18 Ogo 2013

Ikhwanul Muslimin Bakal Diharamkan Untuk Sekat Morsi Kembali Sebagai Presiden


Dalam satu usaha yang dipercayai untuk menyekat Dr.Mohamad Mursi kembali ke jawatan Presiden, Kabinet Mesir telah mengeluarkan kenyataan keras menyangkut Ikhawanul Muslimin. Mereka mennganggap Ikhwanul sebagai organisasi yang tidak sah dan justeru itu bakal diharamkan.

Tuduhan yang diutarakan oleh Kabinet Mesir itu dilandasi oleh status Ikhwanul Muslimin sebagai organisasi pendukung Morsi dimana pemerintah baru Mesir menganggap Morsi sebagai "teroris" dan juga penjahat perang.

Ketika ini, ada rancangan pembubaran Ikhwanul Muslimin. Menurut warta AP pada Sabtu (17/8/2013), Perdana Menteri Interim (sementara) Hazem al-Beblawi sudah secara rasmi mengajukan cadangan untuk membubarkan Ikhwanul Muslimin. "Cadangan itu kini sedang diteliti," kata juru bicara kabinet.

Ikhwanul Muslimin yang didirikan oleh Hassan al-Bana pada 1928, ketika Revolusi 2011 adalah pertubuhan yang sah. Sehingga kini, Ikhwanul Muslimin mempunyai sekitar 600,000 anggota. Ikhwanul Muslimin di Mesir dinilai memiliki sistem organisasi terbaik. Ikhwanul Muslimin telah berkembang dan tersebar ke beberapa negara yang berpenduduk majoriti Muslim.

"Pihak keselamatan akan terus berjuang untuk melawan unsur yang bersangkutan dengan terorisme dan pelanggaran undang-undang. Kami akan melakukan penangkapan bagi anggota teroris yang merujuk pada organisasi Ikhwanul Muslimin," demikian bunyi kenyataan pihak Kabinet Mesir, seperti dikutip APA, Sabtu (17/8/2013).

Meskipun sudah berdiri pada tahun 1928, di Mesir, Ikhwanul Muslimin baru meluncurkan parti politik pada April 2011. Parti itu bernama Partai Keadilan dan Kebebasan.

Pada 24 Jun 2012, selepas jatuhnya rejim Presiden Hosni Mubarak, Suruhajaya Pilihanraya Umum Mesir mengumumkan, dalam sebuah sidang konferens di Television Nasional Mesir, calon presiden dari Parti Keadilan dan Kebebasan, Muhammad Morsi, telah diisytihar menjadi orang nombor satu di Negeri Piramid tersebut. Terpilihnya Morsi menjadi momentum penting bagi Mesir. Soalnya, Morsi adalah presiden sivil pertama Mesir. Selama ini, bahkan tatkala monarki Mesir runtuh pada 1952, seluruh presiden Mesir mulai dari Gamal Abdel-Nasser hingga Hosni Mubarak berasal dari tentera.

Sementara itu, Ikhwanul Muslimin bersumpah untuk tetap melakukan protes damai, meskipun ratusan dari rakan mereka terbunuh akibat "pembersihan" yang dilakukan oleh pihak keselamatan. Ikhwanul Muslimin bersumpah untuk menjatuhkan pihak tentera yang dituduh melakukan rampasan kuasa.

Selama ini, Ikhwanul Muslim yakin tergulingnya Morsi pada 3 Julai merupakan tindakan rampasan kuasa yang dilakukan oleh tentera. Untuk itu Ikhwanul Muslimin terus melakukan protes menuntut agar Morsi dikembalikan sebagai Presiden Mesir, kerana dirinya merupakan presiden pertama yang terpilih secara demokrasi.

"Kami akan terus melakuan dengan protes damai dan anti-kekerasan. Kami akan tetap kuat dan berusaha untuk memenuhi tujuan," ujar Juru Bicara Ikhwanul Muslimin Gehad El-Haddad, dalam akaun twitternya yang dikutip Associated Press, Khamis (15/8/2013).

"Kami akan tetap melawan hingga kudeta militer ini jatuh," tegasnya.

6 ulasan:

cikmatgelap berkata...

pada firasat aku islam takkan berjaya kembali menguasai dunia ini krn perpecahan umat islam sudah sampai peringkat kritikal,sunni,syiah,wahabi,moderat dan pelbagai fahaman barat,timur,sosialis,komunis,athies dan mcm2 lagi telah meresap masuk dlm pegangan hidup umat islam pada hari ini,semua nya mengaku mereka betul,yg lain salah belaka...sampaikan ada golongan yg berani memfatwakan kfir,bidaah,sesat dan mcm2,ada pulak yg menghalalkan darah dan nyawa.....apa dah jadi ni...hadith dan quran dah di tolak sama sekali dan ada yg mentafsirkan hadith dan quran mengikut selera sendiri.....mudah2an ALLAH SWT memberikan petunjuk kepada umat islam agar kembali kepada quran dan sunnah....wallwahualam

cdinkb berkata...

Teringatkah Hizbul Muslimin yang ditubuh di Gunung Semanggol diharam oleh British dan pemimpinnya Ust Abu Bakar al Bakir dipenjara?Ujian kepada pergerakan Islam sepanjang zaman.Doakan keselamatan semoga Allah gagalkan rancangan jahat musuhNya.

Tanpa Nama berkata...

Semua perkara yang berlaku adalah di bawah rencana Allah S.W.T.Ianya terjadi bersanngkut paut dengan Qudrat dan IradatNya.Pasti ada
hikmah yang tersurat dan tersirat.Kita perlu teliti dan melihat dengan pandangan mata hati atas apa yang tterjadi. Salah satu yang jelas adalah peluang untuk mati syahid yang diidam-idamkan."Almautu fi sabillahi asma amanina.

Unknown berkata...

Ujian dari Allah untuk muslimin supaya benar2 bertakwa....

Tanpa Nama berkata...

Islam ini diturunkan oleh Allah kepada Nabi-nabi dan raul-rasul. Mana ada Nabi-nabi dan raul-rasul yang tidak diuji oleh Allah. Syurga itu bukannya boleh dicapai dengan berpeluk tubuh.. bersenang lenang..gelak ketawa..

Tanpa Nama berkata...

Ini adalah iman org2 Muslim sudah tipis dan asik dgn mengejar duniawi semata2. Lihat saja pendakwah2 dlm Negara ni semua asik dgn mengira keuntungan saja dan popularity Dan bukan lagi mengharapkan keredohan Allah.