23 Jul 2013

Kalangan UMNO Sendiri Pertikai Perlantikan Azeez Sebagai Pengerusi Tabung Haji

Azeez tiada kredibiliti jadi Pengerusi Tabung Haji

PETALING JAYA: Ahli Parlimen Baling, Datuk Abdul Azeez Abd. Rahim tidak mempunyai intergriti dan kredibiliti untuk menjadi Pengerusi Tabung Haji, dakwa Ketua Pemuda Umno bahagian Cheras, Datuk Syed Mehdhar Syed Abdullah.

Berikutan itu, pelantikan tersebut telah menimbulkan keresahan dan pertikaian masyarakat umum, mereka mempersoalkan Abdul Azeez menerajui Tabung Haji sebagai sebuah institusi yang berkait dengan urusan ibadat umat Islam, katanya.

“Rakyat keliru dan hairan, atas kriteria apa Perdana Menteri boleh melantik Abdul Azeez sebagai Pengerusi TH sedangkan ramai lagi tokoh yang lebih berwibawa dan mempunyai kelayakan termasuk bekas-bekas pegawai kanan kerajaan,” tegasnya.

Komen ini mungkin yang pertama dikeluarkan oleh seorang pemimpin Umno berhubung pelantikan Abdul Azeez sebagai Pengerusi Tabung Haji yang diumumkan Datuk Seri Najib Tun Razak kira-kira sebulan lalu.

Syed Mehdhar berkata, Perdana Menteri Perdana Menteri sepatutnya mengambilkira pandangan dan teguran umum yang berpendapat adalah tidak munasabah melantik Ahli Parlimen Baling itu sebagai Pengerusi Tabung Haji.

Menurutnya, lembaga tersebut sepatutnya diterajui oleh mereka yang mempunyai latar belakang ilmu agama atau profesion yang berkaitan bagi memastikan arah tuju TH tidak tersasar daripada matlamat asalnya.

Oleh sebab itu katanya, lembaga tersebut sepatutnya diterajui oleh mereka yang mempunyai latar belakang ilmu agama atau profesion yang berkaitan bagi memastikan arah tuju Tabung Haji tidak tersasar daripada matlamat asal.

Syed Mehdar bimbang akibat daripada perlantikan Abdul Azez akan mencetuskan persepsi kurang baik rakyat terhadap pentadbiran Najib dan Umno.

Beliau meminta Perdana Menteri mengkaji semula kewajaran perlantikan Abdul Azeez sebagai Pengerusi Tabung Haji. -FMT

16 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

olehkerana perlantikan politik inilah akibat nya, ingat duit pencarum tabong haji datang dari penoreh getah, petani, pesawah, dan buruh kasar juga pesara yg hanya ada sedikit saja keewangan nya maka hendaklah di manafaatkan sebaik mungkin wang2 pencarum, jgn jadikan TH sebagai kolam mengumpulkan kekayaan.

Tanpa Nama berkata...

Mula-mula baca mcam berani je critic PM. Tang hujung-hujung ayat tu, dia risau persepsi rakyat xbaik kat PM ..hu..hu.. bodek & xbrapa brani. acah je! Pemimpin Meno xde......

Tanpa Nama berkata...

INSYAALAH SEGALA URUSAN RUKUN ISLAM KELIMA SAYA TELAH DISEMPURNAKAN DAN SAYA AKAN KELUARKAN SEMUA SIMPANAN DI TABUNG HAJI.

Tanpa Nama berkata...

Asalkan dapat jawatan - bukan free,masyuuuk - terima saja. Kelayakan belakang kira. Janji kuasa & tembolok penuh sudah cukup bagus. ”Wa ampu wa dapat. Lu diam2 duduk‘’。

Tanpa Nama berkata...

Dalam umno ada lagi tokoh yg berwibawa. Cadangan saya PM lantik bekas ahli parlimen Temerloh Dato' Saifuddin Abdullah. Takkan ini pun PM tak nampak...

Tanpa Nama berkata...

Banyak lagi orang lain yang berkelayakkan. Latak orang yang bukan ahlinya serupa macam VIRUS atau TROJAN HORSE dalam PC. Sedikit sebanyak akan mengubah system file and application file.

Tanpa Nama berkata...

Elok krajaan lantik sudara Rafizi, dan En Ajis boleh jadi timbalan.
Mengapa Rafizi tak boleh pulak, dia pon orang islam apa.

Dulu kejaan buleh lantik En. Lee Lam Thye kemudian En.Tan Seng Giaw pegang amanah atas nama kepentingan rakyat, walaupon berlainan pahaman politik.

Ke AMNO ada cadangan nak songlap duit TH.
Ingat sikit duit tu duit rakyat marhain yang menabong dengan niat untok belanja pergi bertawaf di kaabah atau sakorang korangnya membantu saudara seagama menunaikan fardu haji.

orang yang diserah amanah mengurus duit ni tetiba menyeleweng memang berat66

malaon berkata...

Bahawasanya seksaan kubor ada lah amat berat sekala ,habuan dunia hanya umpama setitik air dihujung jari ingatlah hak orang lain.

Tanpa Nama berkata...

Saya pun fikir akan keluarkan semua duit simpanan dalam tabung haji sebagai bantahan melantik orang yang tak ketahuan sebagai Pengerusi Tabung Haji.

Tanpa Nama berkata...

jgn disebabkan siboroi ni nanti, kami tak dpt menunaikan ibadat haji, maka akan dituntut diakhirat nati.

Tanpa Nama berkata...

Oleh sebab itu katanya, lembaga tersebut sepatutnya diterajui oleh mereka yang mempunyai kulit yang gelap-gelap (sebab lembaga) atau profesion yang tak berkaitan bagi memastikan arah tuju Tabung Haji tersasar daripada matlamat asal.

Tanpa Nama berkata...

Selagi 'lembaga' ini ada dalam tabung haji...jum pakat keluarkan simpanan...!!!

Tanpa Nama berkata...

saya lihat ada motif perlantikan orang yg tidak layak ini. Motif mungkin nak songlap atau nak pinjam2 duit TH. Mcm yg berlaku keatas KWSP.

Tanpa Nama berkata...

Apa dah jadi... apa dah jadi.. apa dah jadi..
Bru je umno & bn dpt mandat tipis utk terus terajui negara.. da buat hal dah..
takan dr berjuta pemimpin d malaysia ni yg ade..
azezz d pilih.. pe kelayakan & kriteria beliau..
Keagamaan takde.. pengurusan pun kureng..
perkara pengerusi tabung haji bukan isu kecik..
Ia membabitkan sensiviti org islam yg majoritinya melayu d malaysia ini..
Kalu aku la jdi azeez.. aku akan turun dgn gentleman nya utk menjaga nama baik PM & umno..

dariana berkata...

اللهم أنصر الأسلام والمسلمين وأهلك الكفار والمنافقين ~

SELAMATKAN simpanan rakyat marhein yang berazam kerjakan rukun ke 5.

Azeez hang okey?

Tanpa Nama berkata...

takda beza la dengan mamak sorang nih.. nama saja pengerusi tabung haji tapi ni kira pertama kali dalam sejarah lah pengerusi tabung haji x pergi haji, sibuk pasal pemilihan MT dan bahagian. Apa gila ke pengerusi tabung haji x pergi haji????!!!!