gerakan ini diasaskan oleh Hassan al-Banna pada tahun 1928 dan beberapa gerakan Islam lain ditubuhkan di seluruh dunia Islam yang mempunyai kaitan dengan al-Ikhwan.

Gerakan Al-Ikhwan tidak memandang peranan Islam dengan mudah, sebaliknya merujuk Islam sebagai "the way of life" (jalan kehidupan). Ia menyokong satu langkah dari sekularisme, dan kembali kepada peraturan Al-Quran sebagai asas untuk pembentukan keluarga, masyarakat, dan negara yang sihat dan mapan.

Pergerakan Ikhwanul Muslimin secara rasmi menolak penggunaan apa-apa cara keganasan untuk mencapai sesuatu matlamat. Bagaimanapun, cabang-cabang kumpulan itu telah dikaitkan dengan serangan pada masa lalu, dan pengkritik menyalahkan Ikhwan untuk mencetuskan kekacauan di tempat lain di Timur Tengah. Ramai yang menganggap pendahulu (forerunner) militan moden Islamisme.

Doktrin al-Ikhwan adalah:

"Allah adalah matlamat kita. Nabi adalah pemimpin kita. Quran adalah undang-undang kita. Jihad adalah jalan kita. Mati di jalan Allah (syahid) adalah cita-cita kita."

Doktrin ini diringkaskan dalam sebuah nasyid yang dipopularkan oleh Kumpulan [Nada Murni]: Allahu rabbuna (Allah Allah) Allahu ghayatuna (Allahu akbar, Allahu akbar) Ar-rasul qudwatuna (Allah Allah) Al-Qur'an dusturuna (Allahu akbar, Allahu akbar) Al-jihadu sabiluna, Al-mautu fi sabilillah asma'amanina

Allah Tuhan kami Allah matlamat kami Ar-Rasul ikutan kami Al-Qur’an panduan kami Jihad jalan kami Mati di jalan Allah cita-cita tertinggi kami

Sejarah

Gerakan Islam Ikhwanul Muslimin adalah suatu bahagian dalam senario politik Mesir lebih daripada 80 tahun lamanya. Ia telah dipelopori dan ditubuhkan oleh Sheikh Hassan al Banna pada tahun 1928.

Sheikh Hassan Al-Banna dan pengikutnya pada asalnya telah bersatu-padu untuk menggulingkan penaklukan dan pengawalan British di Mesir, dan membersihkan negara tersebut dari apa yang mereka nampak sebagai "kerosakan" akibat dari pengaruh-pengaruh Barat.

Dalam tahun-tahun awal penubuhan, kumpulan Al-Ikhwan hanya menumpukan kepada isu-isu keagaamaan, pendidikan dan khidmat sosial kepada masyarakat, tetapi penyertaan keahlian semakin meningkat, ia beralih kedalam sfera politik, dan mengajurkan protes kepada kerajaan Mesir.

Pada era 1940, sayap bersenjata Ikhwan telah dipersalahkan kerana rentetan dari perbuatan ganas, termasuk pembunuhan Perdana Menteri Mesir Mahmud Fahmi al-Nuqrashi dalam tahun 1948 -- sejurus selepas dia telah mengarahkan pembubaran gerakan Ikhwanul Muslimin.

Al-Banna sendiri telah dibunuh tidak beberapa lama kemudian -- penyokongnya mengatakan bahawa pembunuhan keatas beliau telah diarahkan oleh kerajaan.

Gerakan ini kemudiannya bergerak secara senyap-senyap (bawah tanah) pada era 1950, dan dekad-dekat dimana pemerintah Mesir terus menjalankan operasi pembersihan anggota gerakan, mengakibatkan ramai ahli Ikhwanul Muslimin telah berpindah ke negara lain dan ada diantara mereka yang dipenjarakan.

Ikwanul Muslimin telah kembali berkembang pada tahun 1980 seiring dengan perkembangan umum dalam minatnya mendalami agama Islam, serangan tentera Amerika Syarikat keatas Iraq pada tahun 2003 telah merancakkan peningkatan keahlian yang mendadak.

Kepentingan Mesir

Ikhwanul Muslimin adalah kumpulan pembangkang yang tertua dan terbesar di Mesir. Ia telah mendapat sokongan dan dokongan yang kuat dari kalagan rakyat Mesir kelas pertengahan, dan ahli-ahlinya telah berjaya mengawal banyak organisasi professional dalam negara Mesir.

Sehinggalah tahun 2011, adalah menjadi kesalahan menurut undang-undang mana parti politik di Mesir yang menjadikan agama sebagai asas perjuangan. Namun pada bulan Disember 2011, Al-Ikhwan telah mendominasi pengundian parlimen, dan memenangi kira-kira separuh dari kerusi-kerusi parlimen.

Pengaruh Ikhwanul Muslimun di arena politik dunia

Terdapat banyak cabang gerakan Ikhwanul Muslimun di pelbagai negara serata Timur Tengah dan Utara dan Timur Afrika. Ini termasuklah Sudan, Syria dan Arab Saudi. Terdapat juga cabang Al-Ikhwan di Amerika Syarikat.

Cabang-cabang diluar Mesir ditandai lebih konservatif dalam pandangan mereka; Sebagai contoh, cabang Kuwait dikatakan telah meminggirkan hak-hak untuk wanita mengundi.

As-Sheikh Sayyid Qutb, ahli Ihkwanul Muslimun sekitar tahun 1950-an dan 1960-an, telah membangunkan doktrin jihad, dan parti politik Hamas di Palestin dipercayai merupakan cabang dari Ikhwanul Muslimun di Palestin.

Di Malaysia, Parti Islam Se-Malaysia (PAS), berpendirian untuk terus komited menjalinkan hubungan dua hala yang lebih rapat dengan parti politik baru Ikhwan ‘Al-Hurriyat Wal Adalah’ (Parti Kebebasan dan Keadilan) dan akan bertukar-tukar pengalaman dalam proses demokrasi dan pilihanraya.

3 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Mesir dN Malaysia sama sahaja.....nama je negara Islam dimata manusia tapi dah murtad dimata allah moga allah datangkan bala yg setimpal dgn kejahatan mereka

Tanpa Nama berkata...

Kerajaan boneka di Mesir tak akan dapat nak bubarkan Ikhwanul - Muslimin sebab kalau kau berjaya bubarkan akan wujud 10 lagi Ikhawanul Muslimin. Kau tutup 10 akan wujud 100 lagi ikhwanul Muslimin dan tak akan berkesuduhan sehinggalah ia menjadi mimpi ngeri kepada Amerika, Isreal dan puak - puak Munafik.

Ini melambangkan mereka sangat takut dengan kebangkitan Islam.

zena arab berkata...

Pejuang Islam berjuang dpt anugerah Allah sa,ada hidup/mati, puak satu lagi dilaknat Allah di dunia & akhirat.