6 Ogo 2013

Ibu Kecewa Anak Gadisnya Ditangkap Khalwat Dalam Kereta

Paling memalukan keluarga'

Kuala Terengganu - “Terus terang saya katakan, kejadian ini paling memalukan keluarga dan mengaibkan hidup saya sepanjang bergelar ibu kepada dia. Selepas peristiwa itu, saya dan suami memang memantau gerak gerinya dan jika hal ini berulang lagi, saya sendiri yang akan hantar dia ke pusat pemulihan akhlak,”. Illustrasi hiasan.

Demikian luahan hati seorang ibu selepas anak gadisnya berusia 18 tahun mengaku bersalah melakukan satu perbuatan sebagai persediaan melakukan persetubuhan luar nikah bersama pasangannya di Mahkamah Rendah Syariah di sini, semalam, selepas ditahan bersama kekasihnya yang dalam keadaan mengaibkan pada Jun lalu.

Wanita berusia 40-an berkata demikian di hadapan Hakim Syarie Kamalruazmi Ismail selepas dipanggil bersama suaminya bagi mendengar rayuan terhadap kes anak gadis mereka.

Sementara itu, bapa kepada lima anak itu berkata, mereka tidak menyangka anak ketiganya itu tergamak menghancurkan kepercayaan diberikan selepas membenarkan keluar bersama lelaki tersebut sebelum kejadian.

“Sebelum itu, dia ada memberitahu hendak ke bandar untuk urusan pendaftaran di sebuah kolej swasta dengan ditemani lelaki itu.

“Disebabkan lelaki itu ada juga pertalian hubungan kekeluargaan dengan kami, jadi saya memang tidak menyimpan sebarang syak dan meletakkan kepercayaan kepada mereka sepenuhnya agar dapat menjaga diri,” katanya.

Selain itu, anak gadisnya yang masih menuntut di sebuah kolej turut membuat rayuan memohon mahkamah meringankan hukuman atas alasan sudah insaf dan bertaubat dengan melakukan solat sunat Taubat.

Terdahulu, dia mengaku bersalah melakukan satu perbuatan sebagai persediaan untuk melakukan persetubuhan luar nikah dengan seorang lelaki berusia 20 tahun yang bukan suaminya di dalam sebuah kereta di kawasan Taman Awam Pulau Warisan, di sini, kira-kira jam 6.50 petang, pada 5 Jun lalu.

Susulan pengakuan bersalah itu, dia dikenakan bon berkelakuan baik selama dua tahun dengan jaminan sebanyak RM2,000 dengan dua penjamin.

Kamalruazmi juga dalam penghakimannya berkata, apa yang dilakukan gadis itu dan pasangannya adalah kesalahan serius dan berdosa di sisi agama.

“Kamu sepatutnya bersyukur dan berterima kasih kerana ditahan pegawai penguat kuasa syariah. Jika tidak, mungkin kamu berdua sudah terlanjur dan kejadian lebih buruk akan berlaku. Ini masanya untuk kamu berubah dan saya harap kamu benar-benar bertaubat,” katanya.

Pasangannya memohon mahkamah menangguhkan hukuman terhadapnya dibebaskan dengan jaminan RM2,000 dengan seorang penjamin.

18 Ogos depan ditetapkan sebagai tarikh sebutan semula kes.

Berdasarkan fakta kes, pasangan remaja itu ditahan pegawai penguat kuasa syariah di kawasan Taman Awam Pulau Warisan, di sini, kira-kira jam 6.50 petang pada 5 Jun lalu.

Ketika kejadian, pegawai berkenaan sedang melakukan rondaan di sekitar bandar raya ini sebelum ternampak sebuah kereta dalam keadaan mencurigakan di kawasan itu.

Sebaik menghampiri, pasangan itu berada dalam keadaan mencurigakan dan hasil pemeriksaan mereka bukan pasangan suami isteri sebelum ditahan untuk siasatan lanjut. -SH

4 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Hakim sepatutnya arahkan gadis itu dinikahkan.
kalau setakat bond kelakuan baik tak ke mana. dan bukan jadi iktibar.
Bagus mak bapak dia datang ke mahkamah.
Sepatutnya bapak dia penmpar saja dalam court. Supaya bagi kesedaran pada semua yang hadir. tapi benda dah terjadi.
Pelik mak bapak tak pulak suruh anak gadisnya dinikahkan dan tuntut ganti rugi sebab bawa keluar anak dia ke maksiat.

Tanpa Nama berkata...

Syaitan banyak, benda sedap yaamat, iman rapuh, jiwa muda, pemantauan tak seberapa, semua bekerjasama maka jadilah kemungkaran. Apa pun kita tak tahu iman kita sehinggalah kita diuji. Moga Si Ibu dan Bapa tabah dengan dugaan !

Tanpa Nama berkata...

Elok suroh kawin jelah, mereka telah membuktikan bahawa mereka telah dewasa dan normal cuma cara mereka memberitahu keluarga agak menyalahi adat melayu, pekara seumpama ini tak boleh dibiarkan dan tiada guna sekepeng dengan mengambil tindakan negetif seperti memarahi atau mengasari mereka, mereka telah dewasa apapun suatu hari kelak mereka tetap akan menjalani mengalami pengalaman bersetuboh juga.

Keluarga kedua belah pehak elok berbincang elok elok terus langsongkan pernikahan teruna dara ini secepat mungkin, beri mereka peluang membaiki diri dengan MENIKAHKAN pasangan itu kemudian maafkanlah mereka, itu lebih dekat kepada TAQWA

MARILAH KITA BERSEPAKAT MENJAGA KESUCIAN UGAMA KITA, YANG MANA TERKHILAF TERLAJAK BAWAKLAH BERUNDING MENCARI YANG JERNIH BALIK KE PANGKAL JALAN SEMATA MATA MENCARI DAN MENGHARAP REDHO ALLAH

Tukang mengata keorang kebanyakannya bukanlah SUCI sangat, bumi mana tidak ditimpa hujan, insaflah diri

INSYAALLAH SELAMAT DUNIA AKERAT

Tanpa Nama berkata...

Apa nak jadilah budak-budak zaman sekarang ni..