28 Ogo 2013

Akhbar NYT Siar Iklan Memfitnah Ikhwanul Muslimin

Satu kelompok rakyat Mesir yang anti Ikhwanul Muslimin pada Sabtu lalu telah memasang iklan satu halaman penuh di surat khabar AS New York Times (NYT). Iklan itu berisi tuduhan kononnya Ikhwan didukung oleh al-Qaidah dan bertanggung jawab ke atas serangan terhadap individu, gereja-gereja dan lembaga-lembaga publik yang ada di Mesir.

Dalam iklan tersebut, kelompok yang menamakan dirinya “Mesir Amerika untuk Keadilan” meminta para pembaca NYT untuk bergabung dengan mereka dalam meminta pemerintah AS untuk mengakui bahawa tidak ada demonstrasi aman yang dilakukan Ikhwan di Mesir.

Iklan itu juga menuduh gerakan Islam Ikhwan menyerang lebih dari 90 gereja dan lembaga-lembaga awam dan menyalahkan mereka atas pembunuhan individu yang tidak bersalah dan tidak bersenjata. Iklan tersebut juga menyatakan bahawa partai politik Hamas Palestin adalah sebuah cabang dari Ikhwanul Muslimin.

Iklan tersebut kemudian meminta perhatian para pembaca bahawa fakta yang ada adalah Hamas telah dicap sebagai organisasi teroris oleh Kementerian Luar Negeri AS.

Namun juru bicara parti kebebasan dan keadilan Ikhwan menyatakan bahawa isi iklan yang ada surat khabar NYT merupakan pembohongan yang nyata.

“Tuduhan itu hanyalah kebohongan belaka,” kata Tariq Mursi, seorang juru bicara untuk Parti Kebebasan dan Keadilan Ikhwanul Muslimin kepada Al Arabiya Inggeris.

“Gambar yang digunakan mereka adalah dari revolusi 25 Januari. Semua orang tahu Ikhwanul Muslimin dan sejarah terhormat mereka,” tambah Mursi.

“Saya percaya penerbitan ini dipimpin oleh kelompok AS untuk menghasut kebencian, permusuhan dan kekerasan di antara warga Mesir,” ujarnya.

3 ulasan:

BaDiN berkata...

Tiada bezanya bahkan ada persamaan antara Umno Malaysia dan Kerajaan Haram Mesir sekarang DAN akhbar Utusan,Nst,B Harian adalah spesis yang bersekutu dengannya pada Iklan NYT ini.Kumpulan Islam Baka ada disegenap rantau Di Dunia ini.Termasuklah di Semua Negeri Dalam Malaysia.

Tanpa Nama berkata...

mentaliti rakyat usa ngan melayu amno sama standard percaya citer tipu sorat kabor

Tanpa Nama berkata...

Spesis yg beriman dgn kuran (surat kabo) dan menolak kitabullah.